جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
تصاویر/ رونمایۍ از اثر « الموسوعة الفقهية الميسرة »

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین اسلامی گفت: اصل هدف موسوعه سر نخ دادن به پژوهشگر و حتی استاد درس خارج است؛ موسوعه بحث ها را به صورت مختصر و منابع با متعدد مطرح می کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین رضا اسلامی عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به نقد و بررسی این کتاب پرداخت و گفت: تألیف این موسوعه با همت استاد آیت الله انصاری به صورت جهادی و تک نفره بوده و این نشان از اراده و طبع بلند ایشان دارد.

وی افزود: موسوعه میسره اهداف خاص خودش را تعقیب می کند؛ یکی از ویژگی های این کتاب گزینش خوب مدخل ها می باشد.

حجت الاسلام والمسلمین اسلامی خاطرنشان کرد: در انتخاب مدخل ها مسائل مختلفی مطرح است؛ برای این کار باید منهج، اصول و قاعده ای مشخص وجود داشته باشد.

وی منابع را حیثیتی دیگر در بررسی موسوعه ها دانست و گفت: اصل هدف موسوعه سر نخ دادن به پژوهشگر و حتی استاد درس خارج است؛ موسوعه بحث ها را به صورت مختصر و منابع با متعدد مطرح می کند.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: منبع شناسی برای بحث های فقهی موضوع مهمی است که باید در نگارش موسوعه مورد توجه واقع شود؛ ما باید در آدرس دادن منابع فقه شیعه را که تابلوی آن ها کتب شهید اول، شهید ثانی و صاحب جواهر و امثال این بزرگان است به صورت فهرست در آوریم و به آن ها ارجاع دهیم.

وی با اشاره به اینکه تعریف بحث از سوی خود مؤلف موسوعه انجام می گیرد، افزود: باید استفاده از منابع در جهت هدف اصلی اثر علمی باشد؛ در موسوعه میسره بر اینکه این کتاب معرف فقه امامیه می باشد، تصریح نشده است.

حجت الاسلام والمسلمین اسلامی بیان داشت: حجم و تناسب مطالب در موسوعه ها یکی دیگر از ویژگی ها در بررسی این گونه کتب است؛ در موسوعه میسره برخی مباحث دارای بسط طویل می باشد و در عین حال بعضی مطالب به صورت مختصر آمده است.

وی گفت: باید حفظ اصالت علمی موسوعه در نگارش آن مورد توجه باشد؛ نباید حوزه علمی خاصی که قرار بوده به صورت ضمنی در موسوعه آورده شود به علم اصلی غلبه کند و حجم زیادی از کتاب را به خود اختصاص دهد.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در پایان اظهار کرد: یکی از محسنات موسوعه فقهیه میسره مظان البحث آن است که کاربردهای بسیاری برای طلاب پژوهشگر دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha