جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام سیدمهدی سهیلی

حوزه/ نشست «بررسی ریشه‌ها و پیامدهای جنگ روسیه و اوکراین» با سخنرانی حجت‌الاسلام سهیلی مقدم در جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها بررسی شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام سیدمهدی سهیلی مقدم در نشست «بررسی ریشه‌ها و پیامدهای جنگ روسیه و اوکراین» که از سوی دفتر بین الملل جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها در سالن جلسات ساختمان شهید بهشتی برگزار شد، عنوان کرد: پس از شروع جنگ بین روسیه و اوکراین، تحلیل‌هایی از این جنگ صورت گرفت که بهترین تحلیل را رهبر معظم انقلاب مدظله العالی داشتند.

کارشناس ارتباطات و همکاری‌های بین‌الملل جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها با اشاره به ماجرای سه خواهر برای کشورهای روسیه، بلاروس و اوکراین، اظهار کرد: شوروی پس از فروپاشی به ۱۵ کشور تقسیم شد و سه خواهر شامل سه کشور اسلاو یعنی روسیه، بلاروس و اوکراین هستند که خود این کشورها نیز از واژه «سه خواهر» استفاده می‌کنند.

حجت‌الاسلام سهیلی مقدم با اشاره به موقعیت جغرافیایی کشورهای اسلاو، عنوان کرد: کشورهای روسیه، بلاروس و اوکراین از نظر فرهنگی بسیار شبیه هم هستند و قرابت نزدیکی با هم دارند، همچنین رژیم بدون ویزا در این کشورها حاکم است.

وی در ادامه به توافقنامه ۲۰۱۴ که بین روسیه و اوکراین و چند کشور دیگر صورت گرفت، اشاره کرد و افزود: پس از این توافقنامه، درسال ۲۰۱۵ یک توافق جامع بسته می‌شود که اوکراین به این توافقنامه عمل نمی‌کند و تجاوزات اوکراین در جمهوری خلق دونستک باعث کشته شدن ۵ هزار و ۵۹ نفر در آن سال‌ها شد.

استاد حوزه علمیه تصریح کرد: در این جنگ بیشترین آسیب را کشورهای روسیه، بلاروس و اوکراین خوردند و برنده جنگ هم آمریکا است.

حجت‌الاسلام سهیلی مقدم تصریح کرد: آنچه روسیه برای اتمام جنگ اعلام کرده این است که قانون اساسی اصلاح شود، پیوستن اوکراین به بلوک غرب باید رفع شود و یک منطقه بیطرف باشد، کریمه را به رسمیت بشناسد و رأی گیری توافق سال ۲۰۱۵ عملیاتی شود که درطول این مدت، پنج دور مذاکره صورت گرفت و حتی در قالب ویدئو کنفرانس هم برگزار شد.

وی با اشاره به تحریم های غرب علیه روسیه، گفت: در این مدت ۵ هزار ۵۰۰ تحریم علیه روسیه صورت گرفته است، ایران هم پس از پیروزی انقلاب تا کنون بیش از سه هزار تحریم داشته است، اما ایران در طول این سال‌ها توانسته با تحریم‌ها کنار بیاید، به همین خاطر اخیرا مورد توجه روسیه قرار گرفته است.

این نویسنده و پژوهشگر حوزوی در ادامه یادآور شد: متأسفانه بخش عمده ای که از اطلاعات ما درباره اتفاقات بین روسیه و اوکراین، ترجمه شده از رسانه‌های غربی است، رسانه‌های غرب هجمه‌های عظیمی به روسیه داشتند و دارند و ما روسیه را از طریق رسانه‌های غربی می‌شناسیم.

وی اضافه کرد: روس‌ها در بحث رسانه کار کردند اما قدرت آنها کمتر از رسانه‌های غربی بود و این نقطه ضعف برای روسیه و درسی برای ما است تا برای تقویت رسانه‌های خود و آمادگی جهت مواجهه با مسائل فرامنطقه ای و نفوذ در رسانه‌های بین المللی تلاش کنیم.

حجت‌الاسلام سهیلی مقدم با اشاره به هرم اهمیت رسانه، گفت: ما باید توجه ویژه ای به رسانه داشته باشیم، در رسانه‌ها نیز بازی‌های رایانه ای، شبکه‌های اجتماعی، اینترنت و سینما به ترتیب بیشترین تأثیر و اهمیت را دارند.

وی یادآور شد: در این جنگ، دولت روسیه از چچن‌ها استفاده کرد، چون چچنی‌ها با اوکراینی‌ها قرابتی ندارند؛ اما نکته قابل توجه اینکه در چچن هنوز نهاد خانواده و موضوعات مذهبی مورد توجه است که این مسئله برای جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها و دیگر مراکز حوزوی بسیار با اهمیت است، زیرا طلاب این کشورها بسیار می‌توانند تأثیرگذار باشند و حتی مانع جنگ شوند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha