سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۸ شوال ۱۴۴۵ | May 7, 2024
کد خبر: 1020494
۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۸:۱۲
رئیس کل دادگستری فارس

حوزه/ رئیس کل دادگستری فارس به تشریح اهمیت و جایگاه شب های قدر پرداخت.

حجت الاسلام والمسلمین سید کاظم موسوی در گفت و گو با خبرنگار حوزه در شیراز، با اشاره به شب های قدر اظهار کرد: در شب قدر باید تمام اعضای بدن حالت عبادی داشته باشد و از خداوند حاجت های بزرگ به ویژه سلامتی امام عصر(عج) و ولایت فقیه را از بخواهیم و برای مشکلات مادی و معنوی نیز دعا کنیم.

وی در ادامه با تصریح اینکه شب قدر شبی است که اعمال بر امام زمان(عج) عرضه می شود و سرنوشت یک سال بشر مشخص می شود، اضافه کرد: در شب قدر باید به اذکاری که وارد شده دقت کرد و برای مسلمین خیرخواهی طلب کرد؛ امیدواریم خداوند به همه مومنین توفیق بدهد که از فرصت های الهی نهایت استفاده را ببرند.

رئیس کل دادگستری فارس به چرایی نامگذاری شب قدر اشاره و خاطرنشان کرد: تمام حوادثی که قرار است در طول سال در جهان هستی و همچنین در زندگی انسان ها، اتفاق بیفتد، در این شب تقدیر، اندازه گیری، تصویب و امضا می شود. چنان که از امام باقر(ع) نقل شده است: همه چیزهایی که بناست در طول این سال ابتدای سال آینده اتفاق بیفتد، در این شب اندازه گیری و مشخص می شود، اعم از کارهای خیر و نیکی، شر و بدی، طاعت و معصیت خدا، تولد، مرگ و روزی، بنابراین هر چیزی که در این شب قدر مقدر و اندازه گیری و امضا شود، حتمی خواهد بود.

موسوی، معنای قدر را تشریح و عنوان کرد: قدر به معنای شرافت و عظمت نیز استفاده شده است، این شب را قدر نامیده اند که دارای شرافت و عظمت است. اگر شب نزول قرآن، «قدر» نامیده شده به دلیل اهتمامی بوده که به مقام و منزلت آن داشته و عنایتی که به عبادت متعبدان در این شب شده است.

وی همچنین به اهمیت شب های قدر اشاره کرد و بیان داشت: یکی از دلایل اهمیت شب قدر آن است که تمام امور هستی و برنامه های مربوط به زندگی انسان در شب قدر تقدیر و اندازه گیری شده، به امضای حجت خدا به عنوان قطب عالم امکان می رسد و تا شب قدر آینده براساس آن تقدیر و اندازه گیری، اداره می شود.

موسوی در پایان شب قدر را شب ولایت برشمرد و گفت: یکی از دیگر امتیازات شب قدر آن است که شب ولایت امیرمؤمنان(ع) است، براساس آنچه از روایات اسلامی برمی آید، در کنار سایر امور هستی که در شب قدر تقدیر، اندازه گیری و امضا می گردد، ولایت اهل بیت(ع) نیز در این شب مقدر و امضا گردیده است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha