پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
خانم مرحمت محمدی

حوزه/مدیر حوزه علمیه خواهران استان کرمان گفت: اگر همه اعمال انسان با اخلاص و با اهداف الهی شروع شود، می توان نتیجه آن را الهی دانست و سردار سلیمانی و شهید مطهری از مصادیق دادن رنگ الهی به همه ابعاد مختلف زندگی خود هستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در کرمان، خانم محمدی، پیش از ظهر امروز در اجلاس مدیران و معاونان آموزش مدارس علمیه خواهران استان کرمان که با موضوع پذیرش و به مناسبت هفته بزرگداشت مقام معلم، در محل بیت الزهرای سردار سلیمانی و در جوار شهدای گمنام برگزار شد با شااره به آیه ۱۳۸ سوره بقره«صِبْغَةَ اللَّهِ ۖ وَمَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللَّهِ صِبْغَةً ۖوَنَحْنُ لَهُ عَابِدُونَ» اظهار داشت: این آیه به ما می گوید که رنگ خداست (که به ما رنگ ایمان و سیرت توحید بخشیده) و چه رنگی بهتر از رنگ (ایمان به) خدا؟ و ما او را پرستش می‌کنیم.

وی تصریح کرد: رنگ آمیزی از جانب خدا نسبت به مؤمنان در این آیه مدنظر است، زیرا تنها رنگی که در آن صفا، بقا و دوام وجود دارد، رنگ الهی است و بندگان یا باید مطیع خدا و یا غیرخدا باشند و نتیجه این پیروی در آیات قرآن دستیابی به حقایق الهی است که مؤمنان باید مزین به صفات الهی شوند و رنگ خدایی بگیرند.

خانم محمدی، به ذکر نمونه هایی از افرادی پرداخت که رنگ الهی پیدا کرده اند و افزود: سردار سلیمانی متخلق به اخلاق الهی بودند و رنگ خدایی پیدا کردند و شهید مطهری نمونه دیگری از انسان منقش به رنگ الهی است که می توان نمود آن را در زندگی این استاد بزرگوار مشاهده کرد.

وی در پایان بیان کرد: اگر همه اعمال انسان با اخلاص و با اهداف الهی شروع شود و در مسیر هم خداوند متعال را لحاظ نماید، می توان نتیجه آن را الهی دانست و در ملکوت آسمان ها تجلی رنگ الهی را می توان در آن یافت.

کمترین خدمت به دیگران دعای خیر است

در ادامه این نشست، خالقی دبیر شورای علمی تربیتی حوزه های علمیه خواهران در سخنانی، ابراز کرد: انسان ها با هر عملکردی که داشته باشند باید مورد محبت قرار گیرند.

وی افزود: دوستی به معنای این است که انسان خواستار خیر و سعادت همه باشد، اما به معنای تأیید تمام کارهای افراد نیست ولی ممکن است انسان دوستدار کسی باشد، اما لزوما نباید دوستدار اعتقادات و رفتارهای او نیز باشد.

دبیر شورای علمی تربیتی حوزه های علمیه خواهران، به وجود نشانه های محبت و دوست داشتن انسان ها در پیامبر اکرم(ص) و معصومین علیهم السلام اشاره کرد و گفت: ائمه معصومین علیهم السلام همیشه برای انسان ها خیرخواه بوده و بین فعل شخص و خود شخص تفاوت قائل می شدند.

خالقی ادامه داد: اگر این تفکیک در ذهن انسان ها لحاظ شود و قصد خدمت گزاری نیز به آن ضمیمه شود، این حب تکمیل می شود.

وی، به تبیین معنای خدمت پرداخت و اظهار کرد: خدمت در معنای اصیل خود به این است که انسان در راستای خیر و سعادت دیگران تمام تلاش خود را انجام دهد و کمترین خدمت به دیگران دعای خیر در حق آنهاست.

دبیر شورای علمی تربیتی حوزه علمیه خواهران، برتر دیدن دیگران از خود را به عنوان یک اصل دانست و گفت: اگر این اصل ها در زندگی رعایت شود، انسان در بهترین جایگاه خود قرار می گیرد و در این مسیر حتی اگر شقی ترین افراد نیز تصمیم به ترک گناه بگیرد، خداوند او را خواهد پذیرفت.

استاد باید دوستدار طلبه باشد

خالقی، به تبیبن نحوه رفتار اساتید با طلاب پرداخت و بیان داشت: تا زمانی که استاد این اصل را نپذیرد که باید دوستدار طلاب باشد و با تمام توان خادم طلاب باشد و این امر به یک باور در وجود استاد تبدیل نشود، نمی تواند نقش یک استاد واقعی را داشته باشد.

وی افزود: طلبه ای که در محضر استاد است، در ابتدا یک انسان و در مرحله بعد از جنس نور و لطافت و یک زن است و سوم، یک جوان و در بهترین دوران عمر خود به سر می برد.

دبیر شورای علمی تربیتی حوزه های علمیه خواهران، اضافه کرد: مرحله چهارم اینکه از قشر متدین و صالح جامعه است و استاد با چنین فردی روبروست و باید تمام مهارت خود را با تکیه بر توکل به خدا و برای نیل به اهداف الهی این طلاب به کار گیرد.

خالقی، یک مصداق روشن و واضح از غیر معصومین علیهم السلام، را سردار سلیمانی ذکر کرد و گفت: حاج قاسم، این اصول را به تمام در زندگیشان مدنظر قرار داد و هر چه بالاتر می رفتند، متواضع تر می شدند.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • موسوی IR ۰۰:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
    0 0
    رنگ الهی با حقوق نجومی، جور در نمی آید!