یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
امام جمعه رشت

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین فلاحتی پیامبر صلی الله وآله وسلم را دلسوزترین انسان برای مومنان عنوان کرد و گفت: یک مومن در صورتی ایمانش کامل است که پیامبر(ص) نزد او از جان، مال و تمام مردم عزیزتر باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از گیلان، حجت الاسلام والمسلمین رسول فلاحتی روز چهارم ماه مبارک رمضان در شبستان مصلای رشت در تفسیر آیه‌های ۵ و ۶ سوره احزاب با اشاره به ترجمه این آیات، اظهار کرد: “شما پسر خوانده‌ها را به پدرانشان نسبت دهید که این نزد خدا به عدل و راستی نزدیک‌تر است و اگر پدرانشان را نشناسید (باز فرزند و ارث‌بر شما نیستند بلکه) در دین برادران و یاران شما هستند، و در کار ناشایسته‌ای که به خطا کنید بر شما گناهی نیست لیکن آن کار زشتی که به عمد و با اراده قلبی می‌کنید بر آن گناه مؤاخذه می‌شوید، و (اگر از این هم پشیمان شوید و توبه کنید باز) خدا بسیار آمرزنده و مهربان است” و “پیغمبر اولی و سزاوارتر به مؤمنان است از خود آنها (یعنی مؤمنان باید حکم و اراده او را مقدم بر اراده خود بدارند و از جان و مال در اطاعتش مضایقه نکنند) و زنان او (در اطاعت و عطوفت و حرمت نکاح، به حکم) مادران مؤمنان هستند و خویشاوندان نسبی شخص (در حکم ارث) بعضی بر بعضی دیگر در کتاب خدا مقدمند از انصار و مهاجرین (که با هم عهد برادری بسته‌اند) مگر آنکه به نیکی و احسان بر دوستان خود (از مهاجر و انصار) وصیتی کنید که این (تقدم وصیت بر ارث خویشان) هم در کتاب حق مسطور گردیده است”.

وی ادامه داد: خدای متعال در آیه پنجم سوره احزاب در مقام ابطال بعضی از آداب و روش‌هایی که در میان مردم عصر جاهلیت تا دوران پیامبر صلی الله وآله وسلم وجود داشت، بود.

امام جمعه رشت با بیان اینکه اگر انسان در رفتارهای زندگی کاری را از روی خطا مرتکب شود خدا او را می آمرزد، تصریح کرد: اگر انسان کاری را به عمد انجام دهد، مؤاخذه می‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین فلاحتی به سه قانون و احکام الهی در آیه ششم سوره احزاب اشاره کرد و افزود: قانون نخست آن که خدای متعال در آیه مذکور می فرماید؛ پیامبر صلی الله وآله وسلم نسبت به خود مومنان به مومنان اولویت دارد و سزاوارتر است.

وی با اشاره به این که قانون و احکام دوم الهی این است که همسران پیامبر صلی الله وآله وسلم برای مومنان مانند مادر هستند، بیان کرد: سومین قانون و احکام الهی آیه ششم سوره احزاب آن است که در سایه برادری بعضی افراد در شرایط ویژه از هم‌دیگر ارث می‌برند.

نماینده ولی فقیه در گیلان، پیامبر صلی الله وآله وسلم را دل‌سوزترین انسان برای مومنان عنوان کرد و گفت: پیامبر اسلام صلی الله وآله وسلم از آنجا که افق ها را می‌ دیدند آنچه که به نفع انسان است انجام می‌ دادند.

حجت الاسلام والمسلمین فلاحتی با بیان اینکه خدای متعال در قرآن ویژگی هایی برای پیامبر صلی الله وآله وسلم بر می‌شمرد که هر انسان خردمندی به این باور می‌رسد پیامبر برای او اولویت دارد، خاطرنشان کرد: یک مومن در صورتی ایمانش کامل است که پیامبر صلی الله واله وسلم نزد او از جان، مال و تمام مردم عزیزتر باشد.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha