شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
تصاویر/ مصاحبه با معاون فرهنگی تبلیغی حوزه علمیه خواهران خانم ظهیری

حوزه/ استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه رمضان ماه حرکت تحولی برای انسان در راه مقابله با رذایل است گفت: یکی از مهمترین فعالیت های اجتماعی رسیدگی و همدلی در معیشت افراد جامعه و کمک های مومنانه است که قطره قطره جمع شده و تبدیل به موج کمک های جامعه می شود.

معصومه ظهیری در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، اظهار داشت: ماه رمضان بهار قرآن است «لِکُلِّ شَیْ‏ءٍ رَبِیعٌ وَ رَبِیعُ الْقُرْآنِ شَهْرُ رَمَضَان: هر چیزی بهاری دارد و بهار قرآن ماه رمضان است».

وی افزود: ماه مبارک رمضان امسال بهار در بهار شده و عارفان آغاز سالشان با بهار شروع شده است و بر اساس تحول، تغییر، تکامل و تدریج در مراحل عرفانی را طی می کنند.
استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه امسال ماه عبادت و خوب بندگی کردن با تغییر در طبیعت و نو شدن سال همراه شد گفت: این ماه خوب بندگی کردن و مهمترین ویژگی آن تغییر و تحول در درون و اثربخشی در برون است این ماه همه انسان ها خودشان را در یک فرصت آزمودن و امتحان در برابر خداوند برای خوب بندگی کردن در صراط مستقیم می آزمایند.
وی گفت: در این ماه بهترین افراد، کسانی هستند که نه فقط گرسنگی و تشنگی را تحمل می کنند بلکه زنجیرهای هوا وهوس را از خود باز کرده و می توانند مسیر بهتر حرکت کردن و معرفت و شناخت راطی کنند.
ظهیری بیان داشت: در این ماه، هر فرد می تواند حرکت تحولی برای خودش در راه مقابله با رذایل، ایجاد فضایل و بهره گرفتن از فرصت های سحرگاهان، عبادت در رمضان، فرصت های ویژه شب های قدر و تلاوت در قرآن و فراهم کردن عمل در قرآن را فراهم سازد.
وی با اشاره به اینکه در خانواده مادران محور تربیتی و مدیریتی هستید گفت: در سفره ماه رمضان روحیه شکر و شناخت بیشتر نعمت ها، همدلی، صله رحم، ایثار، روحیه قناعت و روحیه مواسات و همدلی با دیگران را فراهم کنیم.
کارشناس زنان و خانواده تاکید کرد: یکی از آثار این ماه نزدیک شدن فقیر و غنی است، افراد فقیر را بیشتر ببینیم و آنان را با خود همراه کنیم.
به گفته وی، در آثار اجتماعی ماه مبارک رمضان، آمارها نشان می دهد که آثار جرایم و بدخلقی ها کم می شود، مراقبت های پرهیز از منکر و ایجاد فضای نهی از منکر، روحیه حیا و خود نگه داری و بالا بردن آستانه تحمل زیاد می شد.
استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه در ماه مبارک رمضان، عبادت های جمعی رونق می یابد گفت: میثاق و همدلی برای ما شکل می گیرد،افطاری دادن از دستورات دینی وسبک زندگی اسلامی ایرانی و بسیار پسندیده است که در مساجد و بقاع متبرکه انجام می شود که در مسجد النبی نیز این امر حسنه وجود دارد و سالهاست که این سنت خوب در کشورمان ایجاد شده است.
وی افزود: افطاری دادن ساده آثار و برکات فراوانی دارد، افراد در سادگی بدون درنظر گرفتن پست، مقام و موقعیت، کنار یکدیگر افطاری می کنند این مساعدت و کمک در اطعام روزه داران و افطاری دادن سبک زیادی دارد.
ظهیری ماه رمضان را فرصت آموزش سبک زندگی اسلامی و خوب زیستن به سبک اهل بیت عنوان کرد و گفت: در این ماه باید بیشتر تلاش کردن برای عبادت، کار، تلاش و مراقبت جسمانی صورت گیرد.
وی گفت: رمضان مشتق از «رَمَض» به معنای شدّت حرارت، و حرارت سنگ، بر اثر شدّت حرارت خورشید آمده است. از این رو در این ماه جسم را پالایش و از نظر روحیه تزکیه پیدا می کنیم و از جهت اجتماعی شکاف های طبقاتی را سعی می کنیم از بین ببریم.
استاد حوزه و دانشگاه ابراز داشت: روزه برای فرد سلامت جسمی و روحی، برای خانواده کنار هم بودن و برای جامعه سلامت خوب زیستن را به همراه دارد در همین راستا می توان در این ماه با نظم و برنامه ریزی، مقابله با فساد و تبعیض ها و هر گونه ناملایمات را به همراه دارد.
وی با اشاره به اینکه قرائت قرآن، تدبر در آیات قرآن و عمل به قرآن از بهترین برنامه های رمضان هست گفت: عبادت در این ماه دل را جلا داده وخانه رامنور به انوار قران کرده و جامعه را صیانت میکند ودر امان نگه میدارد.
ظهیری بیان کرد: ماه رمضان، ماه شناخت ولایت وتطبیق و تقدیم عمل به ولی الله الاعظم است وبالا بردن قدر و جایگاه انسانی ما را زمینه ساز خواهد بود.

313/61

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha