شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
رونمایی .

همایش «بقیع، پیوند دهنده مذاهب اسلامی» با حضور جمعی از علما و پیروان مذاهب مختلف اسلامی و با رونمایی از پنج اثر مکتوب جدید در این زمینه ظهر امروز در قم برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، همایش «بقیع، پیوند دهنده مذاهب اسلامی» به همت حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت ظهر امروز با حضور جمعی از علما و پیروان مذاهب مختلف اسلامی در قم برگزار شد.

دکتر میرزاعلیزاده رییس پژوهشکده حج و زیارت در ابتدای این برنامه اظهار کرد: برنامه‌هایی که اکنون پیرامون بقیع در حال برگزاری است، در حقیقت مقدمه ‌کنگره جهانی بقیع است که در سال آینده برگزار می‌شود.

وی افزود: بازسازی بقیع مطالبه‌ای جهانی است و نباید گذاشت بزرگانی که در آن مکان مدفون هستند در حاشیه قرار گیرند.

رییس پژوهشکده حج و زیارت عنوان کرد: بقیع یکی از نمادهای معنوی است که می‌تواند پیروان مذاهب اسلامی را به هم گره زند.

دکتر میرزاعلیزاده با بیان اینکه در حال حاضر دو وبگاه ویژه بقیع در فضای مجازی طراحی شده است افزود: یکی از این وبگاه‌ها «جنت البقیع» نام دارد و علاوه بر آن در پیام‌رسان‌های داخلی و خارجی گروه‌های متعددی با هدف روشنگری پیرامون بقیع شکل گرفته و در حال فعالیت هستند.

وی ادامه داد: تا کنون چند هم‌اندیشی بقیع‌پژوهان برگزار شده و اندیشمندان متعددی در این زمینه در حال انجام اقدامات مختلف هستند.

رییس پژوهشکده حج و زیارت اضافه کرد: همچنین جلسات متعدد جمعی با عنوان «شورای بقیع» و با حضور صاحب‌نظران و متخصصان جهان اسلام برگزار شده تا پیرامون این مسئله مهم اسلامی هم‌اندیشی شود.

*بقیع نماید هدایت بشر و متعلق به تمام جهان است

دکتر میرزاعلیزاده تشریح کرد: بقیع نه تنها متعلق به مسلمانان بلکه متعلق به تمام جهان است؛ چراکه نماد هدایت بشر و تجسم عینی دین اسلام است.

وی ادامه داد: نشست‌های تخصصی بقیع پژوهی و همایش‌هایی در این زمینه برگزار شده است که یکی از اهداف اجرای این برنامه‌ها روشن ساختن افکار عمومی در راستای تحقق اقدامات وحدت‌اندیشانه است.

رییس پژوهشکده حج و زیارت بیان کرد: عملیاتی کردن کنگره جهانی بقیع، استمرار تلاش برای مطالبه بازسازی بقیع در سطح ملی و جهانی، تلاش برای ثبت تاریخ تخریب بقیع در کتب درسی، تدوین و گردآوری اسناد و مطبوعات زمان تخریب بقیع و تحلیل‌های انجام شده در این خصوص، تلاش برای رونق نمونک‌سازی برای بازسازی بقیع و احیا این مکان مقدس و پیگیری ثبت روز ملی و جهانی به عنوان روز بقیع از جمله اقداماتی است که در دستور کار قرار دارد.

دکتر میرزاعلیزاده مطرح کرد: تلاش برای جلب همکاری همگانی به ویژه همکاری مردمی برای جذب آثار هنری پیرامون بقیع از دیگر برنامه‌های مهمی است که مورد پیگیری قرار دارد و امید است در هر عرصه‌های مختلف فیلم، داستان بلند، شعر، داستان کوتاه، عکس، پوستر، سینما و ... آثار فاخر و ماندگار تولید شود.

وی ادامه داد: برای کنگره بقیع که سال آینده برگزار می‌شود تا کنون ۳۰ مقاله داوری شده و ۲۰ مقاله نیز در دست بررسی قرار دارد.

حجت‌الاسلام سید عبدالفتاح نواب نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت نیز در ادامه این برنامه عنوان کرد: محورهای دین اسلام همگی انسجام‌بخش هستند و بقیع نیز به عنوان یک مکان اسلامی انسجام‌بخش است.

وی بیان کرد: در روایات تاریخی متعدد آمده است که پیامبر(ص) برخی اوقات به بقیع می‌رفت و مدفونین آنجا را زیارت می‌کرد و به صورت ویژه به آنان سلام می‌داد؛ همچنین آمده است که گاهی پیامبر(ص) به دیگران تعلیم می‌داد که چگونه به مدفونین بقیع عرض سلام داشته باشند.

* تکریم و زیارت بقیع مورد توجه همیشگی پیامبر(ص) و بزرگان قدیم اهل تسنن

مولوی یعقوب حسین بر، امام جمعه موقت شهرستان خاش و عضو شورای افتای اهل سنت شرق کشور نیز در ادامه این مراسم اظهار کرد: یکی از مظاهر مسلمانان احترام‌گذاری به شعائر الهی و دینی است و باید برای تقویت دین خدا و حفظ وحدت شعائر دینی محترم شمرده شوند.

وی ادامه داد: اهداف مسلمانان فقط در صورت وحدت جوامع و امت‌های اسلامی محقق می‌شود و تمام تلاش استکبار جهانی به ویژه آمریکا بر این است که وحدت جامعه اسلامی را بر هم بزند.

عضو شورای افتای اهل سنت شرق کشور اضافه کرد: چنگ زدن به ریسمان الهی که همواره مورد تاکید پیامبر اسلام(ص) بود فقط با شعار دادن تحقق نمی‌یابد بلکه باید در عمل ظاهر شود.

مولوی حسین‌ بر افزود: بر اساس برخی دستورات اسلامی نماز بدون صلوات بر محمد و آل محمد (ص) کامل نیست که این نشانگر خیلی از مسائل است.

وی با اشاره به سخنان متعدد بزرگان اهل سنت در خصوص تکریم بقیع و توجه به زیارت شخصیت‌های بزرگ مدفون در این مکان بیان کرد: تمام مدفونین بقیع مورد احترام مسلمانان هستند و در منابع تاریخی مسلمانان آمده است که شخصیت‌های مدفون در بقیع همواره مورد توجه پیامبر(ص) بوده‌اند و پیامبر(ص) بارها آموزش داده است که به مدفونین بقیع چگونه ادا سلام و احترام شود.

عضو شورای افتای اهل سنت شرق کشور اضافه کرد: چند نوع اتحاد همبستگی وجود دارد از جمله اتحاد تمام مخلوقات، اتحاد انسان‌ها، اتحاد ادیان آسمانی، اتحاد اسلامی، اتحاد حزبی و گروهی و اتحاد خانوادگی که در این میان اتحاد اسلامی بسیار حائز اهمیت است.

* سکوت غرب در برابر کشتار چند ساله کودکان فلسطین و غوغا در برابر آغاز درگیری در کشور هم‌پیمان

مولوی حسین بر گفت: به محض شروع درگیری در یکی از کشورهای هم‌پیمان با جوامع غربی، تمام رسانه‌ها و شخصیت‌های جهان به میدان آمدند ولی سال‌ها است که کودکان و غیرنظامیان در فلسطین شهید می‌شوند و هیچ واکنشی از سوی غربی‌ها بروز داده نمی‌شود در حالیکه غربی‌ها با شروع درگیری در کشور مورد حمایتشان همه دنیا را به هم ریختند.

در ادامه این برنامه حجت‌الاسلام عمار ابوطالبی نویسنده پایان‌نامه « نقش تاریخی و تمدنی بقیع» و لیلا عبدی نویسنده کتاب « جنبش خلافت هند و مسئله بقیع» به ارائه مطالب تحقیقی و تالیفی خود پرداختند.

در پایان این همایش از پنج کتاب «جنبش خلافت و مسئله بقیع» اثر لیلا عبدی خجسته، «مجموعه سوم اسناد بقیع» اثر محمدسعید نجاتی، «مجموعه مصاحبه‌ها و مقالات خارجی بقیع»، «ترجمه گزارش سفر جنبش خلافت به حجاز» اثر دکتر عبدی خجسته، «بهشت بقیع از منشورات انجمن میراث اسلامی» اثر دکتر احمد خامه‌یار و ویژه نامه علمی پژوهشی «پژوهشنامه حج و زیارت» که در حوزه مطالعات بقیع به رشته تحریر درآمده است رونمایی شد.

انتهای پیام/ ۶۳/۳۱۳

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha