جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
امام جمعه همدان

حوزه/ امام جمعه همدان با اشاره به رویکردهای دنیای غرب در رابطه با مسائل گوناگون، گفت: برخورد سازمان‌های بین‌المللی در مقابل ظلم عربستان به مردم یمن آیا همان برخوردی است که با کشورهای غربی و در اوکراین دارند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در همدان، حجت الاسلام والمسلمین حبیب‌الله شعبانی ظهر امروز در مراسم نخستین همایش بین‌المللی نهضت ترجمه و انتشار مفاهیم ارزشی دفاع مقدس، که با حضور فرهیختگانی از بیست کشور در سالن همایش‌های علوم پزشکی همدان برگزار شد، با طرح این سوال که آیا تمدن امروز غرب توانسته برای بشر، رفاه بیرونی و درونی ایجاد کند، اظهار داشت: این درخواست از دانشجویان و افراد فرهیخته وجود دارد که به این سوال پاسخ دهند که، تمدن غربی و سازمان‌های بین‌المللی که دم از حقوق بشر می‌زنند، آیا در وعده‌های خود نیز صادق هستند یا خیر؟

وی افزود: آیا بشری که به دنبال رسیدن به سعادت است با وجود این سازمان‌های بین‌المللی به خواسته‌های خود رسیده یا موفق نبوده است؟

آیا عملکرد تمدن غربی در مواجهه با یمن و اوکراین یکسان بود؟

امام جمعه همدان با اشاره به رویکردهای دنیای غرب در رابطه با مسائل گوناگون، مطرح کرد: برخورد سازمان‌های بین‌المللی در مقابل ظلم عربستان به مردم یمن آیا همان برخوردی است که با کشورهای غربی و در اوکراین دارند.

وی با بیان اینکه با وجود اعتماد به تمدن غربی اما بشر به سعادت نرسیده است، خاطر نشان کرد: خوب است که این سوال‌ها را افراد نخبه از وجدان‌های خود بپرسند و به پاسخ برسند.

نماینده ولی فقیه در همدان تصریح کرد: شاید تمدن غربی، رفاه عمومی ایجاد کرده باشد و لذت‌هایی را برای مردم فراهم کند، اما هیچگاه بشر را به آرامش نرسانده است.

تمدن غربی نتوانسته است بشر را به سعادت برساند

وی در پاسخ به برخی نظرات که تمدن غربی توانسته آرامش ایجاد کند، گفت: اگر این موضوع محقق شده باشد، چرا بعضی از کشورهای اروپایی و غربی با افسردگی‌ شدید و آمار بالای خودکشی روبرو هستند.

حجت الاسلام والمسلمین شعبانی با اشاره به اینکه امروز فارغ از اندیشه‌های مذهبی لازم است تا به دنبال راه نجات و آرامش برای بشر باشیم، خاطر نشان کرد: انسان با هر مذهبی به دنبال کسب کرامت است و لذا امروز لازم است برای دست‌یابی به آن تلاش کنیم.

وی با بیان اینکه راه حل شما به عنوان یک فرد فرهیخته برای اجرای عدالت و کرامت به معنای واقعی کلمه چیست، گفت: اسلام آموزه‌ای را تحت عنوان کرامت انسانی در قرآن به ما یاد داده است که می‌تواند نیاز بشر را برطرف کند.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان همدان با اشاره به اینکه امیرالمومنین(ع) در نهج‌البلاغه آنجایی که بحث عدالت باشد، انسان را به مومن و غیر مومن تقسیم نکرده است، یادآور شد: عدالت باید برای همه اجرا شود و مسلمان و غیر مسلمان در این عرصه وجود ندارد.

برگشت به معنویت راه نجات بشر است

وی برگشت به معنویت را راه نجات بشر عنوان کرد و اظهار داشت: امروز سیاست تمدن غربی حذف خداوند از زندگی‌ها است و لذا اگر این مسئله محقق شود، دیگر زندگی معنا پیدا نخواهد و انسان تبدیل به موجودی سردرگم می‌شود.

امام جمعه همدان با تاکید بر اینکه بشر برای پیدا کردن هدف راهی جز توجه به ابتدا و انتها ندارد، یادآور شد: اگر بشر در مسیر ارزش‌های الهی نباشد، هر چقدر هم که برای رسیدن به سعادت تلاش کند، تنها خسته می‌شود و به هدف نخواهد رسید.

وی راه سعادت بشر را آیه "أَلاَ بِذِکْرِ اللّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ" خواند و خاطر نشان کرد: دفاع مقدس مبتنی بر گفتمان الهی شکل گرفت و جمهوری اسلامی نیز اهدافش، تحقق آرمان‌های الهی و انسانی در همه دنیا بود.

حجت الاسلام والمسلمین شعبانی با اشاره به اینکه در داخل کشور مشکلاتی پیدا کردیم و نتوانستیم برخی از آرمان‌ها محقق کنیم، بیان کرد: گفتمان ما قابل بحث و گفت‌وگو است.

وحدت شیعه و سنی، بشر را از دست فرعون‌ها نجات خواهد داد

وی تاکید کرد: ما نه به دنبال کشور گشایی هستیم و نه نه قصد دخالت در کشورهای دیگر را داریم، اما معتقدیم باید از مظلوم حمایت کرد و در مقابل زورگو ایستاد.

امام جمعه همدان با بیان اینکه این اعتقاد ما است که هیچ انسانی، چه غربی و چه شرقی، نباید مورد ظلم قرار گیرد، گفت: شاهد این مدعای ما، شهدایی است که تمثال مبارک آنها در این جا نقش بسته است.

وی با اشاره به تلاش دنیای غرب برای ایجاد اختلاف بین شیعه و سنی، مطرح کرد: شیعه و سنی برادر و خواهر هم هستند و این آموزه قران است و لذا این موضوع را دشمن به خوبی می‌داند که اگر ما در کنار هم باشیم و از ارزش‌های الهی دفاع کنیم، خواهیم توانست بشر را از دست فرعون‌ها نجات دهیم.

انتهای پیام. /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha