پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
محسن اراکی

حوزه/ عضو شورای عالی حوزه های علمیه، گفت: روش نظام مند در تفکر اسلامی از ویژگی شهید صدر است که اسلام را به عنوان یک نظام جامع معرفی و به مسائل جامعه با این اندیشه می پردازد.

به گزارش خبرنگارخبرگزاری حوزه، آیت الله محسن اراکی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، طی سخنانی در چهل ودومین سالگرد شهادت آیت الله سیدمحمدباقر صدر و خواهرش، شهیده بنت الهدی صدر که در پژوهشگاه باقرالعلوم(ع) قم برگزار شد، اظهارداشت: امام خمینی (ره)، علامه طباطبایی، شهیدمطهری، شهید صدر، حضرت آیت الله مکارم، حضرت آیت الله سبحانی، حضرت آیت الله جوادی آملی و مرحوم آیت الله مصباح یزدی، شخصیت های هشت گانه ای هستند که نقش بی نظیری در ساختار فکری این جنبش داشته و دارند.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به دستاوردهای موثر شهید صدر و تفکر نظام مند ایشان ابراز کرد: روش نظام مند در تفکر اسلامی از ویژگی شهید صدر است که اسلام را به عنوان یک نظام جامع معرفی و به مسائل جامعه با این اندیشه می پردازد.

وی با این بیان که قرآن و نصوص جامعه را یک مجموعه به هم پیوسته می بینند، بیان کرد: از آنجایی که آیات و روایات جامعه را یک مجموعه پیوسته می دانند، لذا باید احکام فقهی نیز نظام مند باشد و اقتصاد و سیاست و همه را در بر بگیرد.

آیت الله اراکی فقه شیعه را فقه ساختارمند دانست و تصریح داشت: اگر فقه ساختارمند نداشته باشیم، حاکم جامعه در مدیریت صحیح خود با چالش روبه رو خواهد شد، لذا فقیه باید برای اداره جامعه چالش های موجود حکومت را براساس فقه ساختارمند برطرف کند.

وی ادامه داد: براساس نظام ساختاری می توانیم نظام بانکی، بورس، بیمه را حل کنیم، سیاست های توزیع و اقتصاد باید براساس فقه نظام مند مرتفع شود، این کار بزرگ را شهید صدر آغاز کرد، این نوع نگاه حتی در جهان اهل سنت هم وجود ندارد و به همین خاطر در مقابل اندیشه های شهید صدر سر خم کرده است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به فقه منظومه ای خاطرنشان کرد: برای مدیریت جامعه نیازمند فقه منظومه ای و ساختار مند هستیم، چرا که موضوع این فقه فرد نیست بلکه جامعه است و لذا فقه خرد برای مدیریت جامعه کافی نخواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه شهید صدر فقه را در عرصه مدیریت جامعه وارد کرد، ابراز داشت: علامه صدر نه تنها در فقه اجتماعی بلکه در فقه خرد نیز بی نظیر بود و در کمتر مسئله ای بود که وارد شود و تحولی را به وجود نیاورد.

آیت الله اراکی با اشاره به کتاب فلسفتنا شهید صدر عنوان کرد: مرحوم شهید صدر به اصول فقه نظم بخشید و بین مقاصد ارتباط منطقی برقرار کرد، در مباحث فلسفی نیز کتاب فلسفتنا را مشاهده و با کتاب روش رئالیسم علامه مقایسه کنید، در کتاب فلسفتنا یک روش نظام مند و منطقی برقرار شده است.

نماینده مجلس خبرگان رهبری روش شهید صدر در جنبش های سیاسی را کار حزبی و تشکیلاتی برشمرد و تصریح کرد: شهید صدر مرجعیت و حوزه را فراحزبی می دانست اما در عین حال معتقد بود حوزه نیز باید کاری منسجم انجام دهد و مرجعیت باید محور حوزه باشد.

وی ادامه داد: مجموعه حوزه که از مرجعیت و طلاب به وجود آمده است، باید جایگاه محوری در جامعه داشته باشد و رابطه حوزه با مردم بگونه ای تنظیم شود که محور حوزه علمیه باشد، اگر عالم اجتماعی از محوریت افتاد، کنترل فعالیت های اجتماعی در مسیر اهداف اسلامی با خلاء روبه رو خواهد شد.

آیت الله اراکی با اشاره به محوریت جامعه عنوان کرد: روحانیت راستین باید جهت دهنده و محور در جامعه باشند و طرح مرجعیت صالحه در حوزه علمیه تبیین شود.

۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha