جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
جشنواره علامه حلی

حوزه/ مدیر حوزه علمیه خواهران استان فارس گفت: در جشنواره علامه حلی عناوین تحقیقات باید متناسب با نیازهای روز باشد تا حوزه بتواند نیازهای جامعه را تأمین کند.

به گزارش خبرگزاری حوزه از شیراز، حجت الاسلام والمسلمین عبدالرضا محمودی، ظهر امروز در اختتامیه هشتمین جشنواره علامه حلی استان فارس که در شبستان امام خمینی(ره) حرم مطهر شاهچراغ(ع) برگزار شد، با اشاره به تاسیس حوزه های علمیه تشیع، اظهار کرد: نخستین حوزه های علمیه در مکه و مدینه تاسیس شد. حوزه مدینه پس از پیامبر(ص) مرکزیت خود را حفظ کرد و در زمان امام صادق(ع) و امام باقر(ع) رونق جدی گرفت.

وی اضافه کرد: شاهد حوزه در کوفه نیز بوده ایم، حوزه های کوفه ابتدا در مساجد راه اندازی شد، پس از آن نوبت قم رسید که با تشکیل حوزه یک جان تازه ای می گیرد و جلسات گفت و گو با محوریت شخصیت های بزرگ قم صورت گرفت.

مدیر حوزه علمیه خواهران فارس عنوان کرد: به دنبال شهر قم، حوزه های نجف و بغداد آغاز به فعالت می کنند، از این رو با یک ذخیره گرانبهایی رو برو هستیم؛ قطعا حوزه های علمیه چندین قرن جلوتر از دانشگاه قدیمی آغاز به فعالیت کرده اند.

وی عنوان کرد: یکی از فعالیت های گسترده دانشمندان و عالمان دینی تدوین کتب روایی به ویژه کتب روایی اربعه است؛ به دنبال تدوین کتب اربعه شاهد اقامه سنت اجتهاد از سوی عالمان دینی بوده ایم، همچنین یکی از فعالیت های عمده عالمان دینی در عصر غیبت، زمینه سازی برای اقامه حکومت دینی است که به شکر پروردگار و ایثار شهدا ماحصل تلاش تاریخی عالمان و دانشمندان است که به رهبری حضرت امام(ره) به پیروزی می رسد.

حجت الاسلام والمسلمین محمودی در خصوص جشنواره علامه حلی نیز اظهار کرد: در جشنواره علامه حلی عناوین تحقیقات باید به متناسب با نیازهای روز باشد تا حوزه بتواند نیازهای جامعه را تأمین کند؛ همچنین برای اینکه فعالیت های علمی از سوی طلاب بیشتر شود باید امکانات سخت افزاری بیشتر شود.

وی افزود: نیمی از جامعه قشر بانوان هستند علی رغم مشغله ای که بانوان دارند فضایی به نام حوزه علمیه خواهران دائر شده است؛ واقع امر این است که باید در کنار حوزه های علمیه برادران، حوزه خواهران دیده شود.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha