چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
تصاویر/ چهارمین روز از سی و سومین نمایشگاه کتاب تهران

حوزه/ عضو هیئت مدیره مؤسسه ملی پاتوق کتاب گفت: در راستای ترویج فرهنگ کتابخوانی بهتر است که یارانه بخش کتاب به خود کتابخوانان اختصاص داده شود.

حجت الاسلام محمدحسین اسلامی فر در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه با اشاره به مطلب فوق اظهار داشت: تجربه نشان داده که اختصاص یارانه بخش کتاب به ناشران بعضاً باعث ایجاد فساد و رانت و دیگر مشکلات می شود و لذا بهتر این است که به شکل هدفمند و در راستای حمایت از فرهنگ مطالعه به خود کتابخوانان اختصاص پیدا کند.

وی افزود: شرایط پس از شیوع کرونا و گرانی های اخیر قیمت کاغذ و دیگر هزینه های مربوط به صنعت نشر باعث شده که امسال قیمت کتاب های انتشار یافته افزایش مشهودی داشته باشد و این در حالی است که بعضاً همین کتاب ها در برخی کتاب فروشی ها با نصف و گاه یک سوم قیمت موجود است.

وی گفت: به عنوان مثال ما در مجموعه فروشگاه های پاتوق کتاب، افزایش قیمت نداده ایم و لذا استقبال از فروشگاه ها بیشتر از خود نمایشگاه کتاب بوده است، ضمن آن که تخفیف ده درصدی نمایشگاه حضوری رقم قابل توجهی برای خریدار محسوب نمی شود کما این که کتاب فروشی ها هم بعضاً بیش از این تخفیف ارایه می دهند.

حجت الاسلام اسلامی فر بیان داشت: یکی دیگر از دلایل استقبال نسبتاً کمتر، فروش مجازی نمایشگاه کتاب است، ضمن آن که به هر حال برخی از ناشران نیز گویا برای حضور در فضای مصلی اعلام آمادگی نکردند.

وی اضافه کرد: واقعیت آن است که بخش عمده گرانی کتاب به خاطر قیمت کاغذ است و بخش کمتر آن مربوط به خدمات حوزه نشر می باشد، چه آن که به هر حال با توجه به افزایش حقوق و دستمزد این مساله در قیمت خدمات چاپ نیز تأثیر گذار بوده اما همچنان قیمت کاغذ عامل اصلی تورم در این بخش است، تا آن جا که می توان گفت حدود هشتاد درصد گرانی کتاب به خاطر قیمت کاغذ است.

عضو هیئت مدیره مؤسسه ملی پاتوق کتاب ادامه داد: البته به نظر می رسد که دولت در این زمینه چاره ای هم ندارد؛ چراکه اگر قیمت کاغذ دولتی باشد مشکلاتی به همراه دارد کما این که زمینه ساز سوء استفاده عده ای رانت خوار می شود که کاغذ با ارز دولتی گرفته و در بازار آزاد می فروشند.

وی گفت: از این حیث به عقیده بنده بهتر این است که آزادسازی قیمت ها صورت گیرد ولی خانوارها سهمیه ای داشته باشند مثل کالابرگ الکترونیکی که برای برخی کالاهای ضروری مردم در نظر گرفته شده است که این کالابرگ ها در کتاب فروشی های مشخص باشد به جای این که یارانه را به کاغذ اختصاص بدهند تا به این وسیله قدرت خرید طلبه و دانشجو و دیگر اقشار کتابخوان افزایش یابد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha