یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
همایش علمی پژوهشی «مکتب  شهید حاج قاسم سلیمانی» در همدان برگزار شد

حوزه/ همایش علمی پژوهشی «مکتب شهید حاج قاسم سلیمانی»، در موسسه آموزش عالی حوزوی فدک همدان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از همدان, طیب فریادرس، مسئول سازمان بسیج فرهنگیان سپاه انصارالحسین(ع) همدان در همایش علمی پژوهشی "مکتب شهید حاج قاسم سلیمانی" که در موسسه آموزش عالی حوزوی فدک همدان برگزار شد، گفت: نقش شهید حاج قاسم سلیمانی در برقراری امنیت منطقه خاورمیانه بی بدیل است.

مسئول سازمان بسیج فرهنگیان سپاه انصارالحسین(ع) همدان با اشاره به تاریخچه خاورمیانه، افزود: در منطقه خاورمیانه قبل ‌از روبه‌رو شدن با دنیای مدرن، سه قدرت بزرگ وجود داشت. یک قدرت در مرکز ترکیه امروزی که «امپراتوری عثمانی» بود، قدرت دوم «امپراتوری صفویه در ایران» و قدرت سوم «امپراتوری گورکانی در هند» بوده، ولی زمانی که جهان با مدرنیته مواجه شد، دنیا شاهد فروپاشی این قدرت‌ها بود، لذا در طول دویست سال گذشته، منطقه خاورمیانه را یاس و ناامیدی در برگرفت.

وی ادامه داد: در مواجهه با فضای مدرنیته که در دنیا شکل گرفت، در منطقه خاورمیانه، چند پاسخ منفعل و فعال داده شد که سبب به وجود آمدن تفکرات و جریان هایی در منطقه شداز جمله این جریان ها، جریان احیاگر شیعه و سنی بود. در جریان فکری اهل‌سنت که اصل گرایی را مبنا قرار دادند و جریان های احیاگر اخوان‌المسلمین و جریان احیاگر سلفی، داعش و تکفیری به وجود آمدند.

فریادرس با بیان اینکه قدرت آمریکا چندی است روبه افول گذاشته، افزود: آمریکا در طول سال های اخیر با موضوع شکاف سرمایه مواجه شده و با به وجود آمدن قدرت های اقتصادی جدید در جهان بخشی از سرمایه های دنیا به سوی این کشورها (روسیه، چین، برزیل، هند و...) سرازیر شد که آمریکا به عنوان یک کشور صنعتی در زمینه ساخت سلاح های جنگی، بیشتر تجارت و اقتصاد خود را از این راه تامین می کند و بیشتر جنگ هایی که در دنیا راه می اندازد برای فروش و تجارت سلاح های تولیدی خودش می باشد.

وی با اشاره به تلاش آمریکا برای تسلط خود بر منطقه، اظهار کرد: باید قدرتی به صورت نسبی در خاورمیانه باشد تا قدرت آمریکا را مهار کند و با وجود سه جریان اندیشه ای در خاورمیانه ( جریان احیاگر اسلامی شیعی. جریان احیاگر اخوان المسلمین و جریان احیاگر سلفی (تکفیری- اسرائیلی) همواره اختلاف و جنگ و مشکلات جدی در منطقه وجود داشته است، اما محور مقاومت در تلاش بوده که ثبات و صلح در منطقه را حاکم کند و مکتب سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی، تجلی عقل و احساس و تفکر صحیح بوده و رشادت ها و بصیرت و مکتب ایشان بود که مانع نفوذ بیشتر آمریکا در منطقه شد.

در این همایش از ۴ مقاله ارسالی به همایش تقدیر شد و مقاله مشترک سرکار خانم راضیه داوری و مژگان احمدی با عنوان "نقش دیپلماسی فعال شهید سپهبد قاسم سلیمانی در منازعات منطقه" حائز رتبه برتر شد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha