دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
DSC_0447 (Copy).JPG

حوزه/ حجت الاسلام رنجبریان با اشاره به تلاش های علمی حکیم هاشم در غنی نگه داشتن فضای علمی حوزه تهران، گفت: او بیش از ۲۵۰ نسخه خطی به کتابخانه مدرسه وقف کرده بودند و اهل علم می دانند که در دوران صفویه جمع آوری این حجم از کتب خطی عدد قابل توجهی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، حجت الاسلام مهدی رنجبریان، مدیر مدرسه حکیم هاشم، در نشست تخصصی بررسی‌ «هویت تاریخی حوزه علمیه تهران و آینده آن» که به همت مدرسه راهبری علم و عمل، شامگاه روز سه شنبه با حضور مسئولان و مدیران مدارس علمیه تهران، در محل مدرسه تاریخی حکیم هاشم برگزار شد، با اشاره به تاریخچه تاسیس مدرسه حکیم هاشم، گفت: مرحوم حکیم هاشم تهرانی موسس این مدرسه است و فکر می کنم بهترین معرفی در خصوص ایشان، از جانب خودشان می باشد.

وی ادامه داد: مرحوم حکیم در آخر وقف نامه مدرسه خودش را بن الطاهر هاشم معرفی می کند و این معرفی مودبانه ای است که ابتدا اسم پدرش را مقدم می کند و سپس اسم خودش را می آورد و وقتی طاهر را با ال می آورد در واقع استعاره ای است که غیر از آوردن اسم پدر به طهارتش هم اشاره می کند.

مدیر مدرسه حکیم هاشم با بیان اینکه موسس این مدرسه یک عالم دینی بوده است، بیان داشت: جناب حکیم در اواخر قرن ۱۱ و معاصر با شاه سلیمان صفوی زندگی می کرد و تالیفات ایشان عمدتاً در حوزه طب بوده است که کتاب های فقه الصّحه و تحفه سلیمانیه ایشان چاپ و منتشر شده است.

وی با اشاره به موقوفات حکیم هاشم، اظهار داشت: آنچه که به عنوان موقوفات از ایشان ثبت شده است شامل مسجد، کتابخانه و مدرسه می باشد و به تناسب شرایط آن زمان گویا کتابخانه در حد مدرسه ارزش و قیمت داشته است.

استاد حوزه علمیه تهران با اشاره به تلاش های علمی حکیم هاشم در غنی نگه داشتن فضای علمی حوزه تهران، اظهار کرد: او بیش از ۲۵۰ نسخه خطی به کتابخانه مدرسه وقف کرده بودند و اهل علم می دانند که در دورانی مثل دوران صفویه جمع آوری این حجم از کتب خطی عدد قابل توجهی است.

حجت الاسلام رنجبریان در پایان با اشاره به اینکه مدرسه حکیم هاشم اولین مدرسه حوزوی تهران است، گفت: این مدرسه در سال ۱۱۰۴ و زمانی که تهران هنوز شکل نگرفته بود، تاسیس شد. ۳۱۳/۴۲

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha