جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
محمد حسنی

حوزه/ رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش در آیین تقدیر از معلمان نمونه نیروی پدافند هوایی گفت: معلمان، بزرگترین دشمن جهل و نادانی هستد. ریزش های جامعه حاصل نادانی است و رویش ها حاصل دانایی است که در پرتو تلاش و همت معلمان به دست می آیند.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، حجت الاسلام و المسلمین عباس محمدحسنی، رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش در آیین تقدیر از معلم های نمونه نیروی پدافند هوایی، در سالن شهید مطهری ستاد این نیرو، ضمن تبریک روز معلم و گرامیداشت یاد و خاطره شهید مرتضی مطهری گفت: یقینا یکی از مفیدترین عناصر جامعه بشری، معلمان هستند. انسان برای قرار گرفتن در مسیر رشد و تعالی نیازمند سه حقیقت است و بدون آن‌ها از حرکت در مسیر رشد و تعالی باز خواهد ماند اول هدف متعالی، دوم راه رسیدن به آن هدف و سوم چراغ راه برای روشن شدن مسیر.

وی افزود: معلم راهنمای راه است و انسان چراغ به دستی است که هدف و راه را به مردم نشان می‌دهد تا آنان راه را از بیراه تشخیص دهند. به همین دلیل امام سجاد(ع) فرمودند: هَلَکَ مَنْ لَیْسَ لَهُ حَکِیمٌ یُرْشِدُهُ. هلاک شد کسی که یک حکیم مرشدی که راه را از بیراهه برای او مشخص کند، نداشته باشد.

حجت الاسلام محمدحسنی ادامه داد: ما در نماز هم می‌خوانیم که خدایا ما را به صراط مستقیم هدایت کن و ما را از گمراهان قرار نده و معلم است که راه را از بیراهه تشخیص می‌دهد و به انسان آموزش می‌دهد و تمام فلسفه خلقت همین است که بشر از راهی برای رسیدن به آن هدف عالی برود که توسط خالق هستی هدف‌گذاری شده است.

وی با اشاره به حدیثی از امیرالمؤمنین که می‌فرمایند: "مهمانت را گرامی بدار ولو از طبقه پایین باشد و به احترام پدر و معلمت قیام کن حتی اگر حاکم هستی" گفت: در تمامی شرایط حفظ احترام پدر در بالاترین درجه اهمیت قرار دارد و حضرت امیر در حدیث خود به اهمیت جایگاه معلم و پدر اینگونه اشاره می‌کنند که هر دوی آنها را کنار هم و با یک تاکید بیان می‌فرمایند که حتی اگر حکمران هستی باید به پای معلم و پدر خود تمام قد به پا خیزی.

وی افزود: افرادی که سرخود عمل می‌کنند سرخورده می‌شوند و گاهی به ناکجاآباد می‌رسند، چون از نعمت وجود معلم شایسه بی‌بهره‌اند. بنابراین معلمین حق بزرگی به گردن ما دارند. معلم، دشمن بزرگترین دشمن ما یعنی جهل و نادانی است.

رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش تصریح کرد: معلمان گردن ما حق حیات معنوی و انسانی دارند. معلم واسطه فیض خدا در رابطه با خُلق ما است. معلم است که جان آدمی و معنویت را به انسان هدیه می‌کند. هدیه‌ای بالاتر از هدایت و دانستن نیست. اول معلم انسان خود خداوند است. اولین معلمی که دانستن را به انسان آموخت خداوند بود پس بنابراین معلمی کاری خدایی است.

وی ادامه داد: حضرت امام خمینی (ره) فرمودند: "معلمی شغل انبیاء است". بعد از خدا همه انبیاء معلم انسان هستند که سرآمد همه آنها حضرت رسول اکرم خاتم انبیاء(ص) هستند. بنابراین معلمی ادامه همان مسیر نورانی است که با خود خداوند آغاز شد و با پیامبران ادامه پیدا کرد و اینک به دست معلمین در حال تداوم است. ما در آموزه‌های دینی میبینیم که کل هستی و خالق کل هستی و تمام مخلوقات زمینی و دریایی و هوایی و ماورائی، دعاگوی معلم هستند. در هیچ مکتبی به اندازه اسلام، مقام معلم بزرگ داشته نشده است.

حجت الاسلام محمدحسنی تاکید کرد: منزلت و احترامی که اسلام برای معلمان قائل است مشروط است به اینکه معلم، معلم خیر و خوبی‌ها باشد وگرنه معلمان بدی ها نه تنها از چنین منزلتی برخوردار نبوده و نیستند، بلکه از سوی خداوند تهدید به کیفر نیز شده اند.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha