دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
مدیریت حوزه علمیه خواهران مازندران

حوزه/حجت الاسلام والمسلمین محمدجواد قائمی گفت: نظام آموزشی ما یک نظام آموزشیِ ماموریت‌محور با اتکاء به برنامه های بلند مدت، میان مدت و کوتاه مدت است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در مازندران، حجت الاسلام والمسلمین محمدجواد قائمی در اجلاسیه مدیران مدارس علمیه خواهران استان که در مدیریت حوزه خواهران مازندران برگزار شد اظهار کرد: یکی از مباحث مهم در امر مدیریت مدارس که باید دغدغه هر مدیر باشد، این است که یک مدرسه موفق چگونه عمل بکند و اگر بخواهیم مدرسه موفقی داشته باشیم باید بر چه مبنایی فعالیت بکنیم؟

وی خاطر نشان کرد: یکی از مسائل مهم برای داشتن برنامه ریزی خوب، پاسخ به این سوال خواهد بود که در مدارس با چه کسانی سر و کار داریم و اصلا طلبه چه کسی است و باید به کجا برسد؟ برای هر مدیری در امر برنامه ریزی باید توجه به دو نکته مهم باشد، اول اینکه میدان فعالیت کجاست و دوم اینکه مخاطب شما کیست؟ بدون این دو نکته نمی توان برنامه ریزی درستی انجام داد.

حجت الاسلام والمسلمین قائمی تاکید کرد: نظام آموزشی ما یک نظام آموزشیِ ماموریت محور با اتکاء به برنامه های بلند مدت، میان مدت و کوتاه مدت بر اساس اسناد بالادست ۲۰ ساله و برنامه های پنج سال منطبق با آمایش سرزمینی است، که موفقیت این مدل در کسب اهداف خود، بدون تحلیل محیطی، قابلیت برنامه ریزی و اجرایی شدن نخواهد داشت، فرایند تربیتی ما، باید ماموریت محور باشد و لذا باید اول ببینیم طلبه کیست و دوم اینکه ماموریتهای یک طلبه در محیط کنشگری چه می باشد؟

وی ادامه داد: در برنامه ریزی باید ۳ محور را مورد لحاظ قرار داد، اول اینکه طلاب سرمایه های اجتماعی هستند، امروز در برنامه های کلان سرمایه اجتماعی حرف اول را می‌زند، علت عقب داشت جوامع در حال توسعه این است که قدر سرمایه‌های اجتماعی خود را نمی‌دانند به شدت سرمایه سوزی می کنند، باید از استعداد طلبه به خوبی استفاده شود. نکته دوم توجه به اسناد علمی- تربیتی بالادستی است و سوم توجه به حاکمیت نظام تعاملی و مشارکتی در سطح مدرسه میان همه حوزه ها به طوری که تمامی بخش های فعال در مدرسه، یک مسیر برای رساندن طلبه به سر منزل مقصود در انجام ماموریت های محوله باشد و نباید در مدارس شاهد حاکمیت نظام جزیره باشیم و تحقق و پیگیری تمامی این مراحل با مسئولیت مستقیم مدیر امکان پذیر خواهد بود .

مدیر حوزه علمیه خواهران مازندران با توجه به تحولات سیاسی در عرصه بین الملل و نقش حوزه ها و مدارس علمیه، بیان کرد: امروز در نظام جمهوری اسلامی، فعالیت تربیتی یک مدرسه، دیگر نمی تواند منحصر در سلوک فردی و آموزشی و به دور از تحولات اجتماعی باشد، مقام معظم رهبری در بحث جهاد تبیین ندای هل من ناصر سر داده اند و یقینا با توجه به اینکه به فرموده معظم له، حوزه ها مادر انقلاب هستند، اولین و اصلی ترین مخاطب این خطاب مدارس علمیه و طلاب جوان هستند.

وی تاکید کرد: وقتی این فریضه را تحلیل کنیم، مبنای آن قدرت فرهنگی است؛ اگر قدرت فرهنگی را در قرن ۲۱ به عنوان یک پدیده نوظهور در جهان سیاست ندانیم، جهاد تبیین معنایی نخواهد داشت، هر چند به تعبیر مقام معظم رهبری ما جنگ ‌طلب نیستیم و در هر جای دنیا جنگی رخ بدهد و انسانی کشته شود، آن را محکوم می‌کنیم، چون این آموزه دین ما است، اما باید گفت تقارن وقوع جنگ روسیه و اکراین با تبیین دوباره فریضه جهاد تبیین از سوی رهبری، شاهد عین بر ضرورت این کار از سوی دغدغه مندان به نظام و انقلاب و اسلام است تا در سایه سار این جهاد، خطر جابجایی شهید و جلاد چنانچه امروز در فضای مجازی در جنگ اکراین شاهد آن هستیم، رخ ندهد .

مدیر حوزه علمیه خواهران مازندران تصریح کرد: امروز حقایق در فضای مجازی وارونه و بعد دست به دست می شود، تصویر کودک فلسطینی روزی به عنوان تروریست و روزی به عنوان قهرمان اکراینی دست به دست می شود و همه اینها دلیل برای فهم دوئیت های حقوق بشر و دوئیت‌های نظام بین‌المللی برای تفکیک میان انسان غربی و شرقی، مسلمان و غیر مسلمان است، طلاب و اساتید و دانش آموختگان و فرهیختگان مدارس علمیه باید همچون سلف خود که همواره در عرصه دفاع از اسلام و انقلاب در صف نخست بوده اند، در جهاد تبیین نیز در جایگاه نخست باشند.

انتهای پیام ۳۱۳/۴۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha