دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
تصاویر/ نشست صمیمی نخبگان و استعدادهای برتر حوزه با آیت الله اعرافی

حوزه/ مدیر حوزه های علمیه با تأکید بر وجود ظرفیت ها و فرصت های حمایتی در مرکز نخبگان و استعدادهای برتر حوزه، عنوان داشت: در این مرکز ده‌ها ظرفیت وجود دارد که می بایست نخبگان و کانون های نخبگانی به سمت آن ها رفته و از آن ها بهره گیری نمایند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، آیت الله اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه عصر پنجشنبه در نشست صمیمانه با نخبگان جوان و استعدادهای برتر حوزه، گفت: در دعای چهل و پنجم صحیفه سجادیه معارف بسیار بلندی وجود دارد که فهم عمیق آن ها برای ما دشوار است؛ حضرت زین العابدین علیه السلام در این دعا به مخاطبه با ماه رمضان پرداخته و درودهای خود را نثار این ماه شریف می نمایند.

وی با اشاره به روز قدس امسال، افزود: لازم است روز قدس را به عنوان نمادی از فروغ مقاومت اسلامی گرامی بداریم و فردا شاهد حضور درخشنده و حماسی ملت عزیزمان در راهپیمایی این روز فوق العاده باشیم.

آیت الله اعرافی خاطرنشان کرد: اگر خطا و اشتباهی در کار نخبگان باشد عقاب و پیامدهای آن هم نسبت به خطاهای سایر افراد جامعه دوچندان است.

وی اخلاق فرزانگی را از لوازم نخبگی دانست و گفت: این موضوع فصل مهمی است که باید از سوی نخبگان مورد توجه قرار گیرد؛ چرا که اگر کسی بخواهد به وظایفی که از سوی خداوند به او واگذار شده است جامه عمل بپوشاند، باید اخلاق فرزانگی را در وجود خود پرورش دهد.

مدیر حوزه های علمیه، تصریح کرد: نخبه هم پیشاهنگ و هم نقاد است؛ فرد فرزانه در عین حال که نقاد است متواضع، فعال، پرکار و جهادی می باشد.

وی با اشاره به تعاریف گوناگون فرزانگی افزود: این مفهوم را باید در نگاه های مختلف دینی بویژه از منظر اخلاق اسلامی شناخت.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه، بیان داشت: طبعاً همه ما و نهادهایی که دارای امکاناتی هستند وظیفه ریل گذاری برای اثربخشی نخبگان را برعهده داریم؛ اما همه این حمایت ها و ریل گذاری ها تنها معداتی برای ظهور و بروز نخبگان هستند و وظیفه اصلی بر عهده خود این عزیزان است تا رسم فرزانگی را در وجود خود رشد دهند.

وی گفت: در سال های اخیر راهبردها و رویکردهای کلانی در حوزه جهت حمایت از نخبگان در پیش گرفته شده است.

آیت الله اعرافی، اظهار کرد: تلاش ما این است که با بهره گیری از اندیشه های امامین انقلاب رویکرد نظام مند، جامع و راهبردی داشته باشیم.

وی با تأکید بر لزوم تأکید بر میراث گرانبهای حوزه عنوان داشت: وسواس در مراقبت از این میراث و در عین حال نوآوری و نواندیشی در حوزه های علمیه از لوازم امروز این نهاد علمی و فرهنگی است.

مدیر حوزه های علمیه گفت: مردمی و انقلابی بودن حوزه های علمیه در طول تاریخ همواره مورد توجه بزرگان حوزه بوده و هست؛ خروجی محور بودن حوزه و رویکرد جهانی و بین المللی داشتن نیز از دیگر اصول حوزه پویا و فعال است.

وی ادامه داد: نخبه گرایی و اعتماد به میدان و اقشار پیشگامی که کمتر درگیر حواشی و امور دست و پاگیر هستند از دیگر راهبردهای محوری در حوزه های علمیه می باشد.

عضو شورای عالی حوزه، وجود زیرساخت های مناسب برای حضور حوزه در عرصه های مختلف را از مسائل مهم امروز حوزه برشمرد و خاطرنشان کرد: در طراحی اسناد و در برنامه پنج ساله حوزه حدود ۲۰۰ برنامه تحولی وجود دارد که بخش مهمی از آن ها معطوف به زیرساخت های حضور در صحنه می باشند.

وی گفت: درختواره دانشی حوزه با تمام نقدهایی که بر آن می تواند وجود داشته باشم شاهراهی برای تحول در علوم حوزه است.

آیت الله اعرافی بیان داشت: ظرفیت سنتی حوزه در عین حفظ آن باید به سمت رویکردهای جدید امتداد یابد؛ راه اندازی دفتر فقه معاصر یکی از حرکت های عملی در این راستا است.

وی ضمن تأکید بر لزوم نقدپذیری مدیران حوزوی، افزود: ما می بایست از نقد و انتقادات استقبال نماییم تا بتوانیم در انجام مسئولیت ها موفق تر عمل کنیم.

عضو شورای عالی حوزه اظهار کرد: اجتهاد عمیق حوزوی باید بیاید و در خدمت فلسفه های مضاف نیز قرار گیرد؛ باید سنت تدریس درس خارج در مباحث غیر از فقه و اصول هم نهادینه شوند.

وی گفت: به زودی و پس از ۴ سال تلاش نسخه نهایی طرح آمایش ظرفیت های حوزه منتشر خواهد شد؛ این موضوع به کارهای متنوع حوزویان انسجام خواهد بخشید.

مدیر حوزه های علمیه با تأکید بر برنامه های مشترک حوزه با دیگر نهادهای آموزشی و فرهنگی کشور عنوان داشت: در این زمینه و در نهادهایی همچون وزارت آموزش و پرورش اجرا و عمل هم آغاز شده است.

وی با اشاره به ستاد حوادث غیرمترقبه حوزه، ادامه داد: ما اعلام کردیم دست عزیزان عضو این ستاد را می بوسیم و در مواقع لازم از فعالیت های آنان حمایت می کنیم.

آیت الله اعرافی خاطرنشان کرد: در عرصه بین الملل تعاملات خوبی در سطوح بالا بین حوزه علمیه قم با نهادهای علمی و دینی دنیا ایجاد شده است.

وی افزود: حضور و نقش آفرینی حوزه در صحنه تدوین اسناد کلان نظام اسلامی یکی دیگر از فعالیت های این نهاد دینی در سال های اخیر بوده است.

مدیر حوزه های علمیه خروجی شایسته برای تلاش های نخبگان حوزه را در عرصه های کلان نظام و جامعه اسلامی دانست و گفت: نخبگان، ممتازان و اساتید جوان ما باید به آفاق بلندی بیندیشند و در عین حال از بنیان های علمی قوی حوزوی غافل نشوند.

آیت الله اعرافی تصریح کرد: ما باید خروجی کار خود را در جامعه ببینیم؛ نباید در پرداختن به جامعه نخبگانی غوطه ور شده و از توده مردم و دغدغه های آنان غافل شویم.

وی با اشاره به تعریف علمی ممتاز و نخبه افزود: این لفظ شامل فرد یا افرادی است که تلاش و استعداد بالاتری نسبت به سایر افراد دارند.

عضو شورای عالی حوزه بیان داشت: در طرح کمک هزینه هدفمند حوزه های علمیه چهار دسته حوزویان شامل طلاب متأهل در حال طی کردن کمتر از ۱۸ سال تحصیل در حوزه، اساتید، مبلغان و محققان مورد حمایت واقع می شوند؛ این طرح آغاز شده است و با قوت پیش می رود.

وی گفت: در بخش تولید محتوا برای فضای مجازی حمایت هایی را در نظر گرفته ایم که امسال اجرایی خواهد شد.

مدیر حوزه های علمیه اظهار کرد: راه اندازی مرکز رشد حوزه یکی دیگر از اقداماتی است که نیازمند مشارکت نخبگان حوزوی می باشد.

وی با تأکید بر وجود ظرفیت ها و فرصت های حمایتی در مرکز نخبگان و استعدادهای برتر حوزه عنوان داشت: در این مرکز ده ها ظرفیت وجود دارد که می بایست نخبگان و کانون های نخبگانی به سمت آن ها رفته و از آن ها بهره گیری نمایند.

آیت الله اعرافی در پایان گفت: تا ۱۰۰ شاخص مختلف را برای گنجاندن در نظام کمک هزینه های هدفمند می توانیم به مرکز خدمات حوزه های علمیه ارائه دهیم تا این حمایت ها به شکل دقیق تری انجام گیرند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • طلبه IR ۱۷:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۹
    0 0
    سلام آقای نخبه طاعات قبول حق میدانیم که به شما ربطی ندارد ولی به انانی که ربط دارد بگویید که: آزمون قضاوت و آزمون وکالت مرکز مشاوران در یک روز است، لطف روز برگزاری یکی از آزمون ها رو تغییر دهند. ما طلبه ها که دستمان به جایی بند نیست.