پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
تصاویر/ مصاحبه با معاون فرهنگی تبلیغی حوزه علمیه خواهران خانم ظهیری

حوزه/ استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه همه اسمای الهی در امیرالمومنین علیه السلام جلوه گر است گفت: ایشان مظهر عدالت، تقوا و مسیر صراط مستقیم در آینه وجود این امام نمایان گر است.

معصومه ظهیری در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در سالروز شهادت جانسوز مولا حضرت امیرالمومنان(ع) اظهار داشت:حضرت علی(ع) مظهر پاکی، پاکدستی، مروج عدل، قسط و حق در جامعه بوده است و کتاب نهج البلاغه راه پر فروغ هدایت و درس آموز برای همه مردان و زنان جهان است.

وی افزود:امام علی(ع) آینه تمام نمای پیام رسانی پیامبر گرامی اسلام و استمرار حرکت همه پیامبران و انبیا بوده است، امامت را در عدل و قسط و ایجاد توازن در جامعه متجلی کرد و با همه زورگویی، رانت خواری و زیاده طلبی ها مقابله کرد.
این استاد، ادامه داد:خلق این امام بزرگوار، از جهت صفا و خوشرویی به حدی بود که گویا چند وجه و بعد داشته است او در میدان رزم شجاعی بی محابا و قدرتمند و در عالی ترین مقام بر دشمن غالب می شد اما در مقابل پیر زن آنقدر رئوف است که خبری از چهره شجاعش نمی بینیم در مقابل یتیم و ضعفای جامعه آنقدر ضعیف است که بدنش به لرزه می افتد.
وی به جایگاه حضرت علی(ع) در نگاه پیامبر گرامی اسلام پرداخت و گفت: در روایتی آمده است که پیامبر می‌فرمایند: علی جان تو هفت ویژگی داری که هیچکسی این هفت تا را ندارد. اگر هم داشته باشد تو در قله هستی و او در دامنه پس هیچگاه به تو نمیرسد.هفت ویژگی خاص حضرت علی (ع) از زبان پیامبر (ص) بدین شرح است، اولین شخصی هستی که ایمان آوردی و به دین من پیوستی؛ تو در خانه خدا به دنیا آمدی این بالاترین ایمان است.وفادارترین شخص به عهد خدا هستی.در همه حال و همه جا امر خدا مهمترین چیز است.دارای عدالت علوی هستی.بصیرت قضاوت در حکومت خود داری. به درد مردم رسیدگی می کردی و بین هیچکس فرق نمیگذاشتی.در پیش خدا مقرب هستی.
ظهیری ابراز داشت: همچنین اَمیرُالمؤمِنین لقبی که به اعتقاد شیعیان اختصاص به حضرت علی(ع) دارد و شیعیان آن را درباره دیگر امامان معصوم به کار نمی‌برند. به باور شیعیان، این لقب نخستین بار در زمان حضرت محمد(ص) برای علی بن ابی‌طالب به کار رفته و منحصر به اوست.
وی با اشاره به حکومت علوی گفت: نماز نیمه تمام مانده در محراب کوفه این نوید را برای ما دارد که روزی منتقم خون مظلوم شیعه امام شیعیان خواهد آمد و انتقام را خواهد کرد و نماز کوفه به صدای عدالت خواهی سراسر جهان، تبدیل به قسط و عدل می شود، حکومت مهدوی جلوه ای تام از حکومت نیمه تمام حاکمیت علوی است.
استاد حوزه و دانشگاه، بیان داشت: به همین دلیل فهم سیره علی(ع) و تعاملات و عهدنامه های ایشان زمینه ساز برای حکومت مهدوی و مستضعفان است که خداوند وعده داده است که حاکمیت از آن مستضعفان عالم است از این رو همه تلاش ایشان در جهت رفع تبعیض ها، بلندی جایگاه ضعیفان و احقاق حق بر روی زمین است.
وی به ساده زیستی و ویژگی های اخلاقی امام اول شیعیان اشاره کرد و گفت: امامی که در مسند حاکمیت اشک یتیمی زانوی او را خم می کند، امامی که در جایگاه امامت و ولایت ساده زیستی به حدی است که نان جو او در کیسه ای مهر و موم قرار می گیرد که نکند اهل خانه به مهر عطوفت آن را به حلوایی آغشته کنند.
استاد حوزه علمیه خواهران گفت: آنقدر مراقب اهل خانه است که آنها نیز با او در این زیست ساده همراه با زهد، همدل و همراه هستند و او را در همه زمینه ها و مسیر الهی یاری می کنند.به گونه ای که در دوران حاکمیت این امام همام، فرزندان او از مدینه هجرت و در کوفه زندگی می کردند و در مسیر اعتلای عدالت و برقراری آنچه که از پیام پیامبر اسلام باید در جامعه اعمال می شد، او را همراهی می کردند.
وی با اشاره به بخش هایی از عدالت امیر المومنین(ع) اشاره کرد و گفت: عدالت او به حدی است که به نزدیکترین افرادش، درس عدم توجه به زیاده طلبی از بیت المال را می آموزد، کسی جرات زیاد طلبی را ندارد ولو اینکه عده ای از او تقاضای جاه، مقام و پست می کنند در مقابل عدل علی تاب و تحمل ندارند و از او کناره گیری می کنند چراکه ایشان اهل مسامحه در قوانین دین نبود مجری قانون، حلال و حرام خدا بود در دوران حاکمیت احکام الهی را ابلاغ، اجرا و نظارت می کردند.
ظهیری افزود: عدالت محوری و اجرای قانون در نامه های حضرت به والیان در استان ها متبلور است، عزل و نصب های ایشان بر اساس صدق و حق طلبی و اجرای قوانین از ناحیه خداوند، فرشته وحی و قرآن کریم بوده است هر گز کسی را به خاطر نسبت آشنایی و یا منفعت شخصی ترجیح بر دیگری ندادند، انتخاب ایشان بر اساس میزان اجرای حق و عدل بود.
وی تاکید کرد: مردم تاب و تحمل عدل او را نداشتند و در مقابل این حق طلبی و عدالت خواهی برنتافتند و تحمل فهم برنامه علی(ع) را نداشتند شامگاهی در دل شب این امام مظلومانه به خاک سپرده شد بلندای وجود ایشان برای کسانی که دل به دنیای پست و منفعت طلبی داشتند سنگین آمد، تا سال ها قبر ایشان مخفی بود زیرا قدر و جاه در بین مردم ناشناخته ماند به دلیل اینکه نتوانسته بودند او را بشناسند به همین دلیل بود که در شب دفن و خاک سپاری در نجف امام حسن(ع) می فرمایند که گنجینه اسرار الهی به خاک سپرده شد.
استاد و کارشناس، با بیان اینکه علی وار زیستن فوق طاقت بشر است گفت: امیر المومنین(ع) هرگز گامی را برای اینکه مردم را به خود جلب کند برنداشتند و دعوت ایشان به حق و پیام وحی الهی و به سیره و روش سنت پیامبر اسلام بوده است امروز نیز کسانی که این مسیر را طی می کنند باید مبلغ جاده صراط مستقیم ایشان باشند دنیا به آرامش و وعده آمدن موعود نزدیک نخواهد شد تنها در سایه شناخت مسیر علوی است.
وی افزود: راه و سیره علی(ع) را گم کردن جرمی نابخشودنی است، مسیر این امام همام نردبان آسمان است اگر کسی این نردبان را برای صعود قرار ندهد، سقوط می کند کسانی که علی(ع) را نشناختند خداوند بدترین ها را برای آنها فراهم کرد.امید است که با شناخت بعدی از ابعاد زندگی این امام در مسیر شناخت، محبت و دوستی او قدمی به جلو برداریم چراکه هر قدر به او نزدیک تر شویم مورد محبت خدا و بهترینها برای جامعه نصیب خواهد شد.
ظهیری با تاکید بر اینکه نهج البلاغه راهی پرفروغ وروشن برای همگان است گفت: جدا از جنسیت و ملل باید دوباره بر خواندن، فهم و استمداد و برنامه ریزی از این مسیر همت بگماریم تا درس آموزی از این کتاب رواج پیدا کند، این کتاب که اخ قرآن است در کنار فهم قرآن به عنوان یادگار گرانسنگ امام علی(ع) است در همین راستا باید درس ها را از او بیاموزیم و الگو بگیریم.

313/61

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha