چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۲ شوال ۱۴۴۵ | May 1, 2024
تصاویر/  مراسم تحویل سال نو در گلزار شهدای قزوین

حوزه/ نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین در مراسم تحویل سال نو، گفت: قرآن باید در ظرف زمان ما قرار بگیرد و دل‌هایمان را آباد کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در قزوین حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم عابدینی نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین، شب گذشته در مراسم تحویل سال نو که در محل گلزار شهدای قزوین برگزار شد، گفت: سال نو را خدمت برادران و خواهران گرامی، همه مومنین و مومنات عالم، همه انسان‌های عدالت‌خواه و همه انسان‌های خداجو تبریک عرض می‌کنم.

امام جمعه قزوین ادامه داد: سال ۱۴۰۰ را پشت سر گذاشتیم و وارد سال ۱۴۰۱ شدیم، نکته مهمی را خدمت برادران و خواهران گرامی عرض می‌کنم که ان‌شاءالله برای آنان مفید باشد؛ در دعای سال تحویل می‌خوانیم که یا مقلب القلوب و الابصار، یعنی ای کسی که دل‌ها را زیر و رو و متحول می‌کنی، قلبی که مثل سنگ است نرم می‌شود، قلبی که در آن کینه و عداوت و بدی است، مهربانی در آن قرار می‌گیرد، قلب قهر، آشتی می‌کند، چشم‌هایی که گاهی نابینا می‌شود و حق و باطل را نمی‌فهمد یا راست و دروغ را تشخیص نمی‌دهد، تو کاری می‌کنی که بصیرت خود را پیدا می‌کند.

وی عنوان کرد: یا مدبر الیل و النهار، یعنی ای کسی که شب و روز را تو تدبیر می‌کنی، دقیق‌ترین ساعت عالم گردش زمین دور خورشید، حرکت کهکشان‌ها، حرکت ستارگان و سیارات آسمانی، این‌ها دقیق‌ترین ساعات آفرینش است، برای مثال از حالا می‌آیند حساب می‌کنند ۵۰۰ سال دیگر قرار است کسوف یا خسوف اتفاق بیفتد، این یعنی نظمی که خدا برقرار کرده دقیق‌ترین ساعت است.

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی بیان کرد: یا محول الحول و الاحوال، یعنی ای کسی که هر حالتی را به حالت دیگری تغییر می‌دهی، برای مثال ما اکنون دلمان پر از غم است، خدا آن را تبدیل می‌کند به دلی که پر از شادی باشد، ممکن است ما مایوس باشیم، خدا ما را امیدوار می‌کند، ممکن است ما بترسیم، خدا به ما شجاعت می‌دهد، ممکن است ما بخیل شویم، خدا سخاوت را در دل‌های ما قرار می‌دهد، همه عالم تحت تاثیر تحولات الهی است.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین خاطرنشان کرد: حول حالنا الی احسن الحال، یعنی خدایا حال ما را خوب کن، حال ما را بهترین حال‌ها قرار بده، ما این را در دعای سال تحویل می‌گوییم.

وی اظهار کرد: مانند همین را چند روز دیگر که تشرف پیدا می‌کنیم در ماه رمضان، آن‌جا هم می‌گوییم اللهم غیر سوء حالنا به حسن حالک، یعنی هم دین ما و هم نوروز ما با یک‌دیگر رفیق هستند، یعنی نوروز ظرف است، دین مظروف است.

امام جمعه قزوین تصریح کرد برای مثال در یک شیشه عسل وجود دارد، آن شیشه ظرف است و آن عسل مظروف است، یعنی در آن ظرف قرار گرفته است، در دین ما نیز نوروز و سال نو، هم روزش و هم دقیقه و ساعتش و هم عمر ما ظرف هستند، این ظرف چقدر می‌ارزد؟ ظرف وسیله است، هدف نیست، ظرف را به‌خاطر ظرفش نمی‌خرند، بخاطر مظروف می‌خرند، عمر، ماه، ساعت، هفته، به‌خاطر ماه بودن یا ساعت بودن یا هفته بودن به‌کار نمی‌آید، این ظرف است، باید ببینیم ما در این ظرف چه چیزی قرار دادیم، یک سال عمر ما در سال ۱۴۰۰ گذشت، ببینیم در این ظرف یک ساله ما چه چیزهایی وجود دارد که ما سربلند باشیم.

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی یادآور شد: می‌گویند حاج قاسم سلیمانی هر سالت چطور گذشت؟ او آنقدر گفتنی‌ها دارد که تمام شدنی نیست، حالا اگر به ما بگویند شما چطور عمرت گذشت؟ چه داریم که بگوییم؟ باید کاری کنیم که روزها و سال‌هایمان مظروف داشته باشند.

وی عنوان کرد: قرآن مظروف دل‌های ماست، ما چقدر با قرآن ارتباط داریم؟ نماز باید در ظرف زمان ما قرار بگیرد، دل‌های ما را آباد کند، قرآن دل‌های ما را آباد می‌کند، نماز دل‌های ما را آباد می‌کند، ولایت اهل بیت(ع) همان مظروف است، یعنی آن چیزی که باید در ظرف دل ما و در ظرف ساعات و ایام و سال‌های ما قرار بگیرد، این دل‌هایمان را، این زمانمان را، این سال‌ها و روزهای عمرمان را با دعا و با قرآن و با مهربانی و با عمل صالح با صله رحم و با هوای همدیگر را داشتن، پر کنیم.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین افزود: برای مثال در خانه‌هایمان، آقایان چقدر هوای خانم‌هایتان را دارید؟ مهم‌ترین وظیفه دینی همین است، خانم‌ها شما چقدر هوای همسرانتان را دارید؟ جوان‌ها، دخترها و پسرهای من، شما چقدر هوای پدر و مادرهایتان را دارید؟ آن‌هایی که پدر و مادرهای پیر و نیازمند کمک دارند چقدر هوای پدران و مادران پیر خود را دارند؟ چقدر به عمو، عمه، خاله، دایی، پدربزرگ، مادربزرگ، همسایه و نیازمندان سرکشی می‌کنید و حالشان را می‌پرسید؟ این‌ها آن چیزهایی است که مظروف است، خدا ما را برای ظرف نیافریده، بلکه برای مظروف آفریده است.

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی اظهار کرد: مظروف قرآن است، مظروف ولایت اهل بیت(ع) است، مظروف معرفت است، مظروف مهربانی است، مظروف دعا است، مظروف ذکر است، مظروف خدمت به بندگان خداست، مظروف دلسوزی نسبت به هم‌نوعان است، همه خوبی‌ها مظروف هستند.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha