دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
DSC_0032 (Copy).JPG

حوزه/ دبیر جامعه روحانیت مبارز با بیان اینکه قرآن را با شعار، احساسات و هیجان نمی شود در جامعه حاکم کرد، تصریح کرد: همه ابزاری که قرآن برای هدایت بشر معرفی می کند در واقع قدرت نرم به اصطلاح امروز است و این همان معجزه جاودانه است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، حجت الاسلام والمسلمین مصطفی پورمحمدی، دبیر جامعه روحانیت مبارز، در نشست هم اندیشی «بازگشت به قرآن و تبیین عقلانیت» که به همت مدرسه راهبری علم و عمل تهران، شامگاه روز دوشنبه در محل سازمان دارالقرآن کریم برگزار شد، با بیان اینکه ماه مبارک رمضان، ماه قرآن است، گفت: همه زندگی ما قرآن است و آمده است تا انسان ها را از ظلمت به نور هدایت کند و او را از تاریکی ها نجات دهد.

وی با بیان اینکه هدف اول قرآن حکمفرمایی فضای نورانی در جامعه و زندگی انسان ها است، بیان کرد: مسیریابی و رسیدن به حق هدف دوم قرآن است، زیرا یکی از مهم ترین مسائل اصلی انسان پیدا کردن مسیر و شناختن حق از باطل است و قرآن به عنوان فارق بین حق و باطل، این امکان را به انسان می دهد تا در پرتوی هدایت قرآن به مسیر حق راهنمایی شود.

حجت الاسلام والمسلمین پورمحمدی با اشاره به اهمیت علم و تعقل در آیات قرآن، گفت: خداوند در قرآن می فرماید «کِتابٌ فُصِّلَتْ آیاتُهُ قُرْآناً عَرَبِیًّا لِقَوْمٍ یَعْلَمُون» عبارت یعلمون اشاره دارد به مردمانی که صاحب علم بوده و واجد دانش و ویژگی دانش پژوهی هستند. همچنین در آیات دیگر عباراتی همچون «أفلا یعقلون» و «لعلکم تعقلون» وجود دارد یعنی تحقق قرآن دو پایه و وسیله دارد که شامل علم و تعقل است.

وی ادامه داد: بیش از ۸۰۰ بار واژه علم در مشتقات مختلف در قرآن تکرار شده است و اگر بخواهیم هم معنی های علم را هم اضافه کنیم بیش از این می شود. همچنین واژه تعقل و تفکر و ذکر نیز بارها در قرآن تکرار شده است و حدود ۳۰۰ بار موضوع تعقل و تفکر و تدبر در قرآن آمده است و این نشان می دهد که فقط با تقعل و علم می شود به حقیقت قرآن رسید.

دبیر جامعه روحانیت مبارز در ادامه اجرای قسط و حاکمیت عدل را از دیگر اهداف قرآن در عرصه اجتماعی برشمرد و اظهار کرد: در پرتو اجرای قسط است که مقدمات حاکمیت اسلام در جامعه فراهم می شود و در جهان گسترش می یابد.

وی در ادامه با بیان اینکه حبل متین، عروة الوثقی و پناهگاه همه مسلمانان قرآن است، گفت: در جامعه امروز به جد نیازمند این هستیم که متفکرانه، متعقلانه و بر اساس اصول دانشی و علمی قرآن را فرا بگیریم و معارف قرانی را تعقیب کنیم و در راه تحقق قرآن بر پایه تعقل عمل کنیم.

دبیر جامعه روحانیت مبارز با بیان اینکه قرآن را با شعار، احساسات و هیجان نمی شود در جامعه حاکم کرد، تصریح کرد: همه ابزاری که قرآن برای هدایت بشر معرفی می کند در واقع قدرت نرم به اصطلاح امروز است و این همان معجزه جاودانه است.

حجت الاسلام والمسلمین پورمحمدی در پایان با بیان اینکه کارکرد قرآن فرا تاریخی است، گفت: دعوت به خدا باید بر پایه بصیرت باشد، و تنها مسیر دستیابی به بصیرت تعقل و علم است، اما متاسفانه جامعه ما گرفتار احساسات بوده و دچار شعار زدگی است و اگر در جامعه مشکلاتی وجود دارد، به خاطر همین مسائل است، زیرا آن طور که باید در برخورد با مسائل بر پایه تحقیق و تعقل عمل نکرده ایم. ۳۱۳/۴۲

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha