دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
تصاویر/ هیئت مذهبی هفتگی روحانیون ارومیه

حوزه/ حجت الاسلام میرزا محمدی گفت: برخی دچار کج فهمی می شوند و به جای کیفیت اعمال به کمیت توجه می کنند. در روایات هم به این مسئله تاکید شده است که عبادت به کثرت نیست، به کیفیت است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از ارومیه، حجت الاسلام محمد میرزامحمدی، شامگاه چهارشنبه در مراسم هیئت هفتگی علمای ارومیه که در مسجد حاجی خان این شهر برگزار شد، اظهار داشت: از منظر قرآن و ائمه معصومین (ع) نظام آفرینش در بهترین شکل آفریده شده است و این تعبیر را از آیه هفتم سوره سجده گرفته اند که می فرماید؛ الَّذِی أَحْسَنَ کُلَّ شَیْءٍ خَلَقَهُ و لذا هر چه در این نظام خلق شده زیباتر است و بهتر از آن ممکن نبود.

وی با بیان این که انسان نیز به عنوان اشرف مخلوقات عالم، احسن آفریده شده است و آیه " لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسَانَ فِی أَحْسَنِ تَقْوِیمٍ" بدان اشاره دارد، گفت: بحثی در کلام تحت عنوان شرور داریم که به نص قرآن و روایات خداوند منشأ همه خیرات است و آن چه به عنوان شر اعم از فساد ها و ... به انسان می رسد نتیجه عمل اوست.

کارشناس دینی تصریح کرد: از پروردگار عالم که خالق نعمت هاست جز خیر صادر نمی شود؛ امام سجاد(ع) در دعای ابوحمزه ثمالی به این مسئله اشاره می کنند که " خَیرُک اِلَینا نازِلٌ وَ شَّرُنا اِلَیک صاعِدٌ" نازل اسم فاعل است و دلالت بر استمرار خیر از سوی خداوند دارد.

وی با بیان این که خداوند به عنوان احسن الخالقین با انسان نیز با بهترین فرمول سخن می گوید، ادامه داد: آن چه خداوند به عنوان احکام شرعی جهت تعلیم و تربیت انسان، رشد و تعالی او جعل کرده است همه بر اساس نظام احسن می باشد و همچنین برای عبرت گرفتن از گذشته، تاریخ انبیاء و صالحین در قالب قصص قرآنی بیان کرده است و البته این ها داستان نیستند و هدف از بیان آن ها عبرت گرفتن است که این امر جز برای عقلا ممکن نیست.

حجت الاسلام میرزا محمدی اضافه کرد: معیشتی که خداوند برای ما رقم زده، رزق های مادی و معنوی، گیاهان و نباتات، پذیریش اعمال، وعده های الهی، ابتلای مومنین و رشد و تعالی انسان، همه بر اساس نظام احسن است و عصاره رسالت همه انبیا این است که احسن الخالقین از انسان چه می خواهد و جواب به این سوال منجر به عاقبت به خیری بشر می شود.

وی گفت: خواست خداوند از انسان انجام عمل احسن است نه اکثر؛ گاهی برخی دچار کج فهمی می شوند و به جای کیفیت اعمال به کمیت توجه می کنند. در روایات هم به این مسئله تاکید شده است که عبادت به کثرت نیست، به کیفیت است.

کارشناس دینی تاکید کرد: اگر احسن عمل در زندگی ما ملاک باشد به سعادت دست می یابیم و هم زندگی مادی و هم معنوی ما اصلاح خواهد شد و هر کس به فرمول احسن عمل کند از اولیای الهی خواهد بود و اگر حاج قاسم سلمیانی به این مقام رسید نتیجه عمل به این فرمول بود.

وی در پایان گفت: رسول مکرم اسلام در مورد فاطمه سلام الله علیها می فرمایند: " لَوْ کانَ الْحُسْنُ شَخْصاً لَکانَ فَاطِمَةَ بَلْ هِی أَعْظَمُ، إِنَّ فَاطِمَةَ ابْنَتِی خَیرُ أَهْلِ الْأَرْضِ عُنْصُراً وَ شَرَفاً وَ کرَماً " و لذا برای رسیدن به سعادت و احسن عمل باید به سراغ اهل بیت برویم.

انتهای خبر./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha