شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
آزمایشگاه بیولوژیکی آمریکا

حوزه/ اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد، انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

پرونده تسلیحات بیولوژیک آمریکا به شورای امنیت رفت

روسیه دولت اوکراین را متهم می کند که با همکاری آمریکا در حال اداره کردن آزمایشگاه هایی به منظور تولید تسلیحات میکروبی (بیولوژیک) است اما کی یف و واشنگتن هر دو این امر را تکذیب کرده اند. روسیه در سال ۲۰۱۸ نیز آمریکا را متهم کرد که به طور محرمانه در آزمایشگاهی در کشور گرجستان آزمایش های بیولوژیکی انجام داده است. طی نشست ماهانه شورای امنیت سازمان ملل جهت بررسی به اصطلاح موضوع تسلیحات شیمیایی بکار رفته در سوریه، واشنگتن و لندن این فرصت را مغتنم شمرده و موضوع اوکراین را مطرح کردند. این در حالی است که آمریکا و انگلستان از چهارشنبه گذشته به این سو مدعی شده اند که روسیه در اوکراین از تسلیحات شیمیایی استفاده می کند. الکساندر شولگین نماینده دائم روسیه در سازمان ممنوعیت بکارگیری تسلیحات شیمیایی چندی پیش اعلام کرد که مسکو به زودی اسنادی در خصوص اقدامات تحریک آمیز صورت گرفته در زمینه بکارگیری تسلیحات شیمیایی در اوکراین برای این سازمان ارسال خواهد کرد. جنگ اوکراین بامداد پنجشنبه ۵ اسفند ماه با دستور ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه مبنی بر اقدام نظامی در دونباس آغاز شد. پوتین آن روز از نیروهای اوکراینی خواست سلاح های خود را زمین بگذارند و به خانه بازگردند. از آن زمان به بعد، سیل واکنش های جهانی به این مساله بالا گرفت و فشارهای دیپلماتیک و تحریم های بین المللی علیه روسیه افزایش یافت.

منبع:ایرنا

رئیسی فرمان ضد جنگل خوارای را صادر کرد

حجت الاسلام رئیسی گفت: به استاندار دستور داده شد از فردا با تشکیل کارگروهی سراغ جنگل خواران باید بروند. رئیس جمهور در نشست با نخبگان، خانواده‌های شهدا، ایثارگان و جمعی از اقشار مردم در ساری با ابراز تاسف از اینکه جنگل مورد تعرض قرار می‌گیرد، گفت:به استاندار مازندران دستور داده شد از فردا کارگروهی تشکیل بدهند و به سراغ ساختمان‌های جدید الاحداثی بروند که در دل جنگل ساخته شده اند. او افزود: نهادهای متولی و نظارتی حتما به سراغ دستگاه‌هایی بروند که مجوز ساخت ساختمان‌ها را در جنگل داده اند و برخورد سریع باید انجام شود. رئیس جمهور گفت: از همان ابتدا نباید گذاشت ساختمان غیرمجاز در جنکل ساخته شود و بعد عکس العمل نشان داد بلکه باید به سراغ کسانی رفت که به دلیل نفوذی که دارند ثروت‌های ملی را از بین می‌برند. رئیس قوه مجریه گفت: نهادهای مربوطه مردم را هم در جریان مبارزه به جنگل خواری قرار دهند تا مشخص شود این افراد با چه مجوزی این ساختمان ها را در جنگل ساخته اند. او ادامه داد: فیلمی از جنگل خواری و ساخت ساختمان های بزرگ در دل جنگل را که یک گروه دانشجویی تهیه کرده بودند دیدم که بسیار دردآور بود و مشخص نیست این افراد با چه مجوری در دل جنگل مجوز گرفته اند.

منبع:خبرنگاران جوان

آمریکا بازهم دست به دزدی دریایی زد

آسوشیتدپرس گزارشی منتشر کرده و در آن گفته است که محموله دو نفتکش که مظنون به انتقال نفت ایران بوده اند، چند ماه پیش از سوی آمریکا توقیف شده است. اگرچه این گزارش روز پنجشنبه منتشر شده، اما جزئیات توقیف این محموله‌ها یک ماه پیش در یک پرونده فدرال در آمریکا و پس از آن که دو نفت‌کش تحت مدیریت شرکت‌های یونانی به دستور نهادهای قضائی آمریکا بار خود به ارزش ۳۸ میلیون دلار را در باهاماس و هیوستون تخلیه کردند، ثبت شده بود. در این گزارش گفته شده که کشتی اول در ۳۱ اکتبر ۲۰۲۰ وارد پایانه جزیره خارک ایران برای بارگیری نفت شده بود و چهار روز بعد از آن، بخشی از نفت خود در دریا را به نفتکش دیگری به نام آرینا منتقل کرد. به ادعای آسوشیتدپرس این دو نفتکش در نهایت نتوانستد برای نفت خود مشتری پیدا کنند و هر دو کشتی - آرینا و نوستوس - سپس سعی کردند نفت را در یک انبار در ترکیه تخلیه کنند. اما مقامات ایالات متحده آنها را شناسایی کردند و به آنها دستور دادند محموله خود را تخلیه کنند، کاری که نفتکش نوستوس در هیوستون در سال گذشته و آرینا اخیراً در ژانویه در باهاماس انجام دادند. با وجود آن که این رویداد به چند ماه پیش باز می‌گردد، گفته نشده که چرا انتشار خبر آن از سوی رسانه‌های غربی پس از چند ماه سکوت اکنون صورت گرفته است.

منبع:مهر

اتحادیه اروپا به هزینه‌های دفاعی رای مثبت داد

بر اساس بیانیه اجلاس سران اتحادیه اروپا که روز جمعه منتشر شد، رهبران این اتحادیه که برای نشستی در ورسای در بحبوحه درگیری‌ها در اوکراین گرد هم آمده بودند، توافق کردند که هزینه‌های دفاعی کشورهای عضو را به میزان قابل توجهی افزایش دهند و به طور مشترک تسلیحات جدید تولید و خریداری کنند. این اولین بار است که در نشست سران اتحادیه اروپا تصمیمی در مورد هزینه‌های نظامی اتخاذ می‌شود. قبلاً این موضوعات در قلمرو ناتو بود، در حالی که اتحادیه اروپا همواره بر تمرکز خود بر اقتصاد تأکید داشته است. در بیانیه سران اروپایی آمده است: «ما باید بیشتر و بهتر در قابلیت‌های دفاعی و فناوری‌های نوآورانه سرمایه‌گذاری کنیم. بنابراین، ما موافقت کردیم که هزینه‌های دفاعی را با سهم قابل توجهی برای سرمایه‌گذاری، تمرکز بر کمبودهای استراتژیک شناسایی‌شده و با توسعه قابلیت‌های دفاعی به روشی مشترک در اتحادیه اروپا، افزایش دهیم.» رهبران اروپایی همچنین موافقت کردند که «مشوق های بیشتری برای سرمایه گذاری کشورهای عضو در پروژه‌ها و خرید مشترک دفاعی ایجاد کنند.» این بیانیه همچنین خواستار سرمایه‌گذاری بیشتر برای انجام «طیف کامل مأموریت‌ها و عملیات، از جمله سرمایه‌گذاری در توانمند سازی های استراتژیک مانند امنیت سایبری و اتصال مبتنی بر فضا» است. «اورسولا فون در لاین»، رئیس کمیسیون اروپا، در یک کنفرانس مطبوعاتی پس از اجلاس اظهار داشت که اتحادیه اروپا تا اواسط ماه مه با همکاری ناتو تعیین خواهد کرد که چه سلاح‌های جدیدی به بودجه بیشتری نیاز دارند. پیشتر در اجلاس سران اروپا در ولز در سال ۲۰۱۴، رهبران کشورهای ناتو توافق کرده بودند که برای مقابله با تهدید روسیه، هزینه‌های دفاع ملی خود را حداقل تا ۲ درصد تولید ناخالص داخلی افزایش دهند.

منبع:مهر

شی ناشناخته در کرواسی فرود آمد

وزارت کشور کرواسی اعلام کردکه در پی گزارش های شهروندان پایتخت مبنی بر وقوع انفجار و سقوط شی ناشناخته از آسمان در یکی از محله های این شهر، ماموران پلیس را به محل حادثه اعزام کرده است. سرویس مطبوعاتی وزارت کشور کرواسی اعلام کرد که یک شیء ناشناس در یکی از مناطق پایتخت این کشور سقوط کرده و درپی آن صدای انفجار شنیده شد. در بیانیه این وزارت خانه در این باره آمده است: پس از ساعت ۲۳:۰۰ (۱:۳۰ بامداد جمعه به وقت تهران)، اداره پلیس زاگرب چندین گزارش از شهروندان دریافت کرد مبنی بر اینکه انفجاری در منطقه «یارون» پیش از سقوط یک شیء از آسمان رخ داده است. مأموران پلیس به محل اعزام شدند و حفره‌ای را در خیابان یارونسکا پیدا کردند. نزدیک آن نیز دو چتر نجات پیدا شد. همچنین چندین خودروی اطراف محل حادثه آسیب دیده اند، اما به کسی آسیبی نرسیده است. منطقه محاصره شده است و کارشناسان مشغول بررسی هستند. گفته می‌شود که شئ مذکور می‌تواند یک پهپاد Tu-141 «استریژ» ساخت شوروی باشد که از اوکراین وارد آسمان کرواسی شده است.

منبع:مهر

روسیه از آزمایش های بیولوژیکی آمریکا پرده برداشت

مسکو شواهدی را ارائه کرده است که نشان می‌دهد کیف به چندین آزمایشگاه بیولوژیک که از آمریکا بودجه دریافت کرده‌اند، دستور داده است تا نمونه‌هایی از پاتوژن‌های خطرناک را نابود کنند. وزارت دفاع روسیه می‌گوید شواهدی دارد که نشان می‌دهد این آزمایشگاه‌های زیستی روی سلاح‌های بیولوژیکی کار می‌کردند که اقوام خاصی را هدف قرار می‌دهد. آمریکا مدتی است که از سوالات در مورد این واقعیت که آزمایشگاه‌های زیستی در اوکراین را تأمین مالی می‌کند طفره می‌رود، تا اینکه معاون وزیر امور خارجه آمریکا، «ویکتوریا نولند»، به تازگی در کنگره اعتراف کرد که واشنگتن به این آزمایشگاه‌ها کمک کرده است. پیشتر نیز، «واسیلی نبنزیا» نماینده روسیه در سازمان ملل متحد، به اعضای شورای امنیت هشدار داد که عوامل بیماری‌زای خطرناک می‌توانند از مرزهای اوکراین درز پیدا کرده و در سراسر اروپا پخش شوند و از اتحادیه اروپا خواسته است که این احتمال شوم را در نظر بگیرد. وی همچنین افزود که روسیه به جامعه بین المللی در مورد خطر سرقت مواد زیستی از آزمایشگاه‌های اوکراین توسط تروریست‌ها هشدار داده است. نبنزیا در این باره گفت: درست در کنار اتحادیه اروپا، شما یک پلتفرم آزمایشی برای آزمایشات بیولوژیکی بسیار خطرناک داشته اید. ما از شما می‌خواهیم که در مورد یک خطر بیولوژیکی بسیار واقعی برای مردم کشورهای اروپایی فکر کنید، که می‌تواند ناشی از گسترش کنترل نشده عوامل زیستی از اوکراین باشد، که همانطور که در قبال ویروس کرونا دیدیم، متوقف کردن آن غیرممکن است و در صورت وجود چنین سناریویی، تمام اروپا تحت پوشش آن قرار خواهد گرفت.

منبع:مهر

ونزوئلا آماده تامین نفت شد

«آنجل رودریگز»، رئیس کمیته نفت و انرژی مجلس ملی ونزوئلا در سخنانی از آمادگی کشورش برای فروش نفت به آمریکا و اروپا خبر داد و گفت: ونزوئلا می‌تواند تا اواسط سال جاری تحویل نفت به آمریکا و اروپا را آغاز کند، مشروط بر اینکه تحریم‌ها علیه این کشور برداشته شود. رودریگز گفت: «اگر اقدامات [یکجانبه] تعلیق شود… با توجه به آنچه که در حال حاضر به دست آورده ایم، می‌توانیم انرژی مورد نیاز آمریکا و اروپا را در اواسط سال تأمین کنیم».وی خاطرنشان کرد:» برای دستیابی به توافق، آمریکا باید یک پیشنهاد خوب به ما بدهد، زیرا عامل اصلی بر هم زدن اوضاع اقتصادی کشور، خود آمریکاست.» این نماینده مجلس ونزوئلا ابراز امیدواری کرد که از سرگیری احتمالی صادرات نفت به آمریکا و اروپا بر روابط ونزوئلا با روسیه تأثیری نداشته باشد. سخنان این نماینده پارلمان ونزوئلا در حالی بیان شده که کاخ سفید پیشتر گفته بود که هیچ بحثی در مورد واردات نفت ونزوئلا در جریان نیست. گفته می‌شود که آمریکا برای تنظیم بازار نفت در پی تحریم‌های روسیه، به دنبال کاهش تحریم‌های نفتی ونزوئلا است. همزمان، به نوشته وبگاه آکسیوس، گزینه سفر به ریاض و استمداد از عربستان سعودی برای عرضه نفت بیشتر به بازار هم روی میز رئیس جمهور آمریکا است.

منبع:مهر

کانادا وزارت دفاع روسیه را در لیست سیاه قرار داد

دولت کانادا روز جمعه در وب سایت خود اعلام کرد که وزارت دفاع روسیه و سرویس اطلاعات خارجی روسیه و ۲۹ شرکت صنایع دفاعی روسی را به فهرست تحریم‌های خود اضافه کرده است. براساس اعلام دولت کانادا، هلیکوپترهای روسی، کشتی سازی دریاسالاری، ایرکوت، سوخو و سایر شرکت‌ها نیز تحت تحریم قرار گرفتند. مقامات کانادایی همچنین واردات فرآورده‌های نفتی از روسیه را در چارچوب تحریم‌های مرتبط با وضعیت اوکراین ممنوع کردند.

منبع:مهر

ترکیب جدید اعضای حقوقی شورای عالی انقلاب فرهنگی مشخص شد

در جلسه فوق‌العاده اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی برای چابک سازی شورا، ترکیب جدید اعضای حقوقی شورای عالی انقلاب فرهنگی معرفی شد که براساس آن دوازده نفر از اعضای حقوقی قبلی از ترکیب جدید کنار گذاشته شدند. به گفته دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اعضایی که در ترکیب جدید حضور ندارند در صورتی که جلسات و دستورات شورا مرتبط با آن‌ها باشد، به جلسه دعوت می‌شوند و حق رأی نیز خواهند داشت. ترکیب جدید اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی با حذف ۱۲ نفر از اعضای حقوقی سابق این شورا به ۲۸ نفر عضو حقوقی و حقیقی رسید. اسامی اعضای حقوقی دائم شورای عالی انقلاب فرهنگی به این شرح است:

۱- رئیس جمهور۲- رئیس مجلس شورای اسلامی۳- رئیس قوه قضائیه۴- وزیر علوم، تحقیقات و فناوری۵- وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی۶- وزیر آموزش و پرورش۷- رئیس سازمان صداوسیما۸- رئیس سازمان تبلیغات اسلامی۹- معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهوری۱۰- رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان۱۱- دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی

اسامی اعضای حقوقی که از ترکیب شورای عالی انقلاب فرهنگی حذف شدند و از این پس به عنوان اعضای غیر دائم بر اساس اقتضائات و دستورات شورا در جلسات مربوط به حوزه خود حضور خواهند داشت نیز به این شرح است:

۱- وزیر کشور۲- وزیر ورزش۳- وزیر بهداشت۴- رئیس دانشگاه آزاد۵- رئیس جهاد دانشگاهی۶- معاون علمی رئیس‌جمهور۷- رئیس سازمان برنامه و بودجه۸- رئیس کمیسیون آموزش مجلس۹- رئیس کمیسیون بهداشت مجلس۱۰- رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس۱۱- رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی۱۲- رئیس نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها

منبع:مهر

مرکبات روی دست مازندرانی ها ماند

احمد وحیدی در شورای اداری شهرستان میاندورود با اشاره به مشکلات حوزه کشاورزی استان گفت: مرکبات در دست مردم مانده است و باید خودمان‌چاره اندیشی کنیم و شرکت تعاونی قوی راه اندازی تا ۳۰ تا ۴۰ هزار تن‌میوه ساماندهی و صادر شود. وی گفت: قطعات کشاورزی قطعه بندی شده باید تجمیع شوند تا بهره وری چند برابر شود زیر ا مازندران‌چیزی از هلند کم ندارد و جنگل و دریا و هوا و مردم زبانزد دارد اما هلند چندصد میلیارد دلار صادرات دارد و مازندران ندارد. وی با تاکید براینکه برخی از اختیارات باید واگذار شود، گفت: دولت مردمی باید اقتصاد را فعال و کارآفرینی را توسعه دهد و اختیارات را به روستا و دهیار و بخش و استان دهیم تا هر کس برای بهبودی وضعیت و ارتقای آن تلاش کند. حجت الاسلام محمدعلی حاجی زاده امام‌جمعه میاندرود نیز با اشاره به مشکلات شهرستان گفت: فرودگاه در بطن شهرستان قرار دارد و به کام شهرستان دیگر است. وی با بیان اینکه جاده گهرباران وضعیت مناسب ندارد، بهسازی آن را به عنوان مسیر گردشگری لازم دانست و ارائه طرح جامع برای سواحل آزادسازی شده را لازم دانست و گفت: نکاچوب چهار هزار کارگر داشت و اکنون به ۴۰۰ نفر کاهش یافته است و کارخانه تخته سه لایه سه هزار نیرو داشت که اکنون تعطیل است.

منبع:مهر

یمن عمق ریاض را هدف گرفت

«یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن از انجام عملیاتی گسترده در عمق خاک سعودی و خبر داد و گفت که جزئیات این عملیات تا ساعاتی دیگر اعلام می‌شود. این درحالی است که چندی پیش سخنگوی نیروهای مسلح یمن خبر داده بود که ارتش و کمیته‌های مردمی این کشور طی عملیاتی در استان حجه موفق شدند یک فروند پهپاد آمریکایی را سرنگون کنند. سخنگوی نیروهای مسلح یمن اعلام کرد: ارتش یمن پهپاد جاسوسی آمریکایی «ایگل» را در آسمان استان «حجه» هدف قرار داده و آن را ساقط کرد. این اقدام پس از انجام اقدامات خصمانه توسط پهپاد مذکور در آسمان حجه انجام شد

منبع:مهر

عربستان حمله پهپادی به پالایشگاه نفت ریاض را تائید کرد

وزارت انرژی عربستان تأیید کرد که پالایشگاه نفت ریاض در بامداد روز پنجشنبه مورد حمله پهپادی قرار گرفته است. گفته شده حمله پهپادی به پالایشگاه ریاض با آتش سوزی گسترده همراه شده، هرچند این آتش سوزی خسارات عمده و بزرگ وارد نکرده است و در این حادثه کسی زخمی یا کشته نشده است. از سوی دیگر شبکه المسیره اعلام کرد که روز پنجشنبه مناطقی از استان صنعاء یمن هدف شدیدترین حملات هوایی توسط سعودی‌ها قرار گرفت. این درحالی است که سعودی‌ها استان صعده را نیز هدف قرار دادند. طبق اعلام رسانه‌های یمنی، منطقه شدا در صعده هدف بیشترین حملات توسط سعودی‌ها قرار گرفته است. گفته می‌شود به دنبال حملات مذکور شماری از غیرنظامیان زخمی شدند.

منبع:مهر

جنگ روس ها بازار طلای ایران را متلاطم کرد

نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران ضمن اشاره به رشد بی‌سابقه قیمت اونس جهانی طلا که در پی بحران روسیه و اوکراین شکل گرفته، از تندتر شدن شیب افزایش قیمت سکه و طلا در بازارهای داخلی خبر داد و تاکید کرد که بخشی از این افزایش قیمت به سبب افزاش تقاضا در هفته‌های پایانی سال جاری نیز بوده که منجر به افزایش حباب انواع قطعات سکه نیز شده است. محمد کشتی‌آرای در رابطه با وضعیت یک هفته اخیر بازار سکه و طلا داخلی اظهار کرد: در هفته‌ای که گذشت، قیمت جهانی طلا به بالاترین مقدار خود معادل ۲۰۷۰ دلار افزایش پیدا کرد که این رقم در تاریخ قیمت طلا بی‌سابقه‌ بوده است. این در حالیست که اونس طلا آخرین رکورد قیمتی را در اکتبر سال ۲۰۱۱ داشته و اکنون پس از ۱۱ سال تحت تاثیر بحران اوکراین- روسیه با این افزایش قیمت مواجه شده است. نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران ادامه داد: البته در آخرین معاملات روز گذشته (پنجشنبه)، قیمت طلا در بازارهای جهانی با کمی کاهش همراه شد و در حال حاضر در محدود ۲۰۰۰ دلار قرار دارد. آخرین قیمت هر اونس طلا ۲۰۰۵ دلار ثبت شده که به نسبت هفته پیش از آن، حدود ۳۵ دلار افزایش را نشان می‌دهد. وی تاکید کرد: افزایش قیمت اونس جهانی سبب شد که قیمت طلا و سکه در بازارهای داخلی نیز افزایشی شود؛ بطوریکه قیمت سکه طرح قدیم با ۲۵۰ هزار تومان افزایش هفتگی به ۱۱ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان در آخرین معاملات روز گذشته رسید و سکه طرح جدید نیز با ۲۹۰ هزار تومان افزایش در معاملات پایانی هفته، ۱۲ میلیون و ۱۶۵ هزار تومان قیمت خورد. این عضو هیات مدیره اتحادیه طلا و جواهر تهران افزود: نیم سکه با ۱۷۰ هزار تومان افزایش قیمت نسبت به ابتدای هفته، در پایان هفته، هفت میلیون و ۷۰ هزار تومان دادوستد شد و ربع سکه نیز با ۱۵۰ هزار تومان افزایش به شش میلیون و ۹۵۰ هزار تومان رسید. سکه‌های یک گرمی بانک مرکزی نیز در این هفته با ۱۰۰ هزار تومان افزایش قیمت در پایان هفته، دو میلیون و ۴۵۰ هزار تومان تعیین قیمت شد. از سوی دیگر قیمت هر مثقال طلای آب شده (۱۷ عیار) با توجه به نوسانات قیمت اونس جهانی؛ آن هم در حالیکه تغییرات نرخ ارز در داخل مختصر بود، در آخرین معاملات هفته، پنج میلیون و ۲۷۵ هزار تومان قیمت خورد و هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز در پایان هفته به یک میلیون و ۲۱۸ هزار تومان رسید. کشتی‌آرای تصریح کرد: این در حالی بود که در روز چهارشنبه که قیمت هر اونس طلا به ۲۰۷۰ دلار رسید، هر گرم طلای ۱۸ عیار یک میلیون و ۲۵۵ هزار تومان قیمت داشت و براین اساس در آخرین معاملات روز پنجشنبه حدود ۳۵ هزار تومان کاهش قیمت را تجربه کرد. قیمت اونس جهانی بر قیمت طلا تاثیرگذار است اما بخشی از افزایش قیمت سکه و طلا در بازارهای داخلی به افزایش تقاضا در هفته‌های پایانی سال نیز مربوط می‌شود. وی افزود: با افزایش تقاضا، قیمت انواع قطعات سکه با رشد مواجه شده که منجر به ایجاد حباب شد. حباب سکه تمام در حالیکه طی هفته‌های گذشته بین ۱۰۰ تا ۱۲۰ هزار تومان بود، در معاملات پایانی هفته به ۲۶۰ هزار تومان رسید. حباب سکه‌های نیم، ربع و سکه‌های گرمی نیز به همین ترتیب بوده و در این هفته با افزایش روبه‌رو شده‌ است. نایب رئیس اتحادیه طلا جواهر تهران پیش‌بینی کرد که در هفته پیش‌رو نیز بازهم افزایش حباب سکه برای انواع قطعات سکه به دلیل افزایش تقاضا در روزهای پایانی سال و نزدیک شدن به عید نوروز و اعیاد شعبانیه وجود داشته باشد.

منبع:ایسنا

ذرات رادیواکتیو درمان سرطان پوست شدند

استرالیایی‌های مبتلا به سرطان پوست غیرملانوما (non-melanoma) در حال آزمایش روش درمانی جدیدی هستند که قرار است جایگزین جراحی و پرتودرمانی‌های تهاجمی شود.درمان موسوم به "Rhenium-SCT" فرآیندی تک جلسه‌ای است که در آن پزشکان ماده‌ای خمیری را روی ضایعه پوستی می‌مالند تا سلول‌های سرطانی را از بین ببرد. این خمیر رزینی حاوی ذرات رادیواکتیو است که می‌تواند سرطان‌های غیر ملانوما برای مثال سرطان کارسینوم سلول بازال (Basal cell carcinoma) را از بین ببرد. این درمان در حال حاضر بر روی ۲۰۰ نفر در استرالیا آزمایش می‌شود. "جان مک‌گرات"، (Jan McGrath) از اولین بیماران استرالیایی بود که این درمان را دریافت کرد. او در روز ۲۵ فوریه در کلینیک گلد کست (Gold Coast) مورد درمان قرار گرفت. او مبتلا به سرطان سلول بازال بود و ضایعه‌ای روی گوش خود داشت. وی که پیش از این برای سایر انواع سرطان پوست نیز تحت درمان قرار گرفته بود،اذعان داشت که این روش جدید فوق‌العاده بوده است. او می‌گوید: تجربه‌ی بسیار دلپذیری بود. من باید برای انجام آن تنها نزدیک به سه ساعت روی یک صندلی می‌نشستم و تلویزیون تماشا می‌کردم. طبق اعلام شورای سرطان استرالیا از هر سه نفر در این کشور یک نفر پیش از رسیدن به ۷۰ سالگی به سرطان پوست مبتلا می‌شود. حدود ۹۹ درصد سرطان‌های پوستی که سالانه تشخیص داده‌ می‌شوند، از نوع غیرملانوما هستند. "کریس مک کورمک" (Chris McCormack)، مدیر بخش ملانوم و پوست مرکز سرطان "پیتر مک کالوم" (Peter MacCallum) می‌گوید که درمان رایج برای بیماران مبتلا به سرطان پوست، جراحی به همراه پرتو درمانی در موارد خاص است. او می‌گوید که عواملی مثل پوست روشن، محافظت کم در برابر نور خورشید و حساسیت دارویی می‌تواند باعث ایجاد این نوع سرطان پوست با شدت کمتر شود. دکتر "مک کورمک" افزود: اگرچه این نوع سرطان‌ها به شدت رایج هستند، اما باعث فوت افراد زیادی نمی‌شوند و می‌توان در مراحل اولیه با آن‌ها مقابله کرد. "سیدارتا باکسی" (Siddhartha Baxi)، استادیار و پزشکی که درمان "Rhenium-SCT" را برای بیماران کلینیک گلد کوست تجویز کرد، می‌گوید که این روش درمانی جدید، سلاحی مفید برای مقابله با سرطان پوست است. او افزود: ما گروهی از بیماران با انواع مختلف سرطان داریم که به طور مداوم توسط پزشکان ویزیت می‌شوند و مداخلات پزشکی معمول دریافت می‌کنند. این بیماران خسته‌اند و به دنبال راه‌های جایگزین می‌گردند. بنابراین باعث افتخار است که بخشی از یک درمان نوآورانه باشیم که می‌تواند نحوه نگهداری از این بیماران را تغییر دهد. این درمان بدون درد برای سرطان‌های کم عمق که حدود سه میلی‌متر عمق دارند، مفید است. او می‌گوید در حال حاضر ۵۰۰ نفر در سراسر جهان این درمان را دریافت کرده‌اند و برای دو سال تحت نظر خواهند بود. مطالعات کوچک منتشر شده حاکی از اثربخش بودن این درمان هستند، اما شواهد بیشتری برای تایید آن نیاز است. "کن ریکارد-بل" (Ken Rikard-Bell)، مدیر شرکت پزشکی "OncoBeta" می‌گوید: از آن‌جا که عنصر رنیوم (Rhenium) عمر کوتاهی دارد و تنها ۱۷ ساعت باقی می‌ماند، تولید آن به صورت محلی اهمیت بسیار زیادی دارد.

منبع:ایسنا

وین به مذاکرات تنفس داد

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: به دلیل عوامل خارجی به مکث در گفتگوهای وین نیاز است.جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در توییتر نوشت: « به دلیل عوامل خارجی به مکث در گفتگوهای وین نیاز است. متن نهایی اساسا آماده و روی میز است. به‌عنوان هماهنگ‌کننده، من به همراه تیمم به ارتباط با همه اعضای برجام و ایالات متحده برای غلبه بر وضعیت فعلی و توافق ادامه خواهم داد.»

منبع:ایسنا

"پلاسکو" افتتاح شد

ساختمان پلاسکو که در دی ماه سال ۱۳۹۵ آتش گرفت و فرو ریخت بالاخره پس از پنج سال امروز با حضور مسئولان افتتاح شد. ساختمان جدید پلاسکو پس از گذشت پنج سال از حادثه آتش سوزی دیماه سال ۱۳۹۵، امروز با حضور رئیس بنیاد مستضعفان، استاندار تهران، مدیرعامل سازمان آتش نشانی، رئیس سازمان انرژی اتمی و کسبه آن افتتاح شد. رئیس بنیاد مستضعفان در این مراسم اعلام کرد: گرچه بر اساس حکمی که نهایی شده تقصیر بنیاد مستضعفان در حادثه پلاسکو ۱۶.۲ درصد بود و ما وظیفه ساخت مجدد آن را نداشتیم اما به تنهایی و با صرف ۴۰۰ میلیارد تومان، پلاسکو را دوباره ساختیم. وی افزود: ما با ایمان این ساختمان را ساختیم نه با چرتکه اندازی. علاوه بر این با وجود ۶۰۰ کسبه در پلاسکو، این ساختمان به نمادی از تولید در صنعت پوشاک تبدیل شده بود که در آینده نیز همین اتفاق خواهد افتاد. رئیس بنیاد مستضعفان، افزود: ساختمان پلاسکو به وسعت ۱۰۰۰ متر مربع و در ۲۰ طبقه ساخته شد و سختی کار جایی بود که باید مشاعات، آسانسورها و پله برقی ها به این فضا اضافه می شد و در عین حال رضایت کسبه نیز مورد توجه قرار می گرفت. از سوی دیگر برای تامین پارکینگ پلاسکو هزینه های آن را یکجا به شهرداری پرداخت کردیم تا ایمن سازی آن به شهرداری واگذار شود. وی گفت: در پی آن هستیم که زمین جانبی ساختمان پلاسکو موسوم به پارکینگ اکبر را در صورت دریافت مجوزهای لازم از شهرداری تهران و دیگر دستگاه های متولی مانند وزارت میراث و گردشگری بسازیم و به پارکینگی نمونه و مدرن تبدیل کنیم. فتاح اظهار کرد: بنیاد مستضعفان به عنوان مالک ساختمان پلاسکو همزمان با آغاز سال جدید مدیریت این ساختمان را به کسبه واگذار خواهد کرد و تا یکسال آینده پیمانکار این ساختمان در پلاسکو باقی می ماند تا مشکلات احتمالی این ساختمان را برطرف کند. وی درباره هزینه های ساخت مجدد پلاسکو گفت: پیش از این و در ابتدای برنامه ریزی برای ساخت پلاسکو ۱۷۰ میلیارد تومان هزینه برآورد کرده بودیم اما متاسفانه در سال های گذشته همه چیز چند برابر افزایش قیمت پیدا کرد تا هزینه این ساختمان در بخشهای مختلف از جمله هزینه های صدور پروانه، مجوزها و عملیات عمرانی به ۴۰۰ میلیارد تومان برای بنیاد مستضعفان برسد. وی در پایان اظهار امیدواری کرد که هر چه سریعتر پایان کار ساختمان پلاسکو صادر شود تا کسبه بتوانند اسناد خود را تحویل بگیرند.

منبع:ایسنا

شهرهای قرمز دو رقمی شدند

در رنگ بندی کرونایی جدید؛ تعداد شهرهای با وضعیت قرمز از ۱۴۸ به ۹۹ شهر کاهش یافت، همچنین تعداد شهرهای با وضعیت زرد و آبی در حال افزایش است. طبق آخرین نقشه رنگ بندی کرونایی کشور که مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت امروز (جمعه ۲۰ اسفند ماه) اعلام کرد؛ تعداد شهرهای با وضعیت قرمز از ۱۴۸ به ۹۹ شهر کاهش یافت. همچنین تعداد شهرهای با وضعیت زرد و آبی در کشور در حال افزایش است. تکمیل واکسیناسیون در بالغین و کودکان سهم بسزایی در افزایش ایمنی جمعی حاصل از واکسیناسیون و کاهش نیاز به بستری و مرگ و میر بیماران کووید۱۹ دارد. همچنین توصیه‌های بهداشتی ارائه شده از روز نخست کرونا تا کنون، ثابت و در پیشگیری از ابتلا به این بیماری، تاثیر بسیار زیادی دارد.

منبع:خبرنگاران جوان

سوء تفاهم موشکی بین هند و پاکستان حل شد

پس از اینکه پاکستان اعلام کرد یک موشک از سوی هند به خاک این کشور اصابت کرده، هند دلیل آن را پرتاب اشتباهی خواند. پاکستان روز پنجشنبه اعلام کرد یک موشک مافوق صوت غیرمسلح هندی شامگاه چهارشنبه از سیرسا بلند شد و در محلی در ۱۲۴ کیلومتری خاک پاکستان فرود آمده است. به گفته مقامات این کشور این موشک در ارتفاع ۴۰۰۰۰ پایی پرواز می‌کرده و پروازهای مسافری را در حریم هوایی هند و پاکستان و همچنین غیرنظامیان و اموال روی زمین را به خطر انداخته است. براساس گزارش رویترز، حال دولت هند اعلام کرده است یک موشک در حین تعمیر و نگهداری منظم به صورت تصادفی و اشتباه به سمت پاکستان پرتاب شد. پس از تأسیس کشور پاکستان در سال ۱۹۴۷ ، به دلیل مسائل مختلف از جمله موضوع کشمیر روابط دو کشور هند و پاکستان همراه با تنش ها و تحولات گوناگونی همراه بوده است در مواردی این تنش ها به‌حدی شدید بوده است که منجر به درگیری و برخوردهای نظامی شده است. تاریخ کوتاه پاکستان پس از استقلال شاهد سه جنگ با هند بوده است. با افزایش اختلافات هند و پاکستان در مورد مسئله کشمیر در اوت ۱۹۶۵ میان دو کشور جنگی در گرفت. پس از سه هفته درگیری با دخالت سازمان ملل آتش بس برقرار شد. تنش‌ها میان پاکستان و هند به عنوان رقیبان سنتی در شبه قاره از اسفندماه ۹۷ با نبردهوایی دو کشور و تصمیم دهلی نو برای لغو امتیازات ویژه منطقه جامو و کشمیر و تصویب لایحه شهروندی در هند که اسلام‌آباد آن را مغایر با قوانین بین‌المللی و خطری برای تشدید بحران پناهجویان می‌داند، بالا گرفته است. با وجود اینکه در سال ۱۹۷۴ روابط تجاری، مواصلاتی و مخابراتی بین هند و پاکستان عادی شد. در همین سال هند اولین آزمایش انفجار اتمی را انجام دادکه پس از آن این مسئله میان دو کشور موجب رقابتی در به‌دست آوردن سلاح اتمی گردید، با وجود اینکه پاکستان ۱۶۹ کلاهک هسته‌ای دارد، اسلام‌آباد اعلام کرده است برنامه اتمی این کشور صلح‌آمیز است.

منبع:خبرنگاران جوان

آمریکایی ها خانواده‌ شهدای لبنانی را تحریم کردند

روزنامه الاخبار لبنان خبر داد که شرکت‌های آمریکایی تحریم‌هایی علیه خانواده افرادی که در کمین «الطیونه» به شهادت رسیدند، اعمال کرده‌اند. تحریم‌های اعمال شده علیه خانواده‌های شهدای لبنانی از محدود کردن فعالیت‌های آن‌ها، ممنوع کردن دادوستدهای مالی شروع شده و تا بستن حساب‌های کاربری آن‌ها در شبکه‌های اجتماعی پیش رفته است. بنابر گزارش روزنامه «الاخبار»، از جمله این افراد می‌توان به «عبیر خلیل» مادر شهید «محمد تامر» و دختر او فاطمه اشاره کرد. هفت نفر در تیراندازی۲۲ مهر ۱۴۰۰ در تجمع اعتراضی به سیاسی شدن پرونده انفجار بندر بیروت در مقابل دادگستری این کشور شهید شدند که یکی از شهداء محمد تامر بیست و چهار ساله بود که از فاصله نزدیک به ضرب گلوله یکی از نظامیان ارتش لبنان به شهادت رسید. پس از شهادت، عبیر خلیل مادر محمد تامر که در شبکه اجتماعی «فیسبوک» تصاویر فرزند خود را منتشر کرده بود و برای او سوگواری می‌کرد، حدود دو ماه پیش هدف تحریم شرکت‌های آمریکایی قرار گرفت. جنبش حزب‌الله و امل پس از درگیری در منطقه الطیونه در بیانیه‌ای رسمی اعلام کرده بودند که عوامل حمله به مردم، گروهی وابسته به حزب القوات اللبنانیه به رهبری سمیر جعجع بوده‌اند. رئیس شورای اجرایی جنبش حزب‌الله لبنان نیز در جریان مراسم تشییع شهدا با بیان اینکه خون شهدای این حادثه پایمال نخواهد شد، گفته بود که این حادثه یکی از اقداماتی بود که سفارت آمریکا در بیروت آن را مدیریت کرد. الاخبار در ادامه گزارش خود اضافه کرد: مادر شهید محمد تامر که یک دفتر مسافرتی و گردشگری دارد، اخیرا از جانب شرکت حواله‌های مالی «وسترن یونیون» تحریم و حساب کاربری او در شبکه فیسبوک و حتی شماره او در واتساپ نیز پس از چند روز مسدود شد. بر اساس این گزارش، فیسبوک در حالی حساب کاربری مادر محمد تامر را بسته است، که او ضوابط مربوط به انتشار تصاویر را مطابق با استانداردهای آمریکا در ارتباط با تعریف «تروریسم» از نگاه این کشور نقض نکرده بود. شرکت واتساپ نیز بدون توضیح بیشتر این گونه به عبیر خلیل پاسخ داد که او استانداردها را نقض کرده است.

منبع:خبرنگاران جوان

کشتی غرق شده در قطب جنوب بعد از یک قرن پیدا شد

کشتی غرق شده اندورنس متعلق به ارنست شاکلتون کاوشگر بریتانیایی قطب جنوب بعد از یک قرن در اعماق دریا پیدا شد .حدود ۱۰۷ سال پس از ماجرای غرق شدن کشتی ارنست شکلتون که در نوع خود یکی از قهرمانانه‌ترین سفرهای دریایی زمانه خود محسوب می‌شود، تیم تحقیقاتی «اندورانس۲۲» (Endurance) خبر از پیدا شدن بقایای این کشتی بریتانیایی داده است. این گروه تحقیقاتی روز چهارشنبه با انتشار عکسی در حساب توئیتری خود از پیدا شدن بقایای کشتی‌ای به همین نام در عمق ۱۰ هزار پایی آب‌های یخ‌زده جنوبگان در دریای «وِدِل» خبر داد. تیم اکتشافی «اندورانس ۲۲» اوایل فوریه بندر کیپ تاون آفریقایی جنوبی را برای این ماموریت به مقصد جنوبگان ترک کرده بود. یکی از قابلیت‌های مهم کشتی تیم تحقیقاتی توانایی درنوردیدن توده‌های یخی به ضخامت ۱ متر و ادامه مسیر در آب‌های یخ‌زده بود. تیم تحقیقاتی در جریان عملیات جستجو از جدیدترین فن‌آوری‌های اکتشافی نظیر پهپادهای زیرآبی برای تعیین دقیق محل کشتی غرق شده استفاده کرده است. با توجه به شرایط جوی منطقه، سردی و سنگینی و تاریکی آب و عدم نفوذ نور خورشید به عمق ۱۰ هزار پایی (حدودا عمق ۳ هزار متری)، کشف بقایای این کشتی اتفاق مهمی محسوب می‌شود که البته می‌تواند خود دلیلی باشد بر دست‌نخورده ماندن نسبی این کشتی. به اعتقاد کارشناسان برودت هوا در محل کشف کشتی احتمال زندگی کردن باکتری، بیدها و کرم‌های چوب‌خوار و سایر موجوداتی که می‌توانستند از بدنه کشتی تغذیه کنند را منتفی کرده است. تصاویر و ویدئوهای منتشر شده حکایت از آن دارد که بدنه چوبی این کشتی ۳ دکله بعد از بیش از ۱۰۰ سال هنوز در وضعیت خوبی است و حتی به حروف طلایی نام کشتی هم آسیبی وارد نشده است. سکان چوبی کشتی هم‌چنان در وضعیتی قرار دارد که گویی قراراست ناخدا تا لحظاتی دیگر هدایت آن‌را دوباره در دست بگیرد. به اعتقاد کارشناسان برودت هوا در محل کشف کشتی احتمال زندگی کردن باکتری، بیدها و کرم‌های چوب‌خوار و سایر موجوداتی که می‌توانستند از بدنه کشتی تغذیه کنند را منتفی کرده است. این کشتی سطلنتی در جریان یک سفر اکتشافی در نوامبر ۱۹۱۵ میلادی پس از برخورد با یک توده یخی در نزدیکی قطب جنوب غرق شد. ارنست شکلتون و ۲۷ همراهش موفق شدند به‌طرز معجزه‌آسایی بوسیله سه قایق‌ کوچک و به‌لطف آذوقه‌هایی که همراه داشتند خود را از مرگ حتمی نجات دهند. شکلسون هیچ‌گاه نتوانست آرزوی خود مبنی بر عبور از جنوبگان از طریق قطب جنوب را جامه عمل بپوشاند چرا که اصلا موفق به پا گذاشتن بر خاک این قاره نشد. او ۷ سال بعد از غرق شدن کشتی از دنیا رفت. ماجرای سفر اکتشافی ارنست شکلتون بعدها دستمایه کتابی شد به قلم بی.‌ای هوئنا؛ او در این کتاب تصویری که به‌فارسی هم ترجمه شده به ماجرای سفر قطب جنوب شکلتون پرداخته است. طبق پیمان جنوبگان، کلیه اشیاء اکتشافی با قدمت بیش از ۶ دهه، جزء آثار تاریخی محسوب می‌شوند و باید به همان شکل حفظ شوند؛ بنابراین نباید تغییری در بقایای این کشتی بوجود بیاید و احتمالا انتقال آن به روی آب ممکن نخواهد بود. قرار است با استفاده از فن‌آوری لیزر یک مدل ۳ بعدی از بقایای کشتی طراحی و در نمایشگاه دائمی موزه به‌نمایش درآید. اعضای تیم تحقیقاتی می‌گویند می‌خواهند تصمیمی بگیرند که ارنست شکلتون فقید به آن‌ها مفتخر باشد.

منبع:شبکه خبر

یونیسف درباره بحران گرسنگی در یمن هشدار داد

یونیسف روز جمعه در توییتی نسبت به خطر گرسنگی میلیون‌ها کودک یمنی در صورت عدم اتخاذ یک اقدام فوری در این کشور بحران زده عربی هشدار داد.در توییت این سازمان بین المللی آمده است: کودکان یمنی نه به دلیل کمبود مواد غذایی بلکه به خاطر ناتوانی خانواده‌ها در پرداخت هزینه خرید مواد غذایی با خطر گرسنگی مفرط مواجه هستند. در ادامه این مطلب آمده است: وضعیت جاری در کشور یمن به گونه‌ای نیست که بتوان زمان را از دست داد و در صورت عدم اتخاذ اقدامات فوری، گرسنگی جان میلیون‌ها نفر در این کشور را در معرض تهدید قرار می‌دهد و به هیچ عنوان نباید تاثیر خطرناک ورشکستگی اقتصادی را بر بحران انسانی در این کشور نادیده گرفت. سازمان ملل از ماه‌ها پیش ضمن هشدار نسبت به افزایش خطر گرسنگی، نگرانی خود را از کمبود شدید منابع مالی برای کمک‌های انسانی در یمن ابراز داشته و اعلام کرده بود این وضعیت حجم کمک‌های انسانی برای میلیون‌ها شهروند این کشور را به شدت کاهش داده است. به گفته منابع سازمان ملل تا پایان سال میلادی گذشته (۲۰۲۱) جنگ هفت ساله در یمن ۳۷۷هزار قربانی مستیقیم و غیرمستقیم به جا گذاشته است. «مهدی المشاط» رئیس شورای عالی سیاسی یمن پنجشنبه در جریان دیدار «ابراهیم الحملی» دبیرکل شورای عالی اداری و هماهنگی امور بشردوستانه و همکاری بین المللی تاکید کرد که سازمان ملل متحد مسئول ملزم کردن کشورهای متجاوز به یمن به رفع کامل محاصره از این کشور است. وی گفت: سازمان ملل براساس قوانین بین المللی و توافقنامه صلح استکهلم مسئول است که کشورهای متجاوز را به رفع کامل محاصره و جلوگیری از اعمال محدودیت‌های ظالمانه علیه یمن و جلوگیری از اقدام آمریکا در راهزنی مواد غذایی، سوخت و داروی مورد نیاز یمن ملزم کند. برپایه این گزارش، دو طرف در این دیدار آثار زیانبار محاصره تحمیلی آمریکا علیه ملت یمن را نیز بررسی کردند و رئیس شورای عالی سیاسی یمن بر لزوم توجه به رساندن کمک‌های غذایی به نیازمندان تاکید کرد. عربستان سعودی از ششم فروردین ۹۴ در قالب ائتلافی از چند کشور عربی و با کمک و چراغ سبز آمریکا، حملات گسترده‌ای را علیه یمن - فقیرترین کشور عربی - آغاز کرد تا به بهانه بازگرداندن عبدربه منصور هادی رئیس جمهور مستعفی و فراری این کشور به قدرت، به اهداف و زیادی خواهی‌های سیاسی خود جامه عمل بپوشاند. نهادهای وابسته به سازمان ملل متحد از جمله بهداشت جهانی و یونیسف بارها هشدار داده‌اند که بر اثر ادامه حملات متجاوزان به یمن، مردم این کشور با قحطی و بروز یک فاجعه انسانی که در قرن گذشته بی‌سابقه است، روبه رو هستند. با وجود گذشت هفت سال از آغاز این تجاوزگری همه جانبه، نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن ضمن دفاع از ملت خود، توانستهاند ضربات سنگینی به ائتلاف متجاوز و وابستگان آنها وارد کنند و اهداف متجاوزان سعودی و اماراتی را در عمق خاک این دو کشور هدف حملات خود قرار دهند و با وجود محاصره کامل، توان تسلیحاتی بویژه موشکی و پهپادی خود را با تکیه بر توان داخلی گسترش دهند.

منبع:ایرنا

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha