پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
امام جمعه همدان

حوزه / امام جمعه همدان گفت: امیرالمومنین(ع) در نامه خود به مالک فرمودند، مسئولان را نه با سفارش، سهم خواهی و رفاقت که از روی کارآمدی انتخاب کن، چرا که اگر غیر از این باشد، خیانت ب خدا و پیامبر(ص) است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در همدان، حجت الاسلام والمسلمین حبیب الله شعبانی، ظهر امروز در خطبه‌های نماز جمعه همدان، ضمن دعوت خود و نمازگزاران به رعایت تقوا، با اشاره به روایتی از حضرت امیر(ع) اظهار داشت: عملکرد افراد و شخصیت‌ها، معیار اسلام نیست، بلکه لازم است تا اسلام را به درستی بشناسیم.

وی با تاکید بر اینکه حقیقت جمهوری اسلامی با عملکرد مسئولان سنجیده نمی‌شود، گفت: اگر می‌خواهیم که تفسیری درستی داشته باشیم، لازم است که حق و اسلام را بشناسیم.

امام جمعه همدان با بیان اینکه حکومت اسلامی، حکومت مبتنی بر ضوابط الهی است، مطرح کرد: زمانی که با این ضوابط به درستی آشنا شدیم، وقت آن است که عملکرد مسئولان را نسبت به آن مقایسه کنیم.

وی افزود: به همان اندازه که مسئولان مبتنی بر ضوابط عمل می‌کنند، منطبق بر حکومت اسلامی رفتار خواهند کرد.

نماینده ولی فقیه در همدان با اشاره به دوران حکومت حضرت امیر(ع)، یادآور شد: آرمان‌های حکومت حضرت(ع) و آنچه که در نهج‌البلاغه معرفی شده، همان حکومت اسلامی است.

امام علی(ع) الگویی به تمام معنا برای مسئولان نظام اسلامی است

وی با تاکید بر اینکه امام علی(ع) الگویی به تمام معنا برای مسئولان نظام اسلامی است، گفت: حضرت امیر(ع) پس از آنکه مردم به ایشان برای حکومت اصرار کردند، فرمودند، "خدا می‌داند اگر علی مسئولیت می‌پذیرد به دنبال قدرت و منافع مادی نیست، چرا که در حکومت اسلامی، اگر کسی غیر از این اهداف، به دنبال رسیدن به مسئولیت باشد، خائن است".

رئیس شورای حوزه استان با اشاره به عبارت شهید بهشتی که "ما تشنگان خدمتیم نه شیفتگان قدرت"، مطرح کرد: مسئولی که بتواند به راحتی این عبارت را در نزد پروردگار، نه در فضای رسانه‌ای و نه در پیش مردم بگوید، موفق خواهد بود.

حکومت اسلامی موظف به تامین مسائل اقتصادی جامعه است

وی با تشریح اهداف امام علی(ع) در حکومت خود پرداخت و خاطر نشان کرد: توسعه نشانه‌ها و شعائر دینی در جامعه، اصلاح جامعه، اصلاح اقتصاد و اصلاح نظام مدیریتی از اصلی‌ترین اهداف حضرت بود.

حجت الاسلام والمسلمین شعبانی تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین اقدامات حضرت(ع)، اصلاح جامعه و مبارزه با مفاسدی بود که در جامعه آن روزگار وجود داشت.

وی با بیان اینکه حکومت اسلامی باید بستر جامعه را به شکلی فراهم آورد که هم مومنان و هم کافران زندگی دنیاییشان تامین شود، مطرح کرد: حضرت در نهج البلاغه و نامه خود به مالک، بر این اصل تاکید دارند که بستر اقتصادی جامعه اسلامی به نحوی تامین شود که همه کسانی که در آن زندگی می‌کنند، نسبت به مسائل اقتصادی تامین باشند.

راه حل رفع مشکلات اقتصادی کشور، همان راه حلی است که امام علی(ع) انجام داد

امام جمعه همدان با اشاره به اقدامات حضرت امیر(ع) در عرصه اصلاحات اقتصادی، خاطر نشان کرد: دولت فعلی که شعارش فساد ستیزی است، لازم است بداند که راه حل رفع مشکلات اقتصادی، همان مسیر و راه حلی است که امام علی(ع) انجام داد.

وی ادامه داد: اولین اقدام حضرت(ع) برگرداندن اموال غارت شده از بیت المال، رانت‌خواری‌ها و زمین خواری‌هایی بود که در گذشته انجام شده بود.

نماینده ولی فقیه در همدان با بیان اینکه امیرالمومنین(ع) دست کسانی که به بیت‌المال دست درازی کرده بودند را قطع کردند، گفت: مبارزه با کسانی که دلالی و رانت خواری می‌کنند، راه حل اصلاح اقتصاد است و این اصلاح بدون این اقدامات اتفاق نخواهد افتاد.

وی اصلاح نظام تقسیم بیت‌المال را از دیگر اقدامات امام علی(ع) برشمرد و یادآور شد: حضرت(ع) معتقد بودند که بیت‌المال، امانت مردم بین مسئولان است.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان همدان خاطر نشان کرد: بیت‌المال لازم است که در مسیر مصلحت مسلمین استفاده شود و ضروری است تا دولت در نظام پرداختی، اقدامات لازم در استفاده یکسان جامعه از بیت المال را در دستور کار خود قرار دهد.

آنهایی که امیرالمومنین را در محراب به شهادت رساندند، همان اختلاس گرانی بودند که حضرت(ع) دستشان را از بیت‌المال قطع کرده بود

وی با بیان اینکه افرادی که جنگ جمل را راه انداختند و حضرت را در محراب به شهادت رساندند، همان اختلاس گرانی بودند که امیرالمومنین(ع) دستشان را از بیت‌المال قطع کرده بود، گفت: اینکه کسی بگوید من در فلان جنگ شمشیر زدم و یاد از فلان قبیله و خاندان هستم، برای حضرت مهم نبود، چرا که امام(ع) همه را مساوی می‌دیدند و مولا و عبدی در نگاه ایشان وجود نداشت.

امام جمعه همدان اصلاح نظام مدیریتی جامعه را از اقدامات مهم امام علی(ع) عنوان کرد و اظهار داشت: حضرت(ع) کارگزارانی که از گذشته بر سر کار بودند و تنها به فکر خودشان بودند را حذف کردند، چرا که معتقد بودند اگر زیر مجموعه هماهنگ با سیاست‌های اصلی نباشد، کاری پیش نخواهد رفت.

وی با تاکید بر اینکه دولت نیز لازم است تا این مهم را در دستور کار خود قرار دهد، مطرح کرد: مجموعه دولت، تنها رئیس جمهور، وزرا و استانداران نیست، بلکه بدنه دولت و تصمیم گیران آن نیز لازم است تا با سیاست‌های دولت همراه باشند.

نماینده ولی فقیه در همدان با بیان اینکه اگر صدر تا ذیل دولت همراه نباشد، مشکلات معیشتی حل نخواهد شد، بیان کرد: رئیس جمهور در کنار اقدامات مناسب، تلاش‌ها و مردمی بودن، ضروری است تا نسبت به اصلاح نظام مدیریتی توجه ویژه‌ای داشته باشد.

نیازمند مدیری قوی و کار بلد که بتواند بازار را کنترل کند هستیم

وی با اشاره به اینکه انسان خوب و نماز خوان که کار بلد نباشد، به درد حکومت نمی‌خورد، گفت: ما نیازمند مدیری قوی و کار بلد هستیم، مسئولی که بتواند بازار را کنترل کند و نظارت داشته باشد.

رئیس شورای حوزه استان همدان یادآور شد: حضرت در نامه خود به مالک فرمودند، مسئولان را نه با سفارش، سهم خواهی و رفاقت که از روی کارآمدی انتخاب کن، چرا که اگر غیر از این باشد، خیانت به خدا و پیامبر است.

وی به تشریح گزارش اقتصادی حضرت(ع) در کوفه پرداخت و یادآور شد: امیرالمومنین(ع) در گزارش خود نسبت به مردم کوفه فرمودند: "امروز برای همه کوفیان سه چیز را فراهم کرده‌ام که عبارتند از: اول، همه از نان گندم استفاده می‌کنند، دوم، همه دارای مسکن هستند و سوم آب شرب همه تامین است".

امام جمعه همدان با تاکید بر اینکه با وجود تمام سختی‌ها و درگیر شدن امیرالمومنین(ع) با دشمنان و شهر کوفه‌ای که چنیدن هزار نفر جمعیت دارد، این گزارش را بیان فرمودند، گفت: این معنای واقعی حکومت اسلامی است که موظف است به مسائل اقتصادی توجه داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب ده سال است که پی در پی بحث اقتصاد را مطرح می‌کنند، ابراز کرد: امیدواریم در عمل مسئولان دولت مردمی، از این ضوابط اسلامی بهره‌مند شود و شاهد رفع مشکلات باشیم.

در مراسمات ختم از ظرفیت روحانیت در بیان احادیث استفاده شود

حجت الاسلام والمسلمین شعبانی در ادامه با اشاره به برگزاری مراسم شب‌های قدر، خاطر نشان کرد: حضور مردم در این شب‌ها و مراسم اعتکاف بهترین پاسخ برای دشمنی است که گاهی دین داری مردم را ضعیف می‌دانند.

وی همچنین با محکوم کردن اهانت به قرآن کریم، مطرح کرد: کسانی که منطق ندارند، توهین می‌کنند و لذا اگر دشمن منطق داشت و حرفی برای گفتن در برابر آموزه‌های بلند قرآنی داشت و وارد این فضا سازی نمی‌شد.

امام جمعه همدان حملات تروریستی در افغانستان و پاکستان را محکوم کرد و گفت: دشمن بنای ایجاد اختلاف در بین جوامع اسلامی را دارد، که لازم است مراقب این رفتارها باشیم، البته مسئولان افغانستان نیز باید نسبت به حفظ جان مردم تلاش بیشتری داشته باشند.

وی با اشاره به برگزاری مراسمات ختم، بعد از فروکش کردن شیوع کرونا، مطرح کرد: خوب است که در این مراسمات از روحانیت در راستای ذکر احادیث استفاده شود.

نماینده ولی فقیه در همدان با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین موضوعات در دید حضرت امیر(ع) مساله امنیت بود، گفت: امنیتی که امروز شاهد آن هستیم، مدیون نیروهای مسلح و سپاه پاسداران است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha