پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
نماینده ولی فقیه در فارس

حوزه/ عضو مجلس خبرگان رهبری در واکنش به هجمه های اخیر رسانه های معاند برای حمایت از ولایت فقیه، گفت: هنگامی می خواهد یک حرکت مطلوب شکل بگیرد، دشمنان از چند سو آن را مورد هجمه قرار می دهند، اما باید با یکدیگر حرکت را آغاز کنیم تا پیروز شویم.

به گزارش خبرگزاری حوزه از شیراز، حجت الاسلام والمسلمین لطف الله دژکام، عصر سه شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۱ در نشست صمیمی با اصحاب رسانه که در مصلای نماز جمعه قدیم شیراز برگزار شد، با اشاره به اینکه در شیراز پیوستگی و یکپارچگی فعالان فرهنگی رخ می دهد، اظهار کرد: امیدواریم بتوانیم در راستای اهدافی که داریم از توانایی و فرهیختگی به صورت هماهنگ استفاده کنیم.

وی در ادامه به برگزاری جلسه رتبه های برتر دانشگاه شیراز اشاره کرد و افزود: استعداد برتر باید توان خود را برای تعالی جامعه استفاده کند نه اینکه عده ای هزینه شوند تا شخصی به اینجا برسد؛ نخبگی بدهکار می کند یا طلبکار؟ نخبگان برخی مواقع توقعات زائد الوصفی ارائه می کنند، بلکه باید خدمات زائد الوصفی ارائه کنند. برای روحانیت جوی درست شده که هنگامی تذکر یا نصیحتی می کند می گویند باید خدمت کند، خدمت کردن وجود دارد اما فضا سازی رسانه ای طوری شده که باز روحانیت بدهکار است.

امام جمعه شیراز به تشریح تعریف آینده روشن پرداخت و عنوان کرد: در نگاه دینی آینده روشن آینده مومن است، مومن ولایت خدا را برای خود کسب می کند، هنگامی خدا ولی او شد شکست ناپذیر می شود، این شکست ناپذیری اسفندیار در ادبیات ایرانی از نظر تعلیم دینی دست یافتنی است؛ هنگامی خود را در دامن فرهنگ دینی قرار می دهید نتیجه آن بدون استثنا روئین تن خواهید شد، چراکه خداوند حمایت می کند و آینده روشن می شود.

وی خاطرنشان کرد: حدود ۲ هزار سال اندیشه ثبت شده بشری در رابطه با آینده روشن داریم، اکنون این ۲ هزار سال مورد کم لطفی است، یک تفکر دنیا طلبانه اروپایی خود را به جهان تحمیل کرده است و آن انسان پرستی و خوش بودن است، انقلاب اسلامی ما در مقابل این دیدگاه ایستاده است.

استاد سطح عالی حوزه علمیه فارس، پول داری را به معنای سعادت ندانست و گفت: پول دار شدن به معنای آینده روشن نیست، اگر چه پول نعمت الهی است، در قرآن کریم اموال مایه قوام است، بد نیست اما سعادت مندی با آن نمی شود این نکته را باید به عنوان باور جوان، بیرون آورد.

وی افزود: برای آموزش علمی، افراد دیگری وجود دارند و چیزی که گم شده کلید سعادت است، هزار و ۲۰۰ روحانی می خواهند پیک سعادت مندی جوانان در آینده شوند رسانه ها باید کمک کنند، برای فرزندان کلاس های متعددی می گذارند اما این کلید سعادت مندی نیست.

عضو جامعه روحانیت شیراز در خصوص شورای فرهنگ عمومی استان فارس بیان کرد: امام جمعه نمی تواند نقش فرهنگی ایجاد کند برای اینکه امکانات و نیروی انسانی مهم است، بنده امکانات فرهنگی را اصلاً در اختیار ندارم، هدایت کردن غیر از مدیریت کردن است، بنده در حضور رئیس جمهور گفته ام، اگر می خواهد مدیریت فرهنگی شود باید ساز و کار وجود داشته باشد باید نیروی انسانی و امکانات فرهنگی در اختیار داشته باشیم، ایشان پس از سخن بنده گفتند این کار درست است، امیدواریم این ظرفیت ایجاد شود.

وی در خصوص اجرای فعالیت های چهار پتروشیمی نیز مطرح کرد: تاکنون برای این موضوع سه بار خطبه خوانده ام، نمایندگان نیز از یک جهاتی با یکدیگر یکی نشده اند، اما این موضوع تا عزم مجموعه نمایندگان استان فارس و وزارت نفت با یکدیگر جمع نشود عملیاتی نمی شود.

خطیب جمعه شیراز در واکنش به هجمه های اخیر رسانه های معاند برای حمایت از ولایت فقیه، افزود: هنگامی می خواهد یک حرکت مطلوب شکل بگیرد دشمنان از سوی مختلف آن را مورد هجمه قرار می دهند، اما باید با یکدیگر حرکت را آغاز کنیم تا پیروز شویم.

وی در خصوص کار خانم جوانمردی در میادین بین المللی که با پرچم و چادر حضور یافت تشکر کرد و گفت: خانم های مسلمان قوی و ورزشکار هستند، اما با حجاب هستند باید این را به دنیا نشان دهیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • یاسین IR ۱۲:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۱
    53 1
    رعایت نهایت ادب و احترام نسبت به ساحت مقدس حضرات معصومین علیهم‌السلام به‌ویژه وجود ذی‌جود یگانه منجی عالم بشریت، حضرت بقیةالله‌الاعظم، ولی‌ّعصر والامر، صاحب‌العصر والزمان، حجت‌بن الحسن‌العسکری، الاامام المهدی الموجود الموعود، علیه‌ آلاف‌التحیة والثناء و عجل‌الله‌تعالی فرجه‌الشریف، باید و باید و باید، مدنظر همه‌ی شیعیان به‌خصوص خطبا و منبریان که تمام آبرو و حیثیت‌شان را از آن سرچشمه‌ی فیوضات معنوی و مادی گرفته‌اند، باشد. و اگر سهو لسانی رخ داد، بی‌لکنت و بی چون‌ و چرا، اولاً، از ساحت قدسی حضرت صاحب ارواحنافداه پوزش بطلبند؛ و ثانیاً، در پیشگاه عموم مردم مسلمان، بدون هیچ حرف اضافه و توجیه بی‌هوده دیگری، ضمن اقرار به این خطای نابخشودنی، سعی در جبران و کاهش اثرات سوء چنین قیاس‌های باطلی بر عقاید اهل ایمان نمایند. یادمان باشد، سلوک علما و بزرگان در طول تاریخ و سیره امام راحل و رهبری معظم انقلاب و مراجع بزرگوار تقلید در عصر حاضر بر رعایت دقت در حفظ حریم قدسی اهل‌بیت علیهم‌السلام بوده و با غالیان برخورد نموده‌اند. ما افتخار می‌کنیم که رهبر فرزانه انقلاب در امور خطیر به مسجد مقدس جمکران مشرف شده و ضمن توسل به فرمانده و مقتدای خود و سرور کل عالمیان، حضرت ولی‌الله‌الاعظم ارواحنافده، آن‌حضرت را واسطه عرض حاجت به درگاه غنی مطلق حضرت حق جلت‌عظمته قرار می‌دهند. یادآوری این خاطره شنیدنی نیز بسیار آموزنده است: زمانی، عده‌ای از مردم به ديدار مرجع عالی‌قدر شیعه، مرحوم آیةالله‌العظمی حاج سیدحسین طباطبایی بروجردی قدس‌سره‌الشریف آمده بودند؛ فردی در ميان آنان گفت: برای سلامتی امام زمان ــ عجل‌الله‌تعالی فرجه‌الشریف‌ ـ و آيةالله بروجردی صلوات! ايشان با عصبانيت فرمودند: «اين شخص را از اين‌جا بيرون كنيد! چرا اسم مرا در كنار اسم امام زمان علیه‌السلام آورده است؟!» (مجله حوزه شماره 43 و 44، به نقل از حضرت آیةالله حاج‌ شيخ علی صافی). فتأمل!
    • ! IR ۰۹:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۱
      1 14
      جناب استدلال به سیره سیاسی سیدالشهداء صلوات الله علیه جهت پیروی قیاس است؟! کار مرحوم آیت الله بروجردی قابل نقد نیست؟ شخصی در جهت تکریم، عالمی را کنار امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و صلوات الله علیه نام برده بوده است، آیا این مقایسه بوده است؟ مرجع تقلید هم معصوم از خطا نیست. خداوند مراجع ماضین را مورد مغفرت و رحمتش قرار دهد، و مراجع کنونی را محفوظ بدارد، إن شاء الله الرحمن.
  • یاسین به «!» IR ۱۴:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۱
    16 0
    هموطن عزیز و بزرگوار؛ عنایت بفرمایید: 1. «استدلال به سیره سیاسی سیدالشهداء صلوات‌الله‌علیه جهت پیروی» قیاس نیست؛ اما اگر با این مقدمه، نتیجه‌گیری شود که: «دو حجت در یک‌زمان جمع نمی‌شوند و امروز سخن ولی‌فقیه بر ما حجت است»، حتماً صغری و کبرای قضیه درست مطرح نشده است. سؤال: آیا در عصر غیبت، سخن فقهای جامع‌الشرایط به‌خصوص ولی‌فقیه بر ما حجت است؟ جواب: بلی. سؤال: با این فرض می‌توان گفت: «دو حجت در یک‌زمان جمع نمی‌شوند و...»؟ جواب: خیر. ولی‌فقیه و امام معصوم علیه‌السلام هم‌طراز نیستند و این سخن و تفسیر ناصواب، ناخواسته به‌نوعی نادیده گرفتن وجود مقدس امام حاضر (ولو غایب از نظر) و ناظر به امور عالم است. 2. سخن جناب‌عالی مبنی‌بر: «کار مرحوم آیت‌الله بروجردی قابل نقد نیست؟...» و «مرجع تقلید هم معصوم از خطا نیست.» به‌نوعی پاسخ نقد خودتان به عرض حقیر است! با همین فرمایش و استدلال شما، حضورتان عرض می‌کنم: ولی‌فقیه نیز از بین همین مجتهدان و مراجع محترم و معزز تقلید انتخاب می‌شوند و در عین بهره‌مندی از مراتب والای تقوا و پرهیزگاری، معصوم نیستند. فلذا دقیقاً به همین علت نمی‌توان ایشان را با معصوم علیه‌السلام در یک ترازو قرار داد و گفت آن‌چه نمی‌باید گفت!! 3. عزیزان عنایت داشته باشند که این سخن، یک بحث کلامی و اعتقادی است و نباید با عینک سیاسی صرف به آن نگریست و با سوءبرداشت‌ها آلود. 4 مباحث علمی با هدف تبیین اعتقادات، لازمه پویایی جریان صحیح اطلاع‌رسانی است و حمایت از این جریان سالم حتماً به زدودن غبار شبهات کمک خواهد کرد. 5. همه‌ی آن‌چه گفته آمد، صرفاً در رد تعبیر ناصواب امام جمعه محترم در یکی‌دانستن امام معصوم و ولی‌فقیه بود. و صدالبته این پای‌فشاری نسبت به لزوم دفاع از حریم اهل‌بیت علیهم‌السلام، تنقیصی بر جایگاه ارزشمند مراجع عالی‌مقام و رهبری معظم نظام اسلامی نیست و ما این نکته دقیق را از سیره ارزشمند خود این بزرگواران یاد و وام گرفته‌ایم.
    • طرف نسبت IR ۱۷:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۱
      1 10
      هم کیش مسلمان، عدم اجتماع حجتین که امام جمعه گفته اند، ناظر به فقهای دیگر است، که لولا فعلیت فقیه زمام دار، فقهای دیگر اجمع شرایطا فالاجمع حجت می باشند، اما تا زمانی که فقیهی فعلیت حاکمیت دارد، دیگر فقهاء فعلیت حاکمیت ندارند. اعمال حاکمیت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و صلوات الله علیه در عصر غیبت از طریق فقیه جامع شرایط ولایت است، اینجا اثنینیتی نیست، نایب تا زمان غیبت نیابت می کند، و بعد از ظهور خود حضرت مباشرا اعمال حاکمیت می فرمایند. البته کمک علمی فقهی دیگر فقهای بزرگوار هر چند در قالب تفاوت دیدگاه تقویت فقیه حاکم است، و اساسا می بایست همگان اعم از عموم مردم در تشخیص مصداق و موضوع، و خصوص مجتهدان، در تشخیص حکم، وظیفه مندانه حضور داشته باشند، و کسانی که زیر مجموعه امور ولایی هستند نیز کمال رصد نظرات و پیشنهادات را داشته، و به ولی فقیه انتقال دهند، ایدکم الله تعالی.