پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
گردهمایی اساتید قرآنی

حوزه/ پویش سراسری ستاره‌های زمین همزمان با ماه رمضان امسال به منظور توسعه جلسات خانگی قرآن کریم برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری حوزه، عباس سلیمی معاون فرهنگی و امور زائران آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) در جلسه هم اندیشی اساتید برجسته قرآنی کشور در خصوص پویش مردمی جلسات خانگی قرآن کریم که در این حرم مطهر برگزار شد، گفت: اگر بخواهیم پیشرفت قرآن را با قبل از انقلاب مقایسه کنیم خدمات فراوانی شده است ولی همچنان در شان نظام جمهوری اسلامی نیست و نتوانسته ایم به وظایف خودمان آنگونه که شایسه است عمل کنیم.

وی اضافه کرد: براساس تحقیقات صورت گرفته در کشورمان نشان می دهد که در یک آمار نگران کننده هنوز عده ای روخوانی ساده قرآن را بلد نیستند که باید در این زمینه برنامه ریزی شود.

این قاری و پیشکسوت قرآنی، با اشاره به تاریخچه جلسات خانگی قرآن اظهار داشت: در گذشته محافل قرآنی با حضور تعداد کمی از افراد در خانه ها برگزار می شد که با صفا و صمیمیت بسیار بود.

وی با بیان اینکه باید از تجربه های شخصیت های برجسته قرآنی استفاده کرد گفت: اسطوره های بسیاری از جمله حافظان و علما در عرصه قرآن هستند که باید از آنها الگوسازی کرد.

این شخصیت قرآنی، ادامه داد: آماده استفاده از نقطه نظرات و تجربه ها و شخصیت های برجسته قرآنی هستیم تا از آن در راستای ترویج فرهنگ قرآن خوانی و انس با آن بهره ببریم.

وی افزود: جلسات خانگی قرآن کریم از سنت های حسنه ای است که دارای برکات فروانی است، بسیاری از اساتید و نخبگان قرآنی از همین جلسات خانگی رشد و پرورش پیدا کردند.

حسین اخوان اقدم با بیان اینکه خانه و مسجد مهمترین اماکن برای نهادینه سازی فرهنگ جلسات قرآن است گفت: در سه دهه گذشته فرهنگ قرآنی در مساجد بسیار رشد کرده است به گونه ای که تلاوت یک صفحه ای قرآن در مساجد برگزار می شود.

این پیشکسوت قرآنی افزود: ترویج فرهنگ برگزاری جلسات خانگی قرآن را باید با استفاده از ظرفیت مساجد تبلیغ کرد تا خانواده ها به آن اهتمام بورزند و این موضوع گسترده تر و فراگیر تر شود.

وی با اشاره به اینکه باید از ظرفیت قاریان قرآن برجسته برای خواندن یک صفحه از قرآن در مساجد استفاده کرد گفت: در حال حاضر جلسه هفتگی قرآن در برخی مساجد برگزار و همچنین تفسیر قطره ای قرآن به اندازه یک دقیقه ارائه می شود که باید از این الگوها برای جلسات خانگی قرآن استفاده کرد.

استاد برجسته قرآن ادامه داد: آموزش قرآن ویژه کودکان و نوجوان از مهمترین مباحثی است که باید مورد توجه قرار گیرد، که باید از ظرفیت انیمیشن سازی برای ترویج جلسات خانگی قرآن بهره برد.

سید محسن موسوی بلده با اشاره به اینکه سازمان های فرهنگی و قرآنی آموزش ساده روخوانی را به زبان ساده تهیه کنند گفت: این آموزش ها را در اختیار اساتید قرآنی قرار دهند تا به جلسات خانگی قرآن اهدا کنند.

این استاد قرآن گفت: این آموزش ها در کنار درس هایی که اساتید در جلسات خانگی قرآن ارائه می کنند مفید واقع می شود و به جذب کودکان و نوجوانان در انس با قرآن کمک می کند.

وی با اشاره به اینکه باید برای جذب افراد به سمت قرآن مشوق هایی قرار دهیم گفت: این امر باعث می شود تا کودکان و جوانان به سمت قرآن ترغیب شوند در گذشته این موضوع رواج بیشتری داشت.

عبدالرسول عبایی با بیان اینکه قاری قرآن باید مدافع مظلومان باشند گفت: هر کدام از این قاری ها می توانند در جلسات خانوادگی قرآن باعث خیر و برکت باشند.

استاد برجسته قرآنی افزود: با برگزاری جلسه های خانگی قرآنی، جوانان هر محله را باید در مسیر قرآن تربیت کنیم و بر روی مسائل روحی و روانی آنها کار کنیم.

استفاده از ظرفیت امامان محله در جلسات خانگی قرآن

وی با اشاره به اینکه باید از ظرفیت امامان محله در ساماندهی جلسه های خانگی قرآن بهره برد گفت: قاریان قرآنی و امامان جمعه شاگردان قرآنی را مکلف کنند تا هر کدام در محله و خانه های خودشان محافل انس با قرآن را برگزار کنند.

محمدحسین محمدزاده به هویت سازی قرآنی تاکید کرد و گفت: تشویق کردن افرادی که وارد جلسات قرآنی خانگی می شوند یکی از مسائل مهم هویت سازی است.

این استاد برجسته قرآن افزود: هویت سازی پایه علمی دارد که باید آن را از یافته ها و تجربه های قاریان و اساتید قرآنی یاد بگیریم.

وی ابراز داشت: برای رسیدن به یک برنامه ریزی موثر باید وضعیت سنجی دوران ۴۳ ساله انقلاب اسلامی و شناسایی نقاط قوت و ضعف را داشته باشیم و بر اساس آن از تجربه های موثر در جذب افراد به سمت قرآن بهره ببریم.

این پیشکسوت قرآنی بیان داشت: باید بازنگری دقیق در این زمینه صورت گیرد و برای نسل امروز انس با قرآن احساس نیاز شود همچنین از نظر رسانه ای و تبلیغی، تغییر رفتار در مخاطبان باید ایجاد شود انس و ارتباط با قرآن باید وارد سبد خانواده ها شده و روش های آن ارائه شود.

محمدمهدی بحرالعلوم با اشاره به اینکه در جلسه های خانگی قرآنی باید بر روی محتوا کار شود گفت: باید حلقه های اول از فعالان قرآنی را شناسایی کنیم در همین زمینه ۶۰ الی ۷۰ هزار حافظ قرآنی از یک جز تا کل قرآن داریم که اگر این افراد توجیه شوند که در راه اندازی جلسه های قرآنی خانگی همکاری کنند ظرفیت خوبی را شاهد خواهیم بود.

این استاد قرآن با تاکید بر روی نمادهای قرآنی گفت: نیاز به نمادهایی داریم که توجه جامعه را به موضوعات قرآنی جلب کند در این زمینه ضعیف عمل کرده ایم چراکه نمادها، مردم را به این سمت خواهند برد.

وی به ظرفیت چندین هزار موسسه های قرآنی اشاره کرد و گفت: باید با سازمان های متولی هماهنگی شود تا موسسه های قرآنی، کلاس ها را در مساجد و خانه ها فعال کنند.

سیدمهدی سیف ، با اشاره به اینکه محور جلسه های خانگی قرآن مادران هستند گفت: باید دوره هایی پیش بینی شود تا مادران را با روش های سنتی و مدرن آشنا کنیم و آنان را وارد مدار آموزشی قرآن کنیم.

پیشکسوت قرآنی با اشاره به اینکه جلسه های خانگی قرآن را می توانیم با استفاده از تکنولوژی مدرن از جمله شبکه های مجازی به صورت برخط برگزار کنیم گفت: از جلسه های خانگی قرآن فیلم های مستند تهیه شود که این امر باعث پیشرفت و ارتقای افراد و تشویق سایر خانواده ها می شود.

وی گفت: باید سازوکارهای ساده همگانی را تعریف کنیم تا افراد یادگیری قرآن را ارزشیابی کنند و مشکلاتشان را از کارشناسان قرآنی بپرسند که این امر به پویایی فعالیت ها کمک می کند.

«حجت الاسلام سید مصطفی حسینی» عضو شورای مردمی پویش جلسات خانگی قرآن کریم نیز در این جلسه گفت: در گذشته رونق جلسات قرآنی بسیار بود، قرآن خوانده شده و بعد روضه ها برگزار می شد اکنون این جلسات قرآنی از روضه های خانگی تفکیک شده است و یک غفلتی در این زمینه صورت گرفته است.

عضو شورای مردمی جلسات خانگی با بیان اینکه رهبر معظم بر احیای جلسه های خانگی قرآن تاکید کردند گفت: از بعد از انقلاب اسلامی تا کنون اقدامات فراوانی برای احیای قرآن صورت گرفت.

وی ابراز داشت: مقام معظم رهبری در دیدار با قاریان قرآن در سال ۹۸ فرمودند: «توجه قرآنی در گذشته قابل مقایسه با امروز نیست، نمی شود گفت یک صدم ، یک هزارم هم نبود، آن زمانی که ماها در عرصه بودیم و می دیدیم واقعا یک هزارم حالا هم نبود» همچنین بیان داشتند: «یکی از کارهایی که خیلی مهم است، عبارت است از اینکه ما دوره‌های قرآن را، جلسات قرآن را زیاد کنیم... بعضی از عادتهای خوب وجود داشت که حالا به خاطر تلویزیون قرآن و رادیوی تلاوت و مانند اینها که داریم، یک خرده‌ای عقب افتاده که بایستی جبران بشود. یکی همین دوره‌های خانگیِ قرآن بود.»

وی تاکید کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی تاکید کردند که جلسه های خانگی قرآن باید احیا شود، متاسفانه این سنگر ها را داریم از دست می دهیم و سایر مذاهب به تبلیغ دین می پردازندکه باید در این زمینه اقداماتی صورت گیرد.

حسینی با بیان اینکه باید جلسه های قرآنی را رونق دهیم گفت:در آستانه ماه مبارک رمضان قرار داریم که امیدواریم امسال با تضعیف کرونا جلسه های قرآنی برگزار شود ضمن اینکه خادمان برای احیای روضه های خانگی تلاش بسیار کردند که امیدواریم این حرکت ها در جلسه های خانگی قرآن نیز اجرایی شود.

وی بیان داشت: کارهای قرآنی بسیاری صورت گرفته است از پنج سال گذشته جلسه های قرآنی خانگی شکل گرفت و کارهایی در حوزه علمیه و حرم حضرت معصومه(س) اتفاق افتاد.

عضو شورای مردمی جلسات خانگی گفت: سرمایه های عظیمی در کشور داریم ۱۰۰ هزار مربی و معلم قرآنی داریم و چندصد هزار نفر طلبه های قرآنی داریم ضمن اینکه نهادهای نظامی و ارتشی نیز دارای مربیان و حافظان قرآنی هستند که اگر جلسه های قرآنی خانگی برگزار شود نور آن در جامعه نیز تاثیر گذار است.

وی بیان داشت: باید به دنبال مردم برویم و از آنها بخواهیم که جلسه های قرآنی را برگزار کنند و این امر باید از سوی معلمان و حافظان قرآنی شروع شود.

عضو شورای مردمی جلسات خانگی با اشاره به اینکه جلسه های تراز قرآنی باید تعریف شود گفت: این مسیر قرآنی، یک هزار و ۴۰۰ سال جریان شیعه را حفظ کرده است باید از آن حفاظت کنیم و آسیب ها و آفت ها در این زمینه را باید شناسایی کنیم.

شایان ذکر است پویش جلسات خانگی قرآن کریم با عنوان #ستاره_های_زمین امسال در ماه مبارک رمضان اجرا خواهد شد و سامانه جلسات خانگی قرآن کریم به آدرس https://jkqk.ir/ جهت دریافت اطلاعات بیشتر و ثبت نام علاقمندان در این پویش راه اندازی شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha