چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
محقق حوزه علمیه قزوین

 حوزه / محقق حوزه علمیه قزوین گفت: حوزه علمیه قزوین در کنار دیگر مراکز علمی حوزوی بلاد اسلامی، همواره «ذریة بعضها من بعض» پاسدار حریم «ثقلین» بوده در فراگیری و نشر معارف حقه از سابقه‌ای درخشان و افتخارآمیز برخوردار است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از قزوین، محمد کریم باریک بین مولف شرح کتاب خصال مرحوم شیخ صدوق در مراسم آیین رونمایی از کتاب خود که شب گذشته در سالن اجتماعات کتابخانه امام خمینی(ره) برگزار شد، اظهار داشت: حوزه‌های علمیه مقاطع حساسی را پشت سر گذاشته‌اند که دوره محدثین، مجتهدین و اداره امور نیازهای حوزه از آن جمله است.

وی افزود: در دوره محدثین در شهر قزوین سابقه ارزشمندی دیده می‌شود که از جمله علمای بزرگ این دیار می‌توان به شهید ثالث، مرحوم زرآبادی و شیخ مجتبی قزوینی که رهبر معظم انقلاب نیز در سفر تاریخی خود به این استان از این عالم فرهیخته و بزرگ یاد کردند.

محقق حوزه علمیه قزوین تصریح کرد: حوزه علمیه قزوین در کنار دیگر مراکز علمی حوزوی بلاد اسلامی، همواره «ذریة بعضها من بعض» پاسدار حریم «ثقلین» بوده در فراگیری و نشر معارف حقه از سابقه‌ای درخشان و افتخارآمیز برخوردار است.

وی به ویژگی‌های برجسته علمی مرحوم شیخ صدوق پرداخت و عنوان کرد: عصر شیخ صدوق را باید عصر احیا تنقیح حدیث نامید، زیرا پس از رحلت پیامبر اسلام(ص)، بازار جعل حدیث رونق گرفت و کارخانه حدیث‌سازی خلفا به کار افتاد و کسانی پیدا شدند که به‌طور حرفه‌ای، احادیثی را جعل و به پیامبر(ص) و ائمه(ع) نسبت می‌دادند.

باریک بین خاطر نشان کرد: شیخ صدوق، احادیث را به تناسب موضوعات مختلف دسته‌بندی و برای هر موضوع، باب جداگانه‌ای بازمی‌کرد.

وی عنوان کرد: عیون اخبارالرضا(ع) یکی از جامع‌ترین کتب شیعی در تاریخ علی‌بن موسی‌الرضا(ع) ، امام هشتم شیعیان و روایات آن حضرت به تألیف شیخ صدوق است.

سپس حجت الاسلام محمد حسن باریک بین از اساتید حوزه علمیه قزوین در این مراسم اظهار داشت: انصافا محمد کریم باریک بین، فردی توانمند و علاقه‌مند در حوزه مطالعات علمی و پژوهشی است و سال‌ها در این عرصه تلاش و اهتمام جدی داشته‌ که جای تقدیر دارد.

حجت الاسلام باریک بین خاطر نشان کرد: با مطالعه تاریخ می‌توان دریافت که یکی از ویژگی‌های حوزه علمیه، قدرت علمی، عمق و ژرف‌ها و تولید علم بوده است.

وی ادامه داد: وظیفه‌ داریم از وجود علما و فضلای استان برای کمک به رشد و تعالی مدارس علمیه قزوین کمک کنیم.

حوزه علمیه قزوین با تربیت علمای برجسته از جایگاه ویژه ای برخوردار است

حوزه علمیه قزوین با تربیت علمای برجسته از جایگاه ویژه ای برخوردار است

انتهای پیام /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha