دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
مراسم بزرگداشت آیت الله صافی از طرف حضرت آیت الله مکارم شیرازی

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین نظری منفرد گفت: مرحوم آیت الله العظمی صافی گلپایگانی مرجعی بودند که در عرصه علم، ولایت مداری و دلسوختگی برای اهل بیت علیهم السلام به نقطه اوج باور رسیدند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، در آستانه چهلمین روز ارتحال عالم ربانی و شیخ الفقها مرحوم آیت الله العظمی صافی گلپایگانی، عصر امروز مراسم بزرگداشتی از طرف حضرت آیت الله مکارم شیرازی و با حضور ایشان در مدرسه علمیه امیرالمؤمنین علیه السلام قم برگزار شد.

این مراسم با حضور علما و فقهای حوزه علمیه قم همچون آیات فاضل لنکرانی، فقیهی، علوی بروجردی، هادوی تهرانی و همچنین با حضور برخی مسئولین استانی و کشوری برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین نظری منفرد خطیب و استاد حوزه علمیه قم در این مراسم به ایراد سخن پرداخته و ضمن گرامیداشت یاد مرحوم آیت الله العظمی صافی گفت: از مقام علم و دانش و بویژه از مرجعیت که دارای قداستی دیرینه در مذهب تشیع بوده است می بایست تقدیر به عمل آید.

وی با اشاره به جایگاه شهادت در راه رضای خدا افزود: در سوره های مختلف به موضوع شهادت اشاره شده است؛ شهادت برای افرادی که وجود خداوند و حیات جاودان را به واقع باور دارند تحفه ای است.

حجت الاسلام والمسلمین نظری منفرد خاطرنشان کرد: توفیق قتل در راه خدا را باید خود خداوند به اولیایش بدهد.

وی مراتبی از بهشت را ویژه شهدا دانست و گفت: در روایات داریم که با اولین قطره خونی که از شهید می چکد خداوند تمام گناهان او را می بخشد.

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: از پیامبر اکرم منقول است که هیچ خوبی بالاتر از شهادت نیست.

وی با اشاره به اینکه اولیای خدا پس از طی مراتب معرفت در مرحله آخر باید به شهادت می رسیدند، افزود: شهادت دارای مقام والا و قداست است.

حجت الاسلام والمسلمین نظری منفرد در ادامه به مقایسه جایگاه شهادت با کار یک دانشمند و عالم ربانی پرداخت و بیان داشت: بنا بر روایت منقول از امام صادق علیه السلام که محدث قمی آن را نقل می کند خداوند عزوجل در روز قیامت همه را در یک جا جمع می کند و سپس موازین نهاده می شوند؛ سپس مقایسه بین خون شهدا و مرکب علما صورت می گیرد؛ آنگاه است که دیده می شود مداد علما بر خون شهدا ترجیح دارد.

وی گفت: دلیل این ترجیح می تواند در این باشد که شهید کاری که کرده برای سعادت خودش بوده است اما اثر عالم می تواند تا قرن ها باقی بماند و انسان های مختلفی بوسیله آن به سعادت برسند.

استاد حوزه علمیه قم اظهار کرد: کتاب هایی که در زمینه حدیث، کلام، تفسیر و سایر علوم نوشته شده دارای آثاری بوده اند که قرن هاست بر نگرش خیلی افراد تأثیر مثبت داشته اند.

وی با تأکید بر قداست عالم در جهان تشیع عنوان داشت: وقتی به گذشته مراجعه می شود می بینیم که این قداست به دوران ائمه اطهار علیهم السلام بر می گردد.

حجت الاسلام والمسلمین نظری منفرد گفت: دست های زیادی هست که در عصر حاضر می خواهند به عناوین مختلف این جایگاه عالم و روحانیت را خدشه دار کند؛ دلیل آن متجلی بودن حقیقت اسلام در مکتب تشیع می باشد که مکتبی بسیار محکم، با استدلال و قوی در جهان است.

وی ادامه داد: اعتقادات و کلام از مسائل پایه و اساسی است که باید در حوزه های علمیه به طور جدی تعلیم داده شوند.

استاد حوزه علمیه قم، اعتقادات صحیح را نگه دارند انسان ها بر مسیر درست برشمرد و خاطرنشان کرد: انسان ها در وهله اول باید خداباور باشند تا مسیر سعادت را بپیمایند؛ این امر به اعتقادات آن ها بر می گردد.

وی گفت: مرحوم آیت الله العظمی صافی گلپایگانی مرجعی بودند که در عرصه علم، ولایت مداری و دلسوختگی برای اهل بیت علیهم السلام به نقطه اوج باور رسیدند.

حجت الاسلام والمسلمین نظری منفرد، بیان داشت: نکته مهم در زندگی آیت الله العظمی صافی به روز بودن ایشان بود؛ ایشان در این سن بالا نوعاً مسائل سیاسی را به خوبی در جریان بودند و مورد مطالعه قرار می دادند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ایشان در عرصه فقاهت، سیاست و ولایت با بیان و بنان به خوبی درخشیدند؛ پاسخ به بیش از ۱۰۰ هزار استفتاء تنها یکی از خدمات علمی ایشان به جامعه اسلامی بوده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha