دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۷ شوال ۱۴۴۵ | May 6, 2024
حجت الاسلام رحیمی

حوزه/ مدیر حوزه علمیه استان تهران گفت: در کنار تمام ویژگی های امام حسین(ع) آنچه مهم تر سات، بررسی بعد سیاسی زندگی حضرت است که نباید مورد غفلت قرار گیرد.

حجت الاسلام محمدهادی رحیمی صادق مدیر حوزه علمیه استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از تهران، ضمن تبریک به مناسبت میلاد با سعادت امام حسین(ع) اظهار داشت: گرچه شخصیت امام حسین(ع) در قیام آن حضرت در کربلا بیشتر جلوه کرده و درخشش فوق العاده‌ای داشته، اما این مسئله باعث شده تا جنبه‌های دیگر شخصیت ایشان مورد غفلت قرار بگیرد.

وی افزود: در حقیقت اگر امام حسین(ع) توانستند در کربلا با آن عظمت و زیبایی بدرخشند، نتیجه شخصیتی است که سال‌ها در دامان پیامبر(ص) و پدر و مادر بزرگوارشان تربیت شدند و رشد یافتند، از این جهت شایسته است که سایر ابعاد شخصیتی آن حضرت نیز مورد مطالعه و توجه قرار بگیرد.

حجت الاسلام رحیمی ادامه داد: امام حسین(ع) در حوزه اخلاق فردی، ویژگی‌های خاص و منحصر به فردی داشتند و لذا روایات متعددی نقل شده که اگر نیازمندی به حضرت مراجعه می‌کرد، امام حسین(ع) می‌فرمود آنچه در خانه داریم به او بدهید.

وی با اشاره به اینکه حتی نقل است حضرت(ع) گاهی از موارد تمامی موجودی خانه‌شان را هم به فرد سائل می‌بخشیدند، گفت: امام حسین(ع) همواره تلاش می‌کردند تا این بخشش با حفظ عزت و کرامت افراد صورت بگیرد، همچنان که روایت شده گاهی افرادی که از حضرت درخواستی داشتند، ایشان بدون اینکه به صورت افراد نگاه کنند و یا از لای در به آنها کمک می‌کردند تا احساس خجالت نکنند.

حجت الاسلام رحیمی، تواضع و فروتنی را ویژگی بارز اخلاقی حضرت سیدالشهدا(ع) دانست و گفت: امام(ع) هیچ ابایی نداشتند از اینکه چه کسی از ایشان دعوت می‌کند، گاهی افرادی که به ظاهر از طبقه پایین جامعه و مستمند بودند ایشان را به سفره خود دعوت می‌کردند و امام حسین(ع) نیز با کمال میل در جمع مستمندان حاضر می‌شدند.

مدیر حوزه علمیه استان تهران بعد دیگر صفات و ویژگی‌های برجسته و شخصیتی امام حسین(ع) را بعد عبادی ایشان دانست و بیان داشت: امام حسین(ع) بسیار عاشق و شیفته عبادت بودند و نمونه‌های فراونی از این عشق و علاقه در تاریخ روایت شده است که از جمله آن می توان به نمازهای حضرت اشاره کرد.

وی تصریح کرد: مصداق دیگر آن نیز چیزی است که در شب عاشورا اتفاق افتاد و امام (ع) حضرت عباس(ع) را برای یک شب عبادت بیشتر به پیش سپاه دشمن فرستادند.

حجت الاسلام رحیمی افزود: امام حسین(ع) در برخورد با دیگران و سلوک اجتماعی نیز بسیار دقیق عمل می‌کردند و اگر کسی خطایی مرتکب می‌شد و حضرت احساس می‌کردند که پشیمان شده عذر او را می‌پذیرفتند و از خطایش می‌گذشتند.

وی بارزترین نمونه گذشت حضرت (ع) از دیگرا ران ماجرای حر عنوان کرد گفت: حر با وجود آنکه کسی بود که راه را بر امام بست و موجبات ناراحتی اهل بیت امام را فراهم اورد، اما وقتی امام حسین(ع) احساس کردند که واقعا پشیمان شده، از او گذشتند.

حجت الاسلام رحیمی با بیان اینکه شجاعت سیدالشهدا(ع) در عالم بی‌نظیر است، اظهار داشت: بعضی از بزرگان مانند مرحوم کاشف الغطاء در این رابطه می‌گوید «به نظر من امام حسین(ع) از پدر بزرگوارشان اشجع بودند»، در شجاعت بی‌مانند امام حسین(ع) همین بس که آن حضرت پس از شهادت یارانش به تنهایی در مقابل حجم وسیعی از سپاه دشمن ایستادند، مقابله کردند و خم به ابرو نیاوردند و مانند شیر می‌خروشیدند و شجاعانه جنگیدند.

مدیر حوزه علمیه استان تهران یادآور شد: همه ویژگی‌های ممتاز و برجسته امام حسین(ع) از این حقیقت بلند عرفانی سرچشمه می‌گرفت که آن حضرت در مقابل خدای متعال تسلیم محض بود، در برابر همه سختی‌ها، گرفتاری‌ها و تنگناهایی که پیش می‌آمد شکیبایی می‌کرد و ذره‌ای از تسلیم و رضایش در برابر خداوند متعال کم نشد.

وی با اشاره به آخرین جملات و مناجات‌های حضرت اباعبدالله (ع) در لحظات قبل از شهادت با خدای متعال، گفت: با وجود تمام سختی ها این آخرین جملات حضرت بود که فرمودند: الهی رضا برضائک، تسلیما لامرک، بارالها من راضیم به رضای تو و در برابر تو تسلیم هستم.

این استاد حوزه علمیه مطرح کرد: در کنار تمام این موضوعات آنچه که مهمتر است، بررسی بعد سیاسی زندگی امام حسین(ع) می‌باشد که به هیچ وجه نباید مورد غفلت قرار بگیرد.

وی با تاکید بر اینکه حتی گریه بر امام حسین(ع) و عزای آن حضرت نیز سیاسی است، خاطر نشان کرد: حضرت سیدالشهدا(ع) با تمام وجود به دنبال احیای فریضه الهی امر به معروف و نهی از منکر بودند و هرگز در برابر آنچه که در جامعه اتفاق می‌افتاد بی‌تفاوت نبود.

حجت الاسلام رحیمی ادامه داد: دفاع از ارزش‌های دینی، کمک به مظلومین، مقابله با ظالمین، قیام علیه فساد و ظلم و روشنگری و مقابله با تحریف رویکرد سیاسی حضرت در طول عمر شریفشان بود.

وی خاطرنشان کرد: اینکه روز میلاد امام حسین(ع) به درستی و زیبایی به روز پاسدار نامگذاری شده نیز بیانگر این حقیقت بسیار روشن است که حضرت اباعبدالله(ع) با تمام وجود به پاسداری از اسلام برخاستند و در این راه از همه هستی خود گذشتند و لذا پاسداران انقلاب اسلامی نیز باید با تمام توان از ویژگی‌های اخلاقی و شخصیتی امام حسین(ع) بهره گرفته و تا می‌توانند آن ویژگی‌ها را در خود تقویت کنند تا همانند سردار عزیز سپاه اسلام حاج قاسیم سلیمانی و دیگر شهدا بدرخشند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha