پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
امام جمعه قزوین

حوزه/   رئیس شورای حوزه علمیه استان قزوین گفت: صلحی که امام ‌حسن (ع) انجام داد تنها کار ایشان نبود، بلکه کار مشترک امام ‌حسن (ع) و امام ‌حسین (ع) بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از قزوین، حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم عابدینی، ظهر امروز در جلسه سیزدهم تفسیر قرآن کریم که در مسجد امام‌ خمینی (ره) قزوین برگزار شد، اظهار کرد: خداوند در سوره فرقان فرمود اطرافیان قدرناشناس پیغمبر گفتند محمد اگر راست می‌گوید چرا نمی‌رود فرشته‌ای را با خود همراه کند که ما بگوییم پیغمبر ما فرشته‌ای را به‌عنوان وزیر و نماینده با خود به همراه دارد؟ می‌گفتند اگر پیغمبر است چرا از آسمان برای او طلا و جواهرات نمی‌بارد؟ اگر پیغمبر است چرا مثل مردم عادی می‌رود در بازار خرید می‌کند؟ چرا غذا می‌خورد؟ اگر پیغمبر است باید یک چیز مجزا از بقیه باشد.

وی ادامه داد: در جاهای مختلف قرآن از این بهانه‌ها فراوان آمده که کفار می‌گفتند، خداوند در سوره فرقان فرمود ای پیامبر، هر پیغمبر قبل از تو آمد این بهانه‌جوها همین حرف‌ها را راجع به او زدند و اینگونه نیست که صرفا در مورد تو بگویند.

امام جمعه قزوین عنوان کرد: خداوند می‌فرماید آن‌هایی که روحیه بهانه‌جویی دارند تا قیامت بهانه می‌آورند، قبل از پیغمبر نیز هر پیامبری آمده این بهانه‌جوها از همین کارها کرده‌اند، هر پیغمبری آمده یک عده خالصانه دور او جمع شده‌اند، مثل حواریون که دور حضرت عیسی (ع) جمع شدند، مثل برخی از یاران حضرت موسی (ع)، یا اینکه در دوران حضرت ابراهیم (ع) نیز گویا جز فرزندش کسی در اطرافش دیده نمی‌شد.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین بیان کرد: در زمان رسول خدا (ص) تعداد یاران خالص پیامبر خیلی بیشتر شده بود و پیغمبران گذشته به اندازه او یار و یاور نداشتند، اما تعداد یاران ایشان نسبت به مخالفین بسیار کم بود، در زمان امام حسن ‌مجتبی (ع) نیز آنقدر تعداد یاران کم شد که تندرو بودند و به امام می‌گفتند تو چرا در مقابل معاویه قیام نمی‌کنی؟

رئیس شورای حوزه علمیه استان قزوین تاکید کرد: مرحله نخست ریشه‌کنی بنی‌امیه توسط امام‌ حسن (ع) شروع شد و مرحله دوم نیز توسط امام‌ حسین (ع) انجام شد، امام‌ حسن (ع) با درایت و سیاست خود و امام ‌حسین (ع) نیز با سیاست و حماسه خود در مقابل بنی‌امیه ایستادند.

امام جمعه قزوین تصریح کرد: برخی تعجب می‌کنند و می‌گویند امام ‌حسن (ع) و امام ‌حسین (ع) برادر بودند و در یک خانواده و زیر دست یک پدر و مادر بزرگ شده بودند، اما یکی رفت با معاویه صلح کرد و یکی قیام کرد؛ این نشان می‌دهد این‌ها تاریخ را نمی‌فهمند ودرک نمی‌کنند همان موقع مشاور ارشد امام ‌حسن (ع) برادرشان امام ‌حسین (ع) بود، یعنی صلحی که امام ‌حسن (ع) انجام داد تنها کار ایشان نبود، بلکه کار مشترک امام ‌حسن (ع) و امام ‌حسین (ع) بود.

وی یادآور شد: شرایطی که در زمان "یزیدبن‌معاویه" لعنت‌الله‌علیه پیش آمد، اگر این شرایط در زمان امام حسن‌ مجتبی (ع) بود بی‌شک ایشان نیز همان کار امام ‌حسین (ع) را بدون ذره‌ای تفاوت انجام می‌دادند.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین افزود: خداوند در سوره فرقان به حضرت‌ محمد (ص) فرمود هر چه پیغمبر قبل از تو مبعوث کردیم، کفار راجع به آنان بهانه‌هایی آوردند، خداوند می‌فرماید ما برخی از شما را برای آزمایش برخی دیگر قرار دادیم، برای مثل یزید برای آزمایش مردم کوفه قرار می‌گیرد، امام ‌حسین (ع) نیز قیام می‌کند و آزمایشی می‌شود برای همه کسانی که ادعا می‌کردند مسلمان هستند.

رئیس شورای حوزه علمیه استان قزوین خاطرنشان کرد: خداوند می‌فرماید اگر اهل مقاومت، استقامت و بصیرت هستید بدانید که پروردگار شما دارد می‌بیند، اگر همه این‌ها را بدانید سختی‌ها برای شما آسان می‌شود، شهید مطهری می‌گوید در روز عاشورا آن زمان که بسیاری از عزیزان امام ‌حسین (ع) به شهادت رسیده بودند، آن هنگام ایشان دست به آسمان بلند کرد و با خدا راز و نیاز کرد، عرضه داشت خدایا این اتفاقاتی که برای من رخ می‌دهد و فرزندان و یارانم به شهادت رسیدند، برای من آسان است چرا که تو داری آن‌ها را تماشا می‌کنی.

امام جمعه قزوین تاکید کرد: یک عاشق وقتی ببیند معشوقش او را تشویق می‌کند تحمل سختی‌ها برای او آسان می‌شود، مانند آن‌که حضرت زینب فرمودند من در عاشورا جز زیبایی چیزی ندیدم.

وی بیان کرد: ما وقتی می‌میریم نابود نمی‌شویم، بلکه به سوی خدا باز می‌گردیم، بازگشت تمام عالم هستی به سوی خداست، همه انسان‌ها اعم از کافر و مومن به خدا برمی‌گردند، اما بستگی دارد ما خدا را با چه جلوه‌ای ملاقات کنیم، مومن خدا را با جلوه جلال خود و جلوه لطف و رحمت ملاقات می‌کند، اما کافر خدا را با جلوه انتقام ملاقات می‌کند، چرا که جهنم جلوه انتقام و عذاب خدا برای کفار است.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین اظهار کرد: مومنین باید به ملاقات خدا دلخوش باشند و هر چه سختی و گرفتاری برای آنان پیش آمد بدانند خدا می‌بیند، مومن چند روزی در قفس دنیا گرفتار است، اگر بفهمیم آخرت چیز جذابی است باید برای ملاقات با خدا روزشماری کنیم، چرا این کار را نمی‌کنیم؟ زیرا نمی‌دانیم آخرت چه خبر است، اگر با چشم بصیرت نگاه کنیم درک می‌کنیم.

رئیس شورای حوزه علمیه استان قزوین تصریح کرد: رسول گرامی اسلام بسیاری اوقات شرایط روحانی و معنوی‌شان به‌گونه‌ای می‌شد که گویا روح در حال جدا شدن از بدنشان است، نمی‌توانستند طاقت بیاورند، در این زمان‌ها به همسرشان می‌گفتند بیا با من صحبت کن، یعنی تو وقتی صحبت می‌کنی گویا مرا به این دنیا وصل می‌کنی.

وی عنوان کرد: خداوند می‌فرماید کافران اطاعت خدا را نکرده و طغیان‌گری و نافرمانی کرده‌اند و بر این طغیان‌گری اصرار می‌ورزند، علیرغم اینکه می‌دانستند ظلم می‌کنند در این میدان تاخت و تاز کردند و به هر دری زدند تا اشتباه و غلط خود را تثبیت کنند.

انتهای پیام /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha