پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
ذوالنور

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: تفاوت عِده و عُده و وسایل نظامی باعث پیروزی و سربلندی این ملت در دوران جنگ تحمیلی نشد، هیچ کس نمی تواند منکر شود که همه علل پیروزی ما در جنگ، علل معنوی، ایمانی و روحانی بود، آخرت گرایی، ولایت مداری،عشق به اهل بیت(ع) از علل پیروزی  ما در دوران دفاع قدس است .

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، حجت الاسلام والمسلمین مجتبی ذوالنور، پیش از ظهر امروز در مراسم بزرگداشت ۵۹۰ شهید روحانی استان اصفهان، اظهار کرد: انقلاب اسلامی ما در زمانی به پیروزی رسید که دنیا دو قطبی بود و بخشی از دنیا زیر سیطره ابر قدرت شرق و اتحادیه جمادی شوروی با تفکر و مکتب کمونیست و بخشی دیگر دنیا در دست ابر قدرت غرب با محوریت امریکا و با مکتب کاپیتالیست و سرمایه داری بود.

وی با بیان اینکه حیات مستقل برای نظام های سیاسی بی معنا بود، هر حکومت و نظام سیاسی برای بقا و دوام خود باید به یکی از قطب های قدرت آویزان می شد، گفت: در این زمان حیات حکومت های کشور دنیا حیات اقماری بود، پیروزی انقلاب اسلامی این قطب بندی منحوس را بهم زد، شعارهای محوری مردم ایران در طول دوران مبارزه استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی بود اگر مردم فریاد نه شرقی و نه غربی سر می دادند، هدفشان جمهوری اسلامی است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اردوگاه های شرق و غرب از حدوث انقلاب اسلامی به وحشت افتادند، در این زمان ۱۱۲ رادیو دنیا با یبیش از ۱۰ زبان زنده شبانه روز هجمه خود را علیه انقلاب ما ساماندهی کردند.

وی افزود: دشمن دراین لحظات گروهک‌های ضدانقلاب به جان ملت انداختند و با شعارهای تجزیه طلبی در پی جدایی استان ها بودند، درگیری های مسلحانه در جای جای کشور که امروز دنباله روی آنها داعش هستد، را شاهد بودیم، همه آنها در پی از بین بردن امنیت کشور بودند.

حجت الاسلام والمسلمین ذوالنور عنوان کرد: ۱۷هزار شهید ترور که نمونه آن شهید بهشتی و شهید اشرفی اصفهان تنها بخشی از جنایات این گروهک ها بودند، در کنار همه جنایات، تحریم اقتصادی و عملیات روانی و بایکوت اسلام و انقلاب در دنیا، یکباره جنگی ناخواسته و نا برابر در مقیاس گسترده بر مردم ایران وارد کردند، ما در هیچ زمینه ای درابعاد تجهیزاتی و تسلیحاتی و پشتیبانی های رزمی و ابعاد سیاسی و تبلیغات جهانی حرفی برای گفتن در برابر دشمن در دوران جنگ نداشتیم و دست برتر در دست دشمن بود.

وی درادامه با اشاره به برخی هواپیماهای مجهز نظامی دشمن، تجهیزات رزمی-خاکی و بمب های قدرتمند دشمن در دوران جنگ گفت: آن چیزی که باعث شد دراین جنگ نا برابر دشمن ما مضمحل شود، قطعا عوامل مادی نبود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: تفاوت عِده و عُده و وسایل نظامی باعث پیروزی و سربلندی این ملت در دوران جنگ نشد، هیچکس نمی تواند منکر شود که همه علل پیروزی ما در جنگ، علل معنوی، ایمانی و روحانی بود، آخرت گرایی، ولایت مداری،عشق به اهل بیت از علل پیروزی ما در دوران دفاع قدس است .

وی ابراز کرد: گروه هایی در تداوم و تقویت این علل معنوی در دوران جنگ موثر بودند، ولی قطعاً روحانیت عظیم ترین و بزرگترین کانون تقویت این علل در دوران دفاع مقدس بود.

حجت الاسلام والمسلمین ذوالنور اذعان کرد: محور اصلی و نقش آفرین روحانیت در دوان مقدس محور تاثیرگذاری کلان بود، محور دوم نقش روحانیت در پشتیبانی جنگ است، ستادهای جنگ با فراخوان های روحانیت منجر به داغ شدن تنور جبهه ها می شد ، محور سوم نقش آفرینی روحانیت محور مسئولیتی است، مادر کنار رکن های رزمی یگان ها دفاتر فرهنگی، عقیدتی، تبلیغی و نمایندگان ولی فقیه در یگان ها را داشتیم، برخی از روحانیون چون شهید حجت الاسلام میثمی نقشی را ایفا کردند که هیچ فرماندهی نمی توانست ایفا کند.

وی در ادامه اشاره به خاطراتی از نبوغ شهید میثمی در عملیات بدر کرد و گفت: در لحظات مختلف یاد دارم که سردار رحیم صفوی به شهید میثمی اقتدا می‌کرد و این نشان از قدرت اندیشه شهید مثیمی در ابعاد نظامی جنگ البته برخاسته از قدرت ایمان بود، فرماندهان ما دردوران دفاع مقدس خرق عادت می کردند و شهید میثمی در قلب این فرماندهان نقش و جایگاهی خاص داشت.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی گفت: بارها از شهید میثمی شنیدم که بارها از خدا خواستم که فکری برای خانه دار شدن به ذهن من نزند، هر چه شهید میثمی داشت در طبق اخلاص برای خدا گذاشت.

وی توضیح داد: محور چهار نقش روحانیت، محور تبلیغی بود، روحانیت از خانه خود، مساجد، تکیه هاو حسینیه ها در دل شهرها تا پشت سنگره های رزمندان اقدام به بیان ابعاد ایمان و عقیده و احکام و شریعت می کردند.

حجت الاسلام والمسمین ذوالنور با بیان اینکه ۳۶ امام جمعه و امام جمعه موقت شهید داریم که گواه بر این ادعا است، گفت: محور پنجم محور رزمی است، خیلی از طلاب و روحانیون به صورت گمنام در جبهه های جنگ حضور داشتند و بدون هیچ اسمی از روحانیت در خط مقدم رزمی شرکت می کردند و چه بسا نامی و آماری از این طلاب گمنام در لیست شهدای روحانی در دفاع مقدس نیست.

وی افزود: محور ششم روحانیت نقش رزمی و تبلیغی است که بنا به اقتضا هم لباس رزم و هم لباس تبلیغی در دفاع مقدس به تن می کردند، رمز موفقیت روحانیت در دفاع مقدس در این است که خود پیشتاز حرکت و مبارزه در جنگ تحمیلی بود و خود پیش قراول و خط شکن بودند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی یادآور شد: محور هفتم نقش تخصصی روحانیت دردفاع مقدس بود، از جامعه روحانیت در عرصه غواصی، توپچی، تخریب چی، راننده نفر بر ، لودر و بلدوزر، آرپیچی زن و حتی جراح اتاق عمل و خلبان وجود داشت، محور هشتم نقش روحانیت در فرماندهی جنگ بود، یکی از نفس گیرترین عملیات های ما در دوران دفاع مقدس کربلای چهارم بود که فرمانده قرارگاه کربلا یک روحانی بود، همچنین شهید ردانی پور فرمانده قرارگاه فتح بود که تاریخ از شناسایی آن عاجز است، شهید احسانی، شهید کاوه ، ... روحانیت در محورهای متعدد ایفای نقش داشتند.

وی تشریح کرد: ما برای عملیات فاو، سه تیپ ما عملیات فریب کردند تا عراق فکر کند نوک پیکان ما به سمت بصره است، فرمانده این تیپ ها امثال سردار قاآنی فرمانده امروز نیروی قدس بود، اما دشمن متوجه شده بود ما قصد یک عملیات بزرگ هستیم، لذا ماه ها برای ارزیابی جریان آب در اروندرود نیازداشتیم که براین اساس دشمن مکررا عملیات های مختلفی را برای از بین بردن تمرکز نیروی ما در جاهای مختلف انجام می داد که استراتژیک دفاع متحرک در دستور کار قرار گرفت.

حجت الاسلام والمسلمین ذوالنور در پایان به تاثیر روحانیت در دفاع مقدس در نقش تاثیرگذاری کلان توضیح داد: شهر مهران سه بار از دست رزمندگان ما گرفته شد، اما نقش کلان روحانیت در مقام یک ولی فقیه زمانه دراین زمان مشخص شد که یکباره امام راحل دستور داد، «مهران به هر قیمتی که هست باید آزاد شود» و رزمندگان یکباره به پا خواستند، این متاثر از عشق و علاقه مردم به ولی فقیه زمان بود.

وی بیان کرد: امروز نیز تمام تمرکز دشمن در بی تاثیرکردن نقش ولی فقیه زمانه است، دراین روزها سالگرد حکم تحریم تنباکو میرزای شیرازی است که با یک حکم تمام قلیان ها حتی قلیان های کاخ شاه شکسته شد، در آن روز میرزای شیرازی از یک سوی خوشحال از اجرای حکم توسط مردم و از سوی دیگر نگران از این بود که از امروزبه بعد دشمن متوجه قدرت فقاهت در جامعه اسلامی می شود و تمرکز بر ازبین بردن آن می‌کند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha