یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
کودک

حوزه/ نتیجه روایات این باب این است که: ولیّ طفل و معلّم مطلقاً ضامن هستند، ولی حاکم شرع فقط در صورتی که کودک را برای تربیت یا وادار کردن به انجام واجبات تنبیه کند ضامن خواهد بود؛ امّا در صورتی که به خاطر ارتکاب منکرات تأدیب نماید ضامن نخواهد بود.

به گزارش خبرگزاری حوزه، سایت دفتر حضرت آیت الله مکارم شیرازی به برخی از آداب تربیت فرزند در قالب پرسش و پاسخ پرداخته است که در شماره های گوناگون تقدیم نگاه شما خوبان خواهد شد:

* ضمانت زخم و جرح احتمالی در تأدیب کودکان

در تأدیب کودک و نوجوان در صورت زخم و جرح و یا قتل، چه کسی ضامن است؟ و کلمات فقهاء در این باره چیست؟

اگر شخص نابالغ که تحت تأدیب قرار می گیرد، بر اثر مجازات رنگ پوست بدنش، سیاه، یا سرخ، یا کبود گردد، یا مجروح شود، یا این کار منتهی به مرگ وی گردد، مشهور در بین علمای ما، ضمان و معروف در میان فقهای اهل سنّت عدم ضمان است!

نتیجه روایات این باب این است که: ولیّ طفل و معلّم مطلقاً ضامن هستند، ولی حاکم شرع فقط در صورتی که کودک را برای تربیت یا وادار کردن به انجام واجبات تنبیه کند ضامن خواهد بود؛ امّا در صورتی که به خاطر ارتکاب منکرات تأدیب نماید ضامن نخواهد بود.

* ادله قائلین به «ضمان» در تادیب کودکان

قائلین به «ضمان» در تأدیب کودکان چه دلائلی را برای دیدگاه خود مطرح نموده اند؟

دلیل بر ضمان، اطلاق ادلّه ای است که دلالت بر وجوب دیه قتل خطا دارد و شامل بحث ما نیز می شود و دلیل خاصّی که این مسأله را استثنا کند وجود ندارد.

البته در مورد حدود و قصاص روایاتی داریم که این اطلاقات را تخصیص می زند. علاوه بر این که حاکم شرع از سوی خداوند برای اجرای حدود و قصاص نصب شده و در حقیقت خلیفه خداوند در اجرای قصاص و حدود است، به خلاف ولیّ طفل و معلّم که در مورد اجرای مجازات بدنی چنین منصبی ندارند. بدین جهت این اشخاص ضامن هستند، ولی حاکم شرع ضامن نمی باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha