شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
امام جمعه همدان

حوزه / نماینده ولی فقیه در استان همدان با تاکید بر اینکه توجه به مسائل معیشتی و مشکلات اقتصادی مردم یکی از دغدغه‌های مهم ائمه جمعه سراسر کشور است، گفت: در حدود ۹۰۰ پایگاه نماز جمعه در سراسر کشور فعالیت می‌کنند که در اکثر آنها مشکلات معیشتی و مطالبه رفع مشکلات مردم بیان می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در همدان، حجت الاسلام‌والمسلمین حبیب‌الله شعبانی شب گذشته در نشست صمیمی با جمعی از دانشجویان و اساتید دانشگاه‌های سراسر استان، با تاکید بر اینکه یکی از مسائلی که در جامعه و در بین متولیان به آن نیازمندیم، گفت‌وگوهای خودمانی و بدون تعارف و تملق است، اظهار داشت: فضای خوب و صمیمی که در این دیدار شکل گرفته و فارغ از تعریف‌ها با یکدیگر گفت‌وگو کردیم، خوب است تا در کشور ترویج داده شود.

وی با بیان اینکه در جلسات لازم است تا به یک خروجی مناسب دست پیدا کنیم، گفت: به جای آنکه جلسات، به جلسات گفتار درمانی شباهت داشته باشد، پیشنهاد بنده برای جلوگیری از اتلاف عمر و کسب نتیجه مناسب، این است که هر جلسه یک دستور مشخص داشته باشد.

امام جمعه همدان افزود: به طور مثال برای جلسه بعد می‌توان با مشخص کردن دستور جلسه، مسئول و یا متولی آن کار در جلسه حضور داشته باشد و نقدها، راهکارها و مطالبه‌گری‌ها مطرح و به آن مسئول نیز حق دفاع دهیم و اگر چند ماه بعد اتفاقی رخ نداد، در جلسه‌ای دیگر مطالبه‌گری کنیم.

وی با اشاره به اینکه نظام مسائل استان، قبل از آغاز به کار دولت توسط تک تک ائمه جمعه مناطق شناسایی شده است، گفت: این مسائل، مشکلات و اولویت‌ها در هر منطقه، به شورای سیاست گذاری در تهران تحویل داده شده و شورا در تهران نیز آن را به دولت تقدیم کرده است.

مشکل برنامه نیست، نیازمند مدیر قوی اجرایی هستیم

نماینده ولی فقیه در همدان با تاکید بر اینکه مشکل ما برنامه و نظام مسائل نیست و نیازمند مدیر قوی اجرایی هستیم، مطرح کرد: امروز در شرایط فعلی نیازمند مدیری هستیم که بتواند برنامه‌های موجود را به درستی اجرا کند.

وی در ادامه در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان با اشاره به اینکه مطالبه‌گری‌ و نقدها باید مبتنی بر وظایف مسئول مورد نظر باشد، اظهار داشت: نمایندگان ولی فقیه و ائمه جمعه در سراسر کشور دارای شرح وظایف مشخصی هستند که یکی از آنها عدم اجازه برای ورود و دخالت در عزل و نصب‌ها است، موضوعی که قانون چنین اجازه‌ای را به ما نمی‌دهد.

حجت الاسلام والمسلمین شعبانی تصریح کرد: در طول تاریخ معاصر نیز حضرت امام(ره)، مگر نفرمودند بنده از اول با بنی صدر و دولت موقت موافق نبودم، اما ایشان به دلیل مسائل قانونی و پایبندی به قانون آنها را از اول برکنار نکردند.

وی با بیان اینکه مسئولیت شورای فرهنگ عمومی، ستاد امر به معروف و مدیریت امور مساجد با بنده است، یادآور شد: نسبت به این مجموعه‌ها اگر نقدی وارد باشد، بنده پذیرای آن خواهم بود.

توجه به مسائل معیشتی و مشکلات اقتصادی مردم از مهم‌ترین دغدغه‌های ائمه جمعه است

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان همدان با تاکید بر اینکه توجه به مسائل معیشتی و مشکلات اقتصادی مردم یکی از دغدغه‌های مهم ائمه جمعه سراسر کشور است، خاطر نشان کرد: در حدود ۹۰۰ پایگاه نماز جمعه در سراسر کشور فعالیت می‌کنند که در اکثر آنها مشکلات معیشتی و مطالبه رفع مشکلات مردم بیان می‌شود و بنده نیز بارها و بارها در نماز جمعه نسبت به معیشت و تورم موضع گیری داشته‌ام.

وی ادامه داد: علاوه بر مطالبه‌گری‌هایی که در جلسات عمومی مطرح می‌شود، در جلسات خصوصی تذکراتی در حوزه مسکن، معیشت، ازدواج و اشتغال، بیان و از مسئولان مطالبه می‌شود.

سهم خواهی‌ها خلاف قانون است

نماینده ولی فقیه در همدان سهم‌خواهی نمایندگان مجلس را خلاف قانون خواند و یادآور شد: یکی از وظایف شورای نگهبان نظارت بر عملکرد و رفتار نمایندگان مجلس است، موضوعی که بارها و بارها تذکر داده شده و از مسئولان مربوطه مطالبه شده است.

وی حفظ شأن و جایگاه معلم در جامعه را از مسائل مهم و ضروری دانست و گفت: در دیدار با دو وزیر آموزش و پرورش توجه به منزلت اجتماعی معلمان را مطالبه کرده‌ایم و به این اصل معتقد هستیم که برای جایگاه معلمانی که در بدترین شرایط و کمترین مسائل، با فداکاری در حال خدمت‌رسانی هستند، نیازمند تدبیر هستیم.

امام جمعه همدان با اشاره به اینکه اگر کسی می‌تواند مشکلات را حل کند، واجب شرعی است که وارد میدان شود، اظهار داشت: اگر بنده و یا هر مسئولی نیز توانایی انجام کار را ندارد بر او واجب شرعی است که کنار برود.

وی با بیان اینکه ما به دنبال حل مشکل هستیم، یادآور شد: کشور نیاز به فرد توانمند دارد و لذا اینکه بنده باشم و یا شخص دیگر مهم نیست، مهم آن است که کار اسلام و مردم پیش برود و جمهوری اسلامی عظمتش بیشتر از پیش شود.

حجت الاسلام والمسلمین شعبانی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اینکه سه سال از آغاز به کار شورای مرکز امور رسیدگی به مساجد استان همدان می‌گذرد، عنوان کرد: آموزش ائمه جماعات، تقویت مساجد و تشکیل شورای محلات به عنوان مرجعی برای رفع مشکلات مردم از اقداماتی است که بخشی از آن اجرایی شده است.

وی به وضعیت مسکن در همدان نیز اشاره کرد و اظهار داشت: تلاش‌های خوبی در راستای برطرف سازی مشکل مسکن در تعیین زمین برای ساخت مسکن انجام شده، که امیدواریم هر چه زودتر این مشکلات برطرف شود

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha