یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
سیدمصطفی حسینی

حوزه/ عضو شورای مردمی جلسات خانگی قرآن گفت: پویش مردمی ستاره‌های زمین در ماه مبارک رمضان یک حرکت مردمی و لبیک به فرمایش رهبری در تاکید به انس با قرآن است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام سید مصطفی حسینی در نشستی با خبرنگاران، اظهار داشت: چندسالی است که نسبت به احیای جلسه های خانگی قرآن نهضتی آغاز شده است بویژه بعد از تاکید رهبری در سال ۱۳۹۸ در دیدار با قاریان و حافظان بود که ایشان بیان داشتند که باید دوره های خانگی قرآن احیا شود.وی افزود: ماه مبارک رمضان بهار قرآن و بهترین فرصت برای ترویج جلسه های خانگی قرآن است.

وی با اشاره به جایگاه والای تلاوت قرآن در خانه و مساجد گفت: در سنت نبوی و اسلامی این تعبیر وجود دارد که «نَوّرُوا بُیُوتَکُمْ بِتِلَاوَةِ الْقُرْآن: با تلاوت قرآن خانه هایتان را روشن کنید» و پیامبر نیز فرمودند کاری که یهود و نصارا با خانه های خود انجام دادند و کتاب مقدس و آیین های مذهبی را در کلیساها برپا کردند، انجام ندهید و خانه هایتان را با نور قرآن احیا کنید.
عضو شورای مردمی جلسات خانگی قرآن ادامه داد: اهتمام به قرآن خوانی در مساجد یکی از مهمترین موضوعات است، یکی از فلسفه های به وجود آمدن مساجد بحث قرآن بوده است و روزی که امام عصر(عج) ظهور کنند تمام مساجد به دارالقرآن تبدیل خواهد شد و مسجد سهله محل حکومت این امام همام می شود.
وی با بیان اینکه باید خانواده ها مکانی برای انس با قرآن باشد گفت: آخرالزمان دوره ای است زمانی که فتنه ها به شما هجوم میاورد انسان به قرآن پناه خواهد برد، امروز نیاز به این پناهگاه داریم تا همه اقشار جامعه مانوس با قرآن باشیم و از این منابع حیات استفاده کنیم.
حجت الاسلام حسینی افزود: یکی از جایگاه هایی که خواندن قرآن در آن تاثیر دارد خانه ها است اکنون دشمن از این ظرفیت استفاده کرده و خانه ها را به تسخیر درآورده است.
وی با اشاره به اینکه بسیاری از مردم و شخصیت های قرآنی در گذشته جلسه های قرآن خانگی را تجربه کرده اند گفت: اینکه در کشورمان هزاران موسسه و رویدادهای قرآنی برگزار می شود، فوق العاده است اما جای جلسه های خانگی را نمی گیرد همانگونه که هیات های بزرگ جای صفای روضه های خانگی را با حضور همه اعضای خانواده و محله نمی گیرد.
دبیر شورای مردمی پویش ستاره‌های زمین بیان داشت: در جلسه های قرآن خانگی همه اعضای خانواده در آن شرکت می کنند این جلسه ها آسانترین و در دسترس ترین جلسه های انس با قرآن هستند که در آن نیازی به سبک آموزشی برای نحو ه برگزاری ندارد.
وی از تولید محتوای قرآنی برای جلسه های خانگی خبر داد و گفت: در مراکز پشتیبانی و قرارگاه های مردمی این پویش، تولید و توزیع محتوا صورت می گیرد و بسته هایی برای آموزش روخوانی، تفسیر و مفاهیم قرآن در اختیار خانواده ها قرار می گیرد.
حجت‌الاسلام حسینی گفت: هزاران شخصیت قرآنی در کشور داریم که اگر جامعه قرآنی این اهتمام را داشته باشند با رعایت دستورالعمل های بهداشتی جلوگیری از کرونا، این جلسه های قرآنی به صورت مجازی و حضوری برگزار می شود.
وی بر گفتمان سازی در جلسه های قرآنی تاکید کرد و گفت: یکی از تلاش های عمده ما در این مجموعه بحث گفتمان سازی است خانه هایی که بحث انس با قرآن دور افتاده اند تا از فضا استفاده کنند.امروز خیلی از افراد از خواندن قرآن محروم شده اند ضمن اینکه می توان در روز یک آیه تا یک صفحه قرآن را در هر مکانی قرائت کرد.
این کارشناس قرآنی ابراز داشت: در ماه مبارک رمضان انس با قرآن بیشتر می شود و می توان روزانه یک صفحه از قرآن را تلاوت کرد و فضای قرآنی را در جامعه زنده کرد از این رو در این پویش به صورت غیرمستقیم در تبلیغات محیطی با استفاده از توان تیم های هنری، جمع های کوچک قرآنی را در هر محیطی به نمایش گذاشته ایم.
وی تاکید کرد: این پویش مردمی با ۲ شعار« جایی نیست که نشود قرآن خواند؛ هر جایی می شود قرآن خواند» فعالیت می کند، در هر زمان و مکانی از شبانه روز انس با قرآن ممکن است و محدودیتی نخواهیم داشت.
دبیر شورای مردمی پویش ستاره‌های زمین خاطر نشان کرد: علاقمندان برای دریافت اطلاعات بیشتر می توانند به سامانه ستاره های زمین (setare۱۱۴.ir) مراجعه کنند و هدیه قرآنی دریافت کنند.
وی با اشاره به اینکه یک پژوهش گسترده در خصوص جلسه های خانگی قرآن صورت گرفته است گفت: «جلسات خانگی قرآن» نوشته محسن قربانیان است که در هفت فصل به بررسی جلسات خانگی قرآن پرداخته است و توسط انتشارات زبان قرآن منتشر شده است.
حجت‌الاسلام حسینی افزود: این کتاب مبنای کار این پویش مردمی در بحث آموزش، تبلیغ و ترویج است و افراد متعددی در این زمینه سهم دارد به گونه ای که در سال گذشته چهار هزار جلسه قرآن خانگی که برگزار شد مورد تحلیل قرار گرفت تا بتوان از نقاط قوت آن بهره برد.

۳۱۳/۶۱

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha