پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
منطقه وادی سوف الجزایر

حوزه/ مسجدی باستانی در یکی از دورترین مناطق کشور الجزایر و در قلب صحرای بزرگ آفریقا وجود دارد که همچنان اصالت خود را حفظ کرده و کف آن بجای فرش از شن پوشیده شده است.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه، منطقه وادی سوف خطه ای است واقع در قلب صحرای بزرگ آفریقا و در جنوبی ترین نقطه کشور الجزایر با جمعیتی بالغ بر هزار نفر که همگی ایشان مسلمانان مالکی مذهب هستند.

این قریه کوچک مسجدی دارد با قدمتی بالغ بر هشتصد سال که در ادوار مختلف به دست مردم بارها مورد بازسازی و مرمت قرار گرفته اما نکته حائز اهمیت درباره این بنا این است که پس از هربار مرمت و بازسازی کف مسجد را مجددا از شن های رمل همان بیابان ها پر میکنند و اهالی منطقه بر این باورند که سجده بر خاک سنت پیامبر (ص) بوده و سر بر فرش یا سجاده نهادن در برابر پروردگار جایز نمی باشد.

نکته قابل توجه دیگر اینکه به خاطر حفظ قداست و جایگاه معنوی این مکان، داخل یا اطراف مسجد هیچ خبری از سرویس بهداشتی نیست و فقط برای مومنان چند شیر آب به منظور وضو گرفتن تعبیه شده و کف این مسجد از ورودی تا نهایت محراب به صورت کامل از رمل بیابان پر شده و خادمان مسجد به منظور آراستگی صفوف و نظم نمازگزاران قبل از هر فریضه پارچه های سفیدی را به صورت عرضی روی زمین پهن میکنند.

لازم به ذکر است یکی از جالب ترین سیستم های سنتی کشاورزی دنیا روش «الغوط» در همین وادی سوف کشور الجزایر است. این منطقه در نزدیکی صحرای بزرگ آفریقا قرار دارد و پوشیده از تپه های شنی می باشد اما این اقلیم مانع از کشاورزی نشده است.

‏الغوط به معنای هرم وارونه است. مردم این منطقه به تجربه دریافته اند که زیر تپه های عظیم رملی لایه هایی از آب زیر زمینی وجود دارد به همین دلیل در دل صحرا و با دست و کمک چهارپایان چاله هایی به عمق ۲۰ متر و طول ۶۰ تا ۲۰۰ متر حفر کرده و درونشان نخل کاشته اند.

‏به این ترتیب در دل صحرا بخش هایی آباد شکل گرفته است. نخل ها در کف این گودال ها کاشته می شوند و از لایه ی سطحی آب زیر زمینی بهره می برند و نیازی به آبیاری ندارند. در کنار نخل درختان دیگری مانند انگور هم کاشته اند، اما محصول خرمای آن شهرت جهانی دارند. ‏وادی سوف با وجود اینکه یک منطقه خشک و صحرایی است تبدیل به بهشت الجزائر شده است و الان نه تنها بیشتر نیاز محصولات غذایی مناطق شمالی تر الجزائر (که آب و خاک مناسب تری دارند) را تأمین می کند بلکه صادرات خوبی هم به خارج خصوصاً اروپا دارد.

مسجدی در الجزایر که کف آن به جای فرش از شن پوشیده شده!

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha