دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
شهید اصلانی - شبهه

حوزه/ یکی از شبهاتی که شبکه های معاند پس از شهادت حجج اسلام والمسلمین اصلانی و دارایی منتشر کرده اند، این شبهه است که «آیا اگر فرد عادی کشته می شد هم شهید اعلام می شد یا چون آخوند بودند شهید اعلام شدند؟ فرق شهید جنگ با کسی که تو حرم برای زیارت رفته بوده و کشته بشه در چی هست؟ آیا هر دو مقام شهادت دارند؟

به گزارش خبرگزاری حوزه، یکی از شبهاتی که شبکه های معاند پس از شهادت حجج اسلام والمسلمین اصلانی و دارایی منتشر کرده اند، این شبهه است که «آیا اگر فرد عادی کشته می شد هم شهید اعلام می شد یا چون آخوند بودند شهید اعلام شدند؟ فرق شهید جنگ با کسی که تو حرم برای زیارت رفته بوده و کشته بشه در چی هست؟ آیا هر دو مقام شهادت دارند؟ آیا یه آدم فقیر یا عام از مردم عادی بود و کشته می شد؟ شهید یا کشته در حرم؟» که در پاسخ به این شبهه اینگونه باید گفت:


بله اگر فرد عادی هم به قصد زیارت حرکت کرده و به دست دشمن اسلام و اهل بیت علیهم السلام کشته شود، در حکم شهید است.
همانگونه که:
زائران عادی مکه و کربلا که به دست وهابی ها و تکفیری های مزدور آمریکا کشته شدند، شهید محسوب و در گلزار شهدا خاک شدند.
شهدای عملیات تروریستی مجلس، شهدای حسینیه رهپویان وصال شیراز و ... نیز شهید محسوب شدند و از این جهت فرقی بین روحانی و غیر روحانی، فقیر و غنی وجود ندارد.

برای روشن شدن موضوع، نکاتی پیرامون حکم شهید عرض می شود؛ هرچند اصل مطلب نوشته شده برای تخریب روحانیت تنظیم گردیده است.

شهید- که در فقه موضوع احکامی خاص همچون بی نیازی از غسل و کفن قرار گرفته- عبارت است از کسی که در جهاد با کافران یا باغیان در میدان جنگ کشته شود، به شرط آنکه جنگ با اذن پیامبر صلّی اللَّه علیه وآله یا امام علیه السّلام و یا نایب ایشان باشد.

با این وجود، هر چند مسلماً این افراد از مقام بالاتری نسبت به سایر مسلمانان برخوردار بوده اند و به همین دلیل نیز احکام خاصی؛ مانند لازم نداشتن غسل و کفن برای این دسته از شهدا مقرر شده، اما نمیتوان عنوان "شهید" را منحصر در آنها دانست. روایاتی نیز شاهد بر این مدعا است.


پیامبر اکرم (ص) فرمودند: هر فرد با ایمانی از امت من، صدیق و شهید است، البته خداوند، به برخی افرادی که با شمشیر کشته شده اند، نظر خاص و ویژه ای دارد. سپس ایشان برای تأیید سخنانشان، آیه ۱۹ سوره حدید را قرائت فرمودند به این بیان که آنانی که به خدا و پیامبرانش ایمان آوردند، نزد خداوند، صدیق و شهید محسوب میشوند. [محدث نوری، مستدرک الوسائل، ج ۱۱، ص ۱۶، روایت ۱۲۳۰۶، مؤسسه آل البیت، قم، ۱۴۰۸ هـ ق]

بنابراین افراد مسلمانی که بدون آن که در صحنه نبرد مستقیم با دشمن حضور داشته باشند، ناخواسته طی جنگ ها و درگیریها کشته میشوند؛ مانند افرادی که برای زیارت حرکت میکنند ولی به دست دشمنان اسلام کشته میشوند یا در بمباران و موشک باران شهرها جان میبازند. این افراد شهید به شمار میآیند و همان گونه که بیان شد، از مقام شهادتی که برای تمام مسلمانان و مؤمنان وجود دارد، نیز برخوردارند،هرچند احکام شرعی ان ها با احکام شهید معرکه جنگ فرق میکند و تفصیل این قضیه نیز در کتب فقهی و دینی بیان شده است.

شهید، علاوه بر اطلاق یاد شده، اطلاق دیگری نیز دارد؛ یعنی از آن به حسب اجر و ثواب تعبیر کرده‌اند.

شهید در این اطلاق- که ریشه در روایات دارد- بر فردی که در راه محبت امیر المومنین علیه السلام بمیرد و یا در راه حفظ جان، مال یا ناموس خود در برابر دشمن مهاجم کشته می‌شود، اطلاق می‌گردد؛ و یا بر فردی هم که با مرگ سخت فوت می‌کند، همچون زنی که بر اثر زایمان می‌میرد یا کسی که غرق می‌شود و یا زیر آوار می‌ماند، شهید اطلاق شده است.

و اما موضوع شبهه، هجمه به روحانیت است.
اینکه بین روحانیت و مردم تبعیض قائل می شوند که مطلب دروغ و بسیار ناحقیست.
هرکس دیگر در حرم مطهر رضوی با چاقوی تکفیری کشته می شد، شهید نامیده می شد و اکرام و تشییع محترمی برایش برگزار می گردید.

ولی قطعاً این روحانیون به دلیل اینکه فرد تکفیری، کسانی با لباس روحانیت را به عنوان نماد تشیع هدف قرار داده و مظلومانه با دهان روزه در حرم به خون خود غلطیدند جایگاه ویژه ای داشتند و دیدیم که مردم چه تشییع بسیار عظیمی و تجلیلی از ان ها به عمل آوردند.

این شهادت و تشییع بعد از ان نشان داد حرف های دشمنان در کم اثر بودن روحانیت و عدم مردمی بودن روحانیت و عدم همراهی مردم با آنها و حتی خوشحالی مردم از فوت آنها چقدر دروغ های تهوع آوریست و روحانیت زنده تر از قبل، خاری در چشم امریکا و ایادی مزدور او مثل تکفیری هاست و چقدر از روحانیت کینه دارند و اگر روحانیت بی اثر بود کمر به قتل و تخریب او نمی زدند.
و شاید حکمت الهی این بود که بعد از چند ماه فتنه شدید و هجمه رسانه ای استکبار برای نفرت پراکنی بین مسلمانان دو کشور برادر، خون این شهدای روحانی مظلوم، باطل السحر این عملیات رسانه ای باشد.
اللهم ... و قتلا فی سبیلک فوفق لنا.


منبع: کانال جامع پاسخ به شبهات و شایعات

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • ثریا IR ۱۹:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۵
    1 0
    خدا رحمتشون کنه