یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
محفل بانوان

حوزه/ کارشناس معارفی آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها گفت: انسان بصیر به واقعیت امور آگاه است و تفاوت ظاهر او را دچار اشتباه نمی‌کند زیرا گاهی درون و مغز مطلبی حق است و ظاهر آن تلخ است و برای همین باطل جلوه می کند و گاه ظاهر امری بسیار زیبا و شیرین اما باطن تلخی دارد؛ بر همین اساس تنها راه شناخت حقیقت، نگاه نافذ اهل بصیرت است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، معصومه زنجانی در محفل ترتیل خوانی بانوان در شبستان نجمه خاتون سلام الله علیها آستان مقدس بانوی کرامت با اشاره به آیه ۷۵ سوره حجر اظهارکرد: خداوند در این آیه خطاب به مومنان می فرماید« انَّ فِی ذَلِکَ لَآیَاتٍ لِلْمُتَوَسِّمِینَ» یعنی در این سرگذشت، برای تیز بینان نشانه هایی روشن است».

وی با اشاره به معنی این آیه افزود: متوسمین به افرادی گفته می شود که با وجود کمترین نشانه ها و اثار به واقعیت‌ها پی می برند و در واقع افرادی با فراست وهوشیار هستند.

کارشناس معارفی آستان مقدس بانوی کرامت تصریح کرد: امام صادق علیه‌السلام درباره این آیه می فرمایند«همانا متوسمان ما هستیم و راه درست، راه ماست».

زنجانی با اشاره به خصوصیات و ویژگی‌ها متوسمان گفت: متوسم کسی است که پشت پرده را می بیند و از کمترین اثر به واقعیتها پی می برد یعنی با فراست وهوشیار است؛ و به عبارت دقیق‌تر چنین انسانی دارای بصیرت است و از بصیرتی دینی برخوردار است؛ چرا که اگر انسانی اهل بصیرت نباشد در تشخیص حق از باطل دچار تردید و اشتباه می شود.

وی با بیان اینکه مؤمن با پیروی از راه و روش اهل بیت علیهم السلام در عمل و گفتار می‌تواند مانند اهل بیت به بصیرت دینی دست یافته و بر محور بصیرت عمل کند، ادامه داد: عمل به سیره و منش اهل بیت بدون کم کاست انسان را در زمره متوسمان و انسان‌های با بصیرت قرار می دهد.

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: امام صادق علیه‌السلام درباره حضرت عباس علیه‌السلام می فرمایند«کان عمنا العباس نافذ البصیره» عمویم حضرت عباس علیه‌السلام بصیرت نافذی داشتند و در واقع از ایشان با عنوان «نافذه البصیرت» یاد می شود.

زنجانی ادامه داد: علت این وجه تسمیه تبعیت بی چون و چرا و بدون کم کاست حضرت عباس علیه‌السلام از ائمه معصوم یعنی امام علی علیه السلام، امام حسن مجتبی علیه‌السلام و امام حسین علیه‌السلام بود؛ بنابراین تبعیت محض از امام و نایب امام در عصر غیبت انسان را به مقام بصیرت دینی رهنمون خواهد بود.

وی با اشاره به اوصاف اهل بصیرت افزود: انسان بصیر به واقعیت امور آگاه است و تفاوت ظاهر او را دچار اشتباه نمی کند زیرا گاهی درون و مغز مطلبی حق است و ظاهر آن تلخ است و برای همین باطل جلوه می کند و گاه ظاهر امری بسیار زیبا و شیرین اما باطن تلخی دارد؛ بر همین اساس تنها راه شناخت حقیقت، نگاه نافذ اهل بصیرت است و با نگاه نافذ اهل بصیرت شناخت حقیقت امکان پذیر است.

کارشناس معارفی آستان مقدس بانوی کرامت ادامه داد: بصیرت تنها راه شناخت حقیقت از باطل و حق از باطل در بزنگاه های حساس تاریخی است و برای عبور از بزنگاه های حساس تاریخی بصیرت تنها شرط عبور است؛ بنابراین برای عبور از بزنگاه های حساس بصیرت دینی لازم و ضروری است و بصیرت دینی جز با تبعیت محض از سیره و منش اهل بیت علیهم السلام امکان‌پذیر نیست.

زنجانی یادآور شد: نمونه کامل بصیرت، بصیرت دینی است و نشانه بصیرت دینی پیروی از اهل بیت علیهم السلام در عمل و گفتار است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha