یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
مرکز نور

حوزه/ مفردات قرآن یکی از مهم‌ترین پژوهش‌های قرآنی در مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی (نور) در پایگاه جامع قرآنی منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، درک معنا و مفهوم مفردات، نخستین گام فهم قرآن و تفسیر آن به شمار می آید. مفسران تا معنای دقیق و درستی از مفردات به دست نیاورند و مناسبات آن را شناسایی نکنند، هرگز نمی توانند تفسیر صحیحی از آیات قرآن ارائه دهند. بنابراین با شناسایی واژگان و تبیین مفردات، می توان به مراد حق تعالی از آیه و مدلول آن پی برد. از این رو مفسران از صدر اسلام به تألیف در این زمینه اهتمام نشان داده‌اند. برخی از مفسران کتاب‌های مستقلی در واژه های قرآن با عنوان مفردات الفاظ القرآن، غریب القرآن، وجوه و نظائر تدوین کردهاند و بعضی دیگر در لابه‌ لای تفاسیر به واژه‌شناسی پرداخته اند.
مفردات قرآن یکی از مهم‌ترین پژوهش‌های قرآنی در مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی (نور) است. نتایج این پژوهش پس از انتشار در «پایگاه جامع قرآنی» (Quran. inoor.ir) در فضای وب، در نسخه جدید نرم‌افزار «جامع تفاسیر نور» نیز عرضه خواهد شد.
آنچه در مرحله اول در پایگاه جامع قرآنی ارائه شده، بخشی از طرح پژوهش مفردات قرآنی است که مفردات را ذیل آیات متصل شده به آنها، نمایش می‌دهد. در بخش مفردات هر واژه دارای دو نوع توصیف معنایی فارسی و عربی است که از منابع تخصصی (لغت‌نامه‌های خاص قرآنی) و عمومی (لغت‌نامه‌هایی که متضمن کلمات قرآنی هستند) استخراج شده‌است. بنابراین در گام اول، کاربران از طریق آیات به توصیفات واژه‌‎های قرآنی می‌رسند. پژوهشگران و مخاطبان محصولات نور از این پس می توانند در فضای وب و به زودی در نسخه جدید جامع تفاسیر نور از این قابلیت بهره‌مند شوند.
در مرحله دوم همه واژگان قرآنی با کمک نرم‌افزار به توصیف‌ها و معانی مرتبط با خود متصل و توسط پژوهشگران بازبینی خواهند شد. مرحله سوم به ارائه مفردات در قالب یک قسمت مستقل در پایگاه جامع قرآنی می‌پردازد تا کاربر بتواند به معنا و توصیف و آیاتی که دربردارنده آن واژه می‌باشد، دسترسی داشته باشد.
شایان ذکر است به زودی کتاب «فرهنگنامه قرآنی؛ فرهنگ برابرهای فارسی قرآن بر اساس ۱۴۲ نسخه کهن» که با همت و نظارت دانشمند وارسته جناب دکتر محمد جعفر یاحقی گردآوری شده، به محتواهای بخش مفردات پایگاه جامع قرآنی، اضافه خواهد شد. این کتاب گرانسنگ، معانی واژه‌های قرآن را بر مبنای متون و منابع کهن فارسی - از قرون و سده‌های گذشته تا دو قرن اخیر – مورد پژوهش قرار داده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha