پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۳ شوال ۱۴۴۵ | May 2, 2024
فرهنگ خانواده

حوزه/ در همه حال، سکّان کشتی زندگی‌تان را در دست خود بگیرید؛ مسائل خصوصی‌تان را نزد دیگران فاش نکنید و قطعا صلاح در آن است که بگذاریم جوانانمان مستقل باشند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، از آنجا که خانواده به عنوان اولین نظام اجتماعی بشریت از اهمیت و جایگاه مهمی برخوردار است، کتاب «فرهنگ خانواده» نوشته حجت الاسلام علی اکبر مظاهری با بررسی همه جانبۀ مسائل خانواده به تبیین بایدها و نبایدهای زندگی خانوادگی می پردازد؛ در شماره های مختلف بخشی از متن این کتاب با هدف ارتقای دانش مخاطبین در مدیریت هرچه بهتر خانواده ها منتشر می شود.

ذرّه‌ای ایمان یا اندکی وجدان

به کسانی که ذرّه‌ای ایمان دارند، یا اندکی وجدان دارند، یا به سعادت فرزندان و عزیزانشان علاقه‌ای دارند، تذکّر می‌دهم که به خاطر خدا یا وجدان یا علاقه‌تان، دست از سر جوانان بردارید و آنان را به حال خود بگذارید. صلاح در آن است که بگذاریم جوانانمان مستقل باشند. خودشان برای خود و زندگی‌شان تصمیم بگیرند و اجرا کنند. بهتر همان که دعاشان کنیم و از خداوند برایشان عاقبت نیکو بطلبیم. نباید فریب نیرنگ شیطان و هوس‌های ناروای نفسمان را بخوریم و با عناوین فریبندۀ «راهنمایی» و «انتقال تجربه» و «خیرخواهی»، دمار از روزگار زوج‌های جوان برآوریم و آنان و خودمان را سیاه‌بخت کنیم.

سخنمان به زوج‌های جوان و همۀ همسران این است که: حرمت بزرگتران به ویژه پدران و مادران، را مراعات کنید و با ایشان ادب بورزید. از تجربه‌های سودمندشان و از نصایح مشفقانه‌شان بهره ببرید؛ امّا حریم زندگانی خصوصی‌تان را پاس بدارید. خودتان نگاهبان زندگی‌تان باشید. با بزرگتران ستیز نکنید. بسیاری از ایشان از سر خیرخواهی و دلسوزی، اقدام‌هایی می‌کنند و چون شما را دوست دارند، می‌خواهند به شما خدمت کنند. خودتان را از خدمات و محبّت‌هاشان محروم نکنید؛ امّا اختیار زندگی‌تان را نگه دارید. اگرچه کسانی هستند که از سر بدخواهی و یا نادانی و یا علت‌های دیگری که به خودشان مربوط است، برای تخریب زندگی جوانان، اقدام‌هایی زیانبار انجام می‌دهند؛ امّا همه این گونه نیستند و نیکخواهان، فراوان‌اند؛ امّا در همه حال، شما سکّان کشتی زندگی‌تان را در دست خود بگیرید.

مسائل خصوصی‌تان را نزد دیگران فاش نکنید. از همسرتان نزد دیگران بدگویی نکنید. گلایه‌ها و ناملایمات زندگی‌تان را نزد همه کس نبرید. بدون اینکه با بزرگتران و دیگران دعوا و ستیز کنید، از همسرتان حمایت کنید و اجازه ندهید که هیچ‌کس حرمت همسرتان را بشکند. با عنوان «درد دل کردن» از همسرتان نزد دیگران بدگویی نکنید و اسرار خود و همسرتان را نزد هیچ‌کس فاش نکنید.

برخی از همسران، با عنوان درد دل، آبروی خود و همسرشان را پیش پای دیگران می‌ریزند. این کار، دشمنی با همسر است، اگر چه قصد دشمنی هم نداشته باشند. شکل این کار، دشمنی است، اگرچه با قصد دیگری انجام گیرد. این همسران، خودشان راه را برای ورود دیگران به زندگی خصوصی‌شان هموار می‌کنند و پای آنان را به حریم خلوت حیات زوجیت خود می‌کشانند. اینان خود باعث تباهی زندگی‌شان می‌شوند.

همسران، خود مسئول حفاظت از زندگی خودشان‌اند و بر آنان واجب است که با همدلی و هماهنگی با یکدیگر، ضمن حفظ احترام بزرگتران، همواره مراقب سرکشیدن‌های نامحرمانۀ نامحرمان به اندرون آشیانه‌شان باشند و کلید در قلعۀ زندگی خصوصی‌شان را نزد خودشان پنهان دارند و مراقب راه‌های ورودی استخر شخصی زندگی‌شان باشند که مبادا کسی یا کسانی آب‌های آلوده به آن روانه کنند. این محافظت و مراقبت عاقلانه و زیرکانه، اصلی اصیل از اصول زندگی سعادتمندانه است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha