چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
امام جمعه قزوین

حوزه / امام جمعه قزوین گفت: ما نباید دانش را به دانشگاه‌ها، مدارس و حوزه‌های علمیه محدود کنیم، بلکه باید همه بخش‌های زندگی ما همراه با دانش باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از قزوین، حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم عابدینی، صبح امروز در مراسم تجلیل از اعضای هیئت علمی دانشگاه پیام‌نور استان قزوین که در حسینیه امینی ها برگزار شد، گفت: باید به گونه‌ای فعالیت کنیم که فراگیری علم و دانش همگانی شود و هر کسی را هر کجا دیدیم در حال معلمی یا متعلمی باشد، اگر بتوانیم از این ایده حمایت کنیم در ارتقای فرهنگی معنوی جامعه گام مؤثری برداشته‌ایم.

امام جمعه قزوین بیان کرد: رسول گرامی اسلام (ص) فرمودند من معلم مبعوث شدم و در جمله دیگری فرمودند من مبعوث شدم تا کرامت انسانی را کامل و تمام کنم، این دو جمله مکمل یکدیگر هستند و مفهوم آن چنین است که پیامبر (ص) برای مکارم اخلاق مبعوث به رسالت شده است

نماینده ولی فقیه در استان قزوین خاطرنشان کرد: نخستین آیاتی که بر قلب نورانی پیامبر نازل شد سوره علق بود که در رابطه با خواندن و اهمیت علم و دانش است؛ این هنر معلمان و اساتید است که با این آیات شریف همراه شوند و انسان را به سمت و سوی کرامت سوق دهند.

رئیس شورای حوزه علمیه استان قزوین یادآور شد: خداوند می‌فرماید این عالم خالق دارد و همه عالم مخلوق است، انسان نیز اشرف مخلوقات است و معلم او رب اکرم است و درس کرامت می‌دهد. خداوند در ادامه می‌فرماید من شالوده شخصیت شما را با کرامت ساخته‌ام، بنابراین انگیزه فراوان برای رسیدن به کرامت دارید و تمام زندگی‌تان برای حفظ و حراست از کرامت است، کتاب شما را نیز بر اساس موضوع کرامت تنظیم کرده‌ام و در هر آیه از قرآن کریم سهمی از کرامت موجود است.

امام جمعه قزوین اذعان کرد: همه آموزه‌های دینی به کرامت ختم می‌شوند؛ خداوند می‌فرماید همه عالم را برای انسان‌ها خلق کرده‌ایم، انسان‌ها را نیز برای عبادت آفریدیم، عبادت را نیز برای تقوا قرار داده‌ایم تا انسان روشن شود؛ حاصل تقوا هم دانایی در عقل و اندیشه و توانایی در اراده است، هر کسی باتقوا شود قوی و قدرتمند زندگی می‌کند.

وی ادامه داد: خداوند در آیه ۱۳ سوره حجرات فرمود تقوا انسان را به کرامت می‌رساند.

وی بیان کرد: خداوند زمانی‌که وحی را بر عهده جبرئیل امین می‌گذارد، نام او را تغییر داده و از او تحت عنوان رسول کریم یاد می‌کند، حتی جماعتی که جبرئیل را برای وحی همراهی می‌کنند نیز کریم هستند و وحی را برای انسان‌ها می‌آورند، بنابراین صحیفه دل ما نیز باید از جنس کرامت باشد، صحیفه دل انسان پذیرای کرامت و طهارت است.

امام جمعه قزوین اظهار کرد: خداوند خود را معلم معرفی کرده و معلمی خود را به پیامبر (ص) نیز سرایت داده است، در قرآن خطاب به پیامبر (ص) آمده خداوند به تو چیزهایی را آموخت که کار تو نبود آن‌ها را یاد بگیری، زیرا بشر فقط از طریق وحی می‌توانست این موارد را یاد بگیرد، عقل چراغ شریعت است و باعث می‌شود ما بتوانیم عظمت و جلوه‌های حیرت‌انگیز شرع مقدس را با عقل بفهمیم.

رئیس شورای حوزه علمیه استان قزوین عنوان کرد: خداوند فرمود ای پیغمبر، تو هم که اشرف مخلوقات هستی، اگر خداوند این‌ها را به تو یاد نمی‌داد نمی‌توانستی یاد بگیری؛ بلکه از طریق وحی و خداوند بود که موفق به یادگیری شدی، همچنین در آیه ۱۵۱ سوره بقره نیز خداوند می‌گوید پیغمبری که از طریق خدا مواردی را می‌داند و به انسان چیزهایی را یاد می‌دهد که اگر آن‌ها را از طریق پیامبر فرا نگیرد هیچ راهی برای دسترسی به این حقایق ندارد.

امام جمعه قزوین گفت: ما نباید دانش را به دانشگاه‌ها، مدارس و حوزه‌های علمیه محدود کنیم، بلکه باید همه بخش‌های زندگی ما همراه با دانش باشد.

امام جمعه قزوین از اساتید دانشگاه پیام‌ نور تقدیر کرد

امام جمعه قزوین از اساتید دانشگاه پیام‌ نور تقدیر کرد

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha