جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
تاریخ شفاهی

حوزه/ کارگاه تاریخ شفاهی برای فعالین قرارگاه مردمی تحول اجتماعی بنیاد فرهنگی خاتم الاوصیاء(عج) در مدرسه امیرالمومنین علی(ع) رشت برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از گیلان، محمد پرحلم، معاون فرهنگی حوزه هنری گیلان، امروز در کارگاه تاریخ شفاهی فعالین قرارگاه مردمی تحول اجتماعی بنیاد فرهنگی خاتم الاوصیاء(عج)، در مدرسه امیرالمومنین علی(ع) رشت، اظهار داشت: هدف از برگزاری این کارگاه های آموزشی، آموزش فعالین قرارگاه مردمی تحول اجتماعی بنیاد فرهنگی خاتم الاوصیاء(عج) برای جمع آوری و نگارش تاریخ شفاهی استان خودشان، بویژه جمع آوری خاطرات رزمندگان و ایثارگران و آزادگان دفاع مقدس می‌باشد.

وی افزود: یکی از آفت‌های خاطرات شفاهی زیباسازی متن است، چرا که بسیاری از کسانی که وارد حیطه خاطرات شفاهی شدند به عنوان شاعر و نویسنده نیز فعالیت دارند و این تسلط به ادبیات سبب می‌شود که بخشی از کاستی‌های متن را با ادبیاتی شبیه نثر ادبی زیباسازی کنند که این مورد به اصالت خاطره خدشه وارد می‌کند و دقیقا به همین خاطر بسیاری از کتاب‌های خاطره در آینده نمی‌تواند منبع مستندی برای پژوهشگران تاریخ قلمداد شود.

پرحلم ادامه داد: یکی از دیگر آسیب‌های تدوین در خاطرات شفاهی عدم گویاسازی مناسب متن است. وی عنوان کرد هر جا که نویسنده به منابع مکتوب و روایت‌های دیگر که به صورت کتاب و .... پیرامون یک رخداد منتشر شده است تسلط نداشته باشد و متن را به روایت‌های دیگر ارجاع ندهد، ماحصل کار به تک‌گویی منجر خواهد شد که با ذات تاریخ شفاهی که کشف حقیقت است، تعارض دارد.

معاون فرهنگی حوزه هنری گیلان، رعایت اخلاق را شرط اصلی مصاحبه دانست و افزود: اگر در جایی از ضبط مصاحبه، سخنانی گفته شده که قابل پخش نیست و یا اصلاً ربطی به موضوع مصاحبه نبوده و به هر دلیلی قابل انتشار نباشد، مصاحبه‌گر باید آن قسمت از ضبط را حذف کند، تا بعدها به دست اشخاص دیگر نیفتد.

وی ادامه داد: قبل از شروع هر مصاحبه، باید شناسنامه همان مصاحبه قبل از ضبط آورده شود تا مصاحبه‌گر در حین تدوین به مشکل برنخورد.

برگزاری کارگاه تاریخ شفاهی در مدرسه امیرالمومنین علی(ع) رشت

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha