دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
مدیر حوزه علمیه فارس

حوزه/ مدیر حوزه علمیه فارس با بیان اینکه مبنای شرعی، عقلی و عقلایی بر وجود یک حاکم در جامعه وجود دارد، گفت: خداوند در آیه ۲۲ سوره انبیاء می فرماید: «لَوْ کَانَ فِیهِمَا آلِهَةٌ إِلَّا اللَّهُ لَفَسَدَتَا» یعنی اگر دو خدا در یک اقلیم بود، آسمان و زمین به هم می ریخت؛ در مسئله امامت به معنای زمامداری جامعه نیز همین طور است، چون اگر دو امام به این معنا بخواهند، امامت کنند هرج و مرج پیش می آید

حجت الاسلام والمسلمین محمد استوار میمندی در گفت و گو با خبرنگار حوزه در شیراز، با اشاره به سخنان امام جمعه شیراز در خصوص امامت جامعه اسلامی در عصر غیبت، اظهار کرد: جمعه گذشته امام جمعه شیراز مطالبی را در خطبه های نماز جمعه ایراد کردند که مورد توجه برخی از رسانه های معاند قرار گرفت و به دنبال جهت دهی مخاطبان خود برآمدند.

عضو جامعه روحانیت شیراز در ادامه با تصریح به اینکه سخنان خطیب جمعه شیراز در خصوص ارتباط میان امام مجتبی(ع) و امام حسین(ع) بود، اضافه کرد: تا وقتی که امام مجتبی(ع) در قید حیات بود هیچ کجا کنش گری به معنای امامت و پیشوایی جامعه را از امام حسین علیه السلام نمی بینید، در واقع ایشان از برادر بزرگتر خود تبعیت محض داشتند.

استاد سطح عالی حوزه علمیه فارس با تاکید بر اینکه امام مجتبی(ع) امام بر سید الشهدا(ع) بودند، خاطرنشان کرد: پس از شهادت امام مجتبی(ع) نیز که معاویه حدود ۱۰ سال در قید حیات بود، امام حسین(ع) خود را پایبند به قراردادی می دانست که امام مجتبی(ع) آن را امضا فرموده بودند.

وی افزود: هنگامی که معاویه از دنیا رفت و دوره قرار داد به پایان رسید، امام حسین(ع) نیز آن زمان علیه ظلم و ستم یزید قیام کرد.

عضو شورای حوزه علمیه فارس گفت: خداوند در آیه ۲۲ سوره انبیاء می فرماید: «لَوْ کَانَ فِیهِمَا آلِهَةٌ إِلَّا اللَّهُ لَفَسَدَتَا» یعنی اگر دو خدا در یک اقلیم بود، آسمان و زمین به هم می ریخت؛ در مسئله امامت به معنای زمامداری جامعه نیز همین طور است، چون اگر دو امام به این معنا بخواهند، امامت کنند هرج و مرج پیش می آید، بنابراین همین قانون عقلی را در عصر غیبت نیز داریم؛ در عصر غیبت امکان این که دو حاکم در یک کشور و یک اقلیم باشد وجود ندارد، چرا که هرج و مرج به وجود می آید، براین اساس از یک طرف همان طور که امیرمؤمنان علیه السلام هم فرمود جامعه نیاز به حاکم دارد از طرف دیگر در عصر غیبت با توجه به ادله قطعی، فقیه جامع الشرایط بر جامعه اسلامی ولایت دارد و از طرف سوم نیز طبق قانون عقل و عقلاء فقط یک نفر می تواند بر جامعه زمامداری کند و او متعین در ولی فقیه می باشد.

وی گفت: البته لازم است به این نکته اشاره شود که وحدت در حاکمیت به معنای نفی تعدد مرجعیت در فتوا نیست، چون فتوا در امور فردی است و هر فردی در عرصه فردی مقلد مرجع خود است، اما در عرصه اجتماعی که باید یک حرکت اتفاق بیفتد و یک جریان رسمیت پیدا کند اگر بخواهد چند حاکم حکومت کنند، مشخص است که هرج و مرج به وجود می آید.

حجت الاسلام والمسلمین استوارمیمندی بیان کرد: مبنای شرعی، عقلی و عقلایی بر وجود یک حاکم وجود دارد، اینکه یک رسانه معاند که هم به دنبال اختلاف میان شیعه و سنی است و هم به دنبال القاء اختلاف میان شیعیان، این سخنان تحریف شده را تیتر اول خود کند مشخص است که به دنبال چه چیزی می گردد، اما اینکه عده ای که در ظاهر وامدار انقلاب اسلامی و نظام هستند بیایند و در زمین رسانه معاند بخواهند بازی کنند علیه یک سخن منطقی که مبتنی بر مبانی اصیل دینی است قرار گیرند بسیار کار بدی است.

مدیر حوزه علمیه استان فارس تاکید کرد: امت اسلام یک ولی امر دارد و این کاملا سخنی عقلایی و منطقی است، از این رو از نماینده ولی فقیه در فارس قدردانی می کنیم که در راستای جهاد تبیین عمل کرد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • یاسین IR ۱۴:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۱
    50 1
    "اَلسّلامُ عَلَیْکَ یا صاحِبَ‌الزَّمانِ، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا خَلیفَةَالرَّحْمانِ، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا شَریکَ‌الْقُرْآنِ، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا قاطِعَ‌الْبُرْهانِ. اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا إِمامَ الْإِنْسِ وَالْجانِّ، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ وَعَلى آبائِکَ الطَّیِّبینَ، وَأَجْدادِکَ الطَّاهِرینَ الْمَعْصُومینَ وَرَحْمَةُاللهِ وَبَرَکاتُهُ. در سخنی به نقل‌از عالم بزرگ جهان اسلام، مرحوم ابوعلی حسین‌بن عبدالله‌بن‌ سینا رضوان‌الله‌تعالی‌علیه آمده است: «اگر برای یک اشتباه هزار دلیل بیاوری، می‌شود هزار و یک اشتباه.» این کلام از ایشان باشد یا نه، در هرصورت نکته حکیمانه‌ای است. به جناب استوار میمندی باید یادآوری نمود که اشاره کلیشه‌ای به بازی در زمین دشمن و لوث کردن فرمایشات رهبر معظم انقلاب در زمینه جهاد تبیین با مصداق‌تراشی‌های من‌درآوردی، خطای صورت‌گرفته در مقایسه باطل غیرمعصوم با معصومین علیهم‌السلام و کم‌توجهی به جایگاه بی‌نظیر و منحصربه‌فرد یگانه منجی عالم بشریت، حضرت ولی‌عصر والامر، حجت‌بن‌ الحسن‌العسکری ارواحنا و ارواح‌العالمین لتراب مقدمه‌الفدا را توجیه نمی‌کند. عرصه سیمرغ جولانگه بازی‌های سیاسی و تفاسیر ناشیانه نیست. فتأمل!
    • تصحیح تطبیق IR ۰۸:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۱
      1 15
      شما تاسی رو مقایسه فرض کردید؟!!! سیره معصومان علیهم السلام چراغ راه ماست، چه در ابعاد فردی، چه اجتماعی، چه سیاسی و ... . مقایسه یعنی همانند دانستن، یعنی ادعای مثلیت تام. اما تبعیت از روش آنان از جمله در مسایل سیاسی و حکومتی وظیفه است.
  • رفیق قدیمی IR ۱۷:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۱
    31 1
    قابل توجه رفیق قدیمی جناب استوار عزیز. حکایتی است که میگوید آمد ابرو را درست کنید چشم را کور کرد دفاعیه شما دوست قدیمی از این اشتباه فاحش و قیاس مع الفارق و استدلال حضرت عالی نسبت به اثبات یک اشتباه آنهم با مدال جهاد تبیین واقعا واقعاجای تعجب دارد براساس قرآن کریم، دلیل اختلاف انسان‌ها، جهل و نادانی، انحراف از فطرت اولیه، تبعیت از هوا و هوس و طغیان و سرکشی است. از سوی دیگر یکی از دلایل و حکمت‌های بعثت انبیا(ع)، برداشتن اختلاف میان مردم و دعوت به اتحاد و یگانگی است. بنابراین، اگر تمام پیامبران(ع) در یک عصر زندگی می‌کردند، و در یک مکان جمع می‌شدند با هم اختلاف نداشتند؛ زیرا اولاً: عوامل اختلاف؛ یعنی جهل، انحراف از فطرت، هوا و هوس و طغیان در آنها وجود ندارد. ثانیاً: آنها نه تنها اختلافی با هم نمی‌داشتند، بلکه هدف از بعثت آنان، رفع اختلاف میان مردم بوده و به همین دلیل آنان همواره منادی وحدت و یگانگی بودند. به بیان دیگر، با توجه به آن‌که تمام پیامبران از جانب خدا مأموریت داشتند و علی‌رغم برخی تفاوت‌ها در ابلاغ پیام که به دلیل تفاوت مخاطبان و شرایط پیرامونی بود، در اصول هیچ اختلافی نداشتند، و حتی اگر یکی از اولیای الهی برخی رفتارهای ولی دیگر را درک نمی‌کرد، با روشن شدن حقیقت تسلیم می‌شد، چنانچه در جریان موسی و خضر(ع) اتفاق افتاد. امام خمینی(ره) در این‌باره می‌گوید: «ریشه تمام اختلافاتى که فاقد هدف مشخص و مقدسى باشد، به حب دنیا برمی‌گردد. و اگر در میان شما هم چنین اختلافاتى وجود دارد، براى آن است که حب دنیا را از دل بیرون نکرده‌‏اید. و از آن‌جا که منافع دنیا محدود می‌باشد، هر یک براى به دست آوردن آن با دیگرى به رقابت برمی‌خیزد. شما خواهان فلان مقامید، دیگرى نیز همان مقام را می‌خواهد، قهراً منجر به حسادت و برخورد می‌گردد. لیکن مردان خدا، که حب دنیا را از دل بیرون کرده‌‏اند، هدفى جز خدا ندارند، هیچ‌گاه با هم برخورد نداشته، چنین مصایب و مفاسدى به بار نمی‌آورند. اگر تمام پیامبران الهى امروز در یک شهر گرد آیند، هرگز با هم دوییت و اختلاف نخواهند داشت؛ زیرا هدف و مقصد یکى است؛ دل‌ها همه متوجه به حق تعالى بوده، از حب دنیا خالى است». از این‌رو است که قرآن به افراد باایمان توصیه می‌کند که اعتقادشان این باشد: «مادر میان هیچ‌یک از پیامبران او، فرق نمی‌‏گذاریم(و به همه ایمان داریم)».
    • بشیر IR ۲۱:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۱
      32 1
      احسنت، طیب‌الله. اگر عادت ناپسند توجیه‌گری ترک شود و مشاوران و اطرافیان صاحبان تریبون، به جای تأیید و تکریم بی‌جا، مشاوره صحیح به ایشان بدهند، نیازی به آسمان و ریسمان بافتن نخواهد بود.
    • اشتباه برچسبی IR ۰۹:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۱
      0 15
      عجبا! دعوت به تبعیت از سیره سیاسی امام حسین علیه السلام مقایسه است؟! قبل از چسباندن برچسب یه بررسی خوبه.
  • میثم IR ۲۲:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۱
    24 0
    وقتی معاویه به. قرارداد پایبند نبود چه قراردادی دوره معاویه خفقان شدید بود ونمیذاشت کسی باامام حسین ع ارتباط بگیره و اگرقیام میفرمود خونش پایمال میشد با دسیسه و تبلیغات معاویه که خودش رو خال المومنین جاانداخته بود ازایشون که رئیس حوزه علمیه حوزه قدیمی شیراز هستند بعیده به رساله علامه درباب علم امام مراجعه شود
    • تامل IR ۰۹:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۱
      1 14
      اتفاقا معاویه علیه ما علیه ، (هر چند صوری) سعی در نگه داشتن حرمت امام علیه السلام رو داشت، لذا اگر حضرت می خواست، خلاف قرار داد عمل کند، نسبت به زمان یزید علیه اللعنة ، اوضاع مساعدتر بود.
  • یاسین؛ مقایسه یا تأسی؟/1 IR ۱۲:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۱
    14 0
    دوستان بزرگواری با عناوین «تصحیح تطبیق» و «اشتباه برچسبی» اشاره کرده‌اند که: «شما تأسی رو مقایسه فرض کردید؟!!!» یا «عجبا! دعوت به تبعیت از سیره سیاسی امام حسین علیه‌السلام مقایسه است؟!» در این ارتباط بهتر است ابتدا متن سخنان جنجال‌برانگیز امام‌جمعه محترم شیراز را با دقت بخوانیم تا ببینیم «مقایسه» است یا «تأسی». از دوستان ارجمند خبرگزاری حوزه نیز (با تشکر از اهتمام‌شان نسبت به اطلاع‌رسانی صحیح) تقاضا دارم در صورت طولانی شدن بحث، در قالب چند پیام منتشر نمایند. جناب دژکام در خطبه‌های نمازجمعه روز 26 فروردین 1401 به نقل‌از پایگاه ‌اطلاع‌رسانی خود به نشانی « http://emamat-jomeh.ir/38029»، گفته ‌است: «نکته دوم: بحث مقام شامخ امام حسن مجتبی (علیه‌السلام) است. اگر شما به این مسئله دقت کنید، می‌بینید که حاوی یک نکته درس‌آموز برای همه ماست و آن ولایت‌پذیری حضرت امام حسین علیه‌السلام است. امام حسن مجتبی علیه‌السلام بر امام حسین علیه‌السلام امام بوده است؛ یعنی تا وقتی که وجود مقدس امام حسن مجتبی علیه‌السلام بوده، امام حسین امامت نداشته، چرا که دو امام در یک‌زمان جمع نمی‌شود. چیزی نزدیک به ۲۰ سال امام حسین علیه‌السلام از امام حسن علیه‌السلام اطاعت کرده است (۱۰ سال در زمان حیات حضرت امام حسن و ۱۰ سال پس‌از حیات ایشان که قرارداد با معاویه بود) تا زمانی که معاویه زنده بود، به خاطر قراردادی که با امام حسن مجتبی علیه‌السلام داشت، امام حسین علیه‌السلام خروج نکردند و خروج ایشان در زمان یزید به این دلیل که معاویه برخلاف قرارداد، یزد را جانشین خود کرد. امام معصوم هم که باشی، در زمان امام بزرگتر باید از او اطاعت کنی. ... ادامه دارد
  • یاسین؛ مقایسه یا تأسی؟/2 IR ۱۳:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۱
    14 0
    ... بنابرین اگر دیدی کسی در مقابل فرمان ولی‌امر حرفی می‌زند، بدانید یک‌جای کار او ایراد دارد. اطاعت از ولی‌امر وظیفه همه ما است. از این درس بالاتر نیست که امام حسین فرمان امام حسن علیه‌السلام را می‌برد، هرچه امام حسن امضا کرده او نگه داشته است. همین یک درس را ما بگیریم، کافی است برای همه که اطاعت از ولی‌امر اینچنین است. این را بایستی همه دقت داشته باشیم و در روایات ما در کتاب اصول کافی هم هست دو امام و دو حجت در یک‌زمان جمع نمی‌شوند که مردم بگویند ما نمی‌دانیم چه کار کنیم. امروز، در زمان غیبت ولی‌عصر عجل‌الله‌تعالی فرجه‌الشریف نیز، مسلماً حجت بر همه ما، فرمان آیت‌الله‌العظمی امام خامنه‌ای دام‌ظله‌العالی است و تفرقه انداختن و دوگانگی درست کردن در بحث ولایت معنایی ندارد. این درسی است که از زندگی امام حسن مجتبی علیه‌السلام و برادر عظیم‌الشأن امام حسین علیه‌السلام می‌گیریم.» (پایان سخنان امام‌جمعه محترم در این بحث). دوستان عزیز دقت فرمودید؟ ایشان با ذکر حقیقت تاریخی تأسی امام حسین علیه‌السلام به برادر بزرگ‌ترشان امام حسن علیه‌السلام، در ادامه با نتیجه‌گیری کاملاً اشتباه، ناخواسته در اظهاراتی غلوآمیز و تفسیر به‌رأی روایات، رهبر معظم انقلاب دامت‌برکاته را نستجیربالله با موجود مقدس امام معصوم، حضرت ولی‌عصر والامر، صاحب‌العصر والزمان حجت‌بن الحسن العسکری الامام المهدی الموجود الموعود (تعمداً اصرار دارم نام مبارک صاحب و آقای عالمیان را مکرراً ذکر کنم تا یادمان نرود که ولی‌نعمت‌مان وجود دارند، حاضرند و باذن‌الله تبارک وتعالی ناظر به تمام اعمال و کردار و گفته‌ها و شنیده‌های ما هستند) ارواحنا و ارواح‌العالمین لتراب مقدمه‌الفدا، در یک کفه می‌گذارد و تصریح می‌کند: «همین یک درس را ما بگیریم، کافی است برای همه که اطاعت از ولی‌امر اینچنین است. این را بایستی همه دقت داشته باشیم و در روایات ما در کتاب اصول کافی هم هست دو امام و دو حجت در یک‌زمان جمع نمی‌شوند که مردم بگویند ما نمی‌دانیم چه کار کنیم.» دوستان عزیز بفرمایید با آن مقدمه تاریخی و ذی‌المقدمه اطاعت از ولی‌امر و در نهایت نتیجه‌گیری: «دو امام و دو حجت در یک‌زمان جمع نمی‌شوند» چه برداشتی می‌توان نمود؟
  • یاسین؛ مقایسه یا تأسی؟/3 IR ۱۳:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۱
    14 0
    حتی اگر «تأسی» هم باشد، منظور، تأسی ولی‌فقیه به امام زمان عجل‌الله‌تعالی فرجه‌الشریف است، یا نعوذبالله برعکس؟!!! اصلاً یعنی چه که «دو امام و حجت در یک‌زمان جمع نمی‌شوند»؟ مگر نستجیربالله ولی‌فقیه و امام معصوم علیه‌السلام در یک رده هستند؟!!!!! دوستان بزرگوار! این مقایسه یا به‌قول شما تأسی، را هرجور بخوانید و تفسیر کنید، درست نیست. آخرش به همین سخن منسوب به ابن‌سینا رحمةالله‌علیه می‌رسیم که: «اگر برای یک اشتباه هزار دلیل بیاوری، می‌شود هزار و یک اشتباه.» فتأمل!
    • بالاضافة الی آخرین لا امام العصر(عج) IR ۱۶:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۱
      1 8
      شما نسبت بین الفقیه الحاکم و سایر الفقهاء رو بردید، به نسبت بین الفقیه و امام زمان (عج) ؟! کجای کلام امام جمعه همچین چیزی دارد؟! ایشان صحبت از مخالفت با رهبر توسط دیگران دارد. نمی دانم منشا تصور نسبت بین الفقیه و الامام المعصوم از کجا آمد!
  • مرتضی IR ۱۳:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۱
    9 1
    پاسخ کاملا روشن است: حجت امام زمان است و لا غیر. مگر این که اعتقاد داشته باشیم ولی عصر زیر دست ولی فقیه باشد‌
    • ؟ IR ۱۷:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۱
      1 9
      چرا بین امام عصر (عج) و فقیه جامع شرایط ولایت، تقابل فرض کردی؟! فقیه در غیبت حضرت نایب ایشان است، بین نایب و منوب عنه، چه دوگانگی است؟! در عصر غیبت چگونه حضرت اعمال ولایت می کند جز از طریق نایبش؟
  • عبدالله ایرانی IR ۰۸:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۶
    1 0
    آقا من متوجه نمی شم. چرا از یک صورت به این روشنی و وضوح اینطور طفره می روید؟ ما اصلا در مقامی که دو طرف ش دو غیرمعصوم باشند بحثی نداریم. انسان سلیم العقل چرا برای بحث در باب ضرورت تبعیت از ولی فیقه باید بحث از دو امام معصوم کنه؟ مگر نه اینکه اولویت و انحصار ولایت در کف ولیه فقیه مورد بحثه؟ چرا تناقض امامت با امامت؟ چرا از تناقض ولایت با ولایت بحث نمی کنید؟ افاضه فرمودن «دو امام و دو حجت در یک‌زمان جمع نمی‌شوند». الان شما بفرمایید این یعنی چی؟ یک امام، امام عصر عج الله فرجه. امام دوم کیست که امامتش با امامت امام عصر در تناقض و غیرقابل جمع باشه؟ آقای علامت سؤال اگر این شبهه ایجاد نمی شد که کسی رو برنمی انگیخت. پاسخ شما نوعی پیشدستی کردنه. پاسخ به شما ست؛ نه پاسخ شما! اگر پیش از حمایت شتابزده و بی چون و چرا کمی تأمل کنید، موج اعتراض، سیل نمی شود!