جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
ڈاکٹر علی عباسی

حوزه/ تمدن غربی امروز خود را مدافع حقوق بشر می‌خواند. البته حقوق بشری که با تفسیر خاص خود آنان همراه است و گاهی برخی مصادیق مانند آزادی‌های غیرمتعارف را به عنوان حق بشریت معرفی می‌نمایند، ولی در قبال بسیاری از انسان‌ها که از نخستین حقوق بشری خود محروم هستند، هیچ واکنشی نشان نمی‌دهند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی در سومین نشست دانش‌آموختگان جامعةالمصطفی در بوسنی که به صورت برخط برگزار شد، ضمن تبریک اعیاد ماه شعبان، به ویژه ولادت امام حسین(علیهالسلام)، امام سجاد(علیهالسلام) و حضرت ولی‌عصر(عجل‌الله تعالی فرجه‌الشریف)، ابراز داشت: ماه شعبان، ماه پربرکت بندگی است و فرصتی برای آماده شدن به منظور ورود به ماه ضیافت الهی است. ماه شعبان و رجب، در حقیقت ایامی هستند که اهل سلوک خود را برای ورود به ماه مهمانی خداوند آماده می‌نمایند.

رئیس جامعةالمصطفی، با اشاره به حدیثی از امام صادق(علیه‌السلام)، به تبیین سه گام اساسی در مسیر کسب علم پرداخت و یادآور شد: گام نخست، یادگیری علم است. هیچ دینی به اندازه اسلام، به علم‌آموزی سفارش ننموده است و منابع دینی ما مملو از تأکید نسبت به یادگیری و کسب علم است. پس گام اول برای سلوک علمی، یاد گرفتن است، ولی در کنار یادگیری علم، شرطی نیز مطرح شده است که علم‌آموزی باید برای هدفی والا و الهی باشد. یادگیری صرفاً برای کسب شغل، پست و درآمد هر چند اشکالی ندارد، ولی موجب تعالی انسان نمی‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی دومین گام برای کسب علم را به‌کارگیری آن در مسیر اهداف مقدس برشمرد و اظهار داشت: به کارگیری علم در مرحله نخست، برای رشد خود انسان و در مرحله بعد، برای خدمت به دیگران است.

وی نشر علم را گام سوم دانست و ادامه داد: این سه مرحله، پیوسته برای طالب علم باید وجود داشته باشد. تعریف دانش‌آموخته به معنی کسی که مراحل علم‌آموزی وی پایان یافته است، درست نیست. مسیر علم و علم‌آموزی، دائمی است و هر گاه از دانشی فارغ شدید، باید کار جدیدی آغاز نمایید و در حقیقت، پایان هر گام، آغاز مرحله‌ای جدید است.

رئیس جامعةالمصطفی، با تأکید بر رسالت دانش‌آموختگان المصطفی در بوسنی، ابراز داشت: تمدن جدید امروز به همه نقاط عالم سرایت کرده است و همه ما به عنوان کسانی که به دنبال ارائه تمدن الهی و معنوی به عالم هستیم، در برابر این تمدن جدید، که جنبه‌های الهی و معنوی در آن بسیار کم‌رنگ است، تکالیفی بر عهده داریم.

وی، با اشاره به برخی شعارهایی که تمدن غربی خود را پرچم‌دار دفاع از آن می‌داند، ابراز داشت: تمدن غربی امروز خود را مدافع حقوق بشر می‌خواند. البته حقوق بشری که با تفسیر خاص خود آنان همراه است و گاهی برخی مصادیق مانند آزادی‌های غیرمتعارف را به عنوان حق بشریت معرفی می‌نمایند، ولی در قبال بسیاری از انسان‌ها که از نخستین حقوق بشری خود محروم هستند، هیچ واکنشی نشان نمی‌دهند.

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی تأکید کرد: ادیان الهی، به ویژه اسلام، به دنبال تعالی انسان هستند. همه احکام اسلامی برای رشد و تعالی بشر است تا حق بشر حفظ شود و استعدادهای آن شکوفا گردد، نه بنیان نهادن جامعه‌ای که به نام حقوق بشر، استعدادهای کمالی بشر در آن نابود شود.

وی ادعای مردم‌سالاری را یکی دیگر از کلیدواژه‌های تمدن جدید دانست و یادآور شد: با وجود این ادعا، این سؤال مطرح است که در بسیاری از این کشورهای مدعی، آیا حقیقتاً مردم حاکمیت دارند یا رسانه‌ها و صاحبان قدرت و ثروت افکار عمومی را کنترل می‌نمایند؟

رئیس جامعةالمصطفی، دفاع از حقوق زنان را یکی دیگر از ادعاهای بزرگ تمدن غرب برشمرد و اظهار داشت: تمدن غربی مدعی حقوق زن است. البته باز هم با تفسیری که این آزادی صرفاً در نوع پوشش و ارتباطات تأکید دارد، ولی آنچه امروز اتفاق می‌افتد این است که صاحبان سرمایه، برای مقاصد اقتصادی خود، به نام آزادی از زنان سوءاستفاده می‌نمایند.

وی، اسلام را حامی حقوق، آزادی، رشد و کمال زنان همراه با حفظ عزت و کرامت آنان دانست و یادآور شد: در ایران، پیش از انقلاب اسلامی کمتر از ده‌درصد دانشجویان از بانوان بودند که این آمار امروز به شصت‌درصد افزایش یافته است. این نشان‌دهنده آن است که اسلام با پیشرفت علمی و رشد زنان مخالفتی ندارد. یکی از حقوق مهم بانوان، بهره‌مندی از خانواده‌ای پایدار و صمیمی است. امروز در غرب به نام حقوق زن، این حق تا حدود زیادی از زنان دریغ شده است و بر اثر فرهنگ جدید، بحرانی در این زمینه پدید آمده است.

رئیس جامعةالمصطفی خاطرنشان کرد: البته در بوسنی، به دلیل هویت اسلامی ریشه‌دار و پایبندی مردم به سایر سنت‌های اصیل، این ارزش‌های انسانی و خانوادگی تا حدود زیادی محفوظ مانده است، ولی همچنان رسالت شما نقش‌آفرینی در دفاع از ارزش‌های انسانی و الهی است.

وی تفکر تکفیری را بسیار خطرناک و در مسیر اهداف دشمنان اسلام دانست و ابراز داشت: متأسفانه، در سال‌های اخیر مشاهده شده است گروه‌هایی به نام اسلام و با حمایت بدخواهان امت اسلامی، چه جنایت‌هایی مرتکب شدند و چه رنج‌هایی برای مردم ما و دیگر نقاط جهان پدید آوردند که آخرین نمونه آن، عملیات تروریستی دیروز در پاکستان بود که ده‌ها انسان بی‌گناه در صف نماز جمعه را قربانی اهداف شوم خود نمودند. صاحبان و مروجان این تفکر خطرناک، موجب ایجاد اسلام‌هراسی در جهان شده‌اند و بدترین ضربه را به اسلام وارد نموده‌اند.

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی، ارائه چهره عقلانی، معنوی و عدالت‌خواهانه از اسلام و فرهنگ و تمدن اسلامی را وظیفه دانش‌آموختگان المصطفی دانست و تصریح کرد: گفتمان عقلانیت، معنویت و عدالت، گفتمان مورد پذیرش میان انسان‌هاست و امروز شما در خط مقدم ترویج این اندیشه قرار دارید و امیدواریم به خوبی به رسالت خود عمل نمایید. ماه رمضان، ماه نزول قرآن، ماه عبادت، بندگی و آشنایی و گسترش معارف الهی، در پیش است. امیدواریم با مشی اعتدالی و سنجیده بتوانید در ارائه چهره عقلانی معنوی از اسلام موفق باشید.

شایان ذکر است در ادامه این جلسه، حجت‌الاسلام والمسلمین جزایری، معاون آموزش جامعةالمصطفی، در سخنانی، با تبریک حلول ماه شعبان و تقدیر از دست‌اندرکاران برگزاری این نشست، ابراز داشت: در فعالیت‌های فرهنگی دینی، سه عنصر نقش اساسی دارد: نخست گفتار، دوم رفتار و در مرحله سوم، خانواده فعال فرهنگی است. در مسئله ترویج معارف الهی، خانواده مروج دین، نقش کلیدی در نشر معارف الهی دارد.

معاون آموزش جامعةالمصطفی مسئله الگوبرداری در فعالیت‌های فرهنگی و ترویجی را مهم برشمرد و یادآور شد: در آغاز بعثت، پیامبر گرامی اسلام(صلی‌الله علیه و آله) مأمور شدند نخست خانواده و سپس نزدیکان خود را به اسلام دعوت نمایند. این خطاست که مروج دین، نقش خانواده و بستگان خویش را در زمینه ایفای رسالت الهی خود کوچک بپندارد. در حقیقت، خانواده نقش مکمل فعالیت‌های فرهنگی شما را دارد و این نکته باید مورد توجه شما قرار داشته باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha