جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
بانکی پور

حوزه/ بانکی پور گفت: تا به امروز مشکل اقلیت داشتیم، اما امروز که گفتمان افزایش جمعیت غالب شده، ما در معرض خطر هستیم. امروز دشمنان علیه جمعیت در حال حرکت هستند و به دنبال ایجاد تفرقه میان گروه‌های عرصه جمعیت هستند، مواظب شیاطین و حاشیه‌ها و منیت‌ها باشیم تا از هدف اصلی خارج نشویم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، دکتر امیرحسین بانکی پور امروز در همایش «ایران جوان» که با حضور فعالان عرصه جمعیت در تالار بیداری اسلامی جامعة الزهرا سلام‌الله‌علیها برگزار شد، به مزایای رشد جمعیت در جامعه اشاره و عنوان کرد: امروز گفتمان مزیت رشد جمعیت در برابر تفکری که رشد جمعیت را مذمت می‌کرد، غالب شده و دیگران پذیرفتند که افزایش جمعیت مزایای زیادی دارد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه ما تجربه نسل خانواده تک و دو فرزندی را چشیدیم، اظهار داشت: امروز بحث ما بحث مزیت جمعیت نیست، بلکه بحث ما ابربحران پیری جمعیت است و نوع برخورد انسان با مزیت‌ها با بحران‌ها فرق دارد.

امروز با ابربحران پیری جمعیت روبرو هستیم

بانکی پور تصریح کرد: برخورد با مسئله کرونا برخورد با یک بحران بود، جان ما در خطر بود و ما در بحران قرار گرفته بودیم، بنابراین نوع نگاه ما به بحران‌ها نسبت به مزیت‌ها فرق دارد.

وی یادآور شد: وقتی در بحران هستیم، تحت شرایطی نمی‌توانیم نسبت به بحران بی‌توجه باشیم، امروز ما با ابربحران پیری جمعیت روبرو هستیم و این مسئله به هرم سنی جمعیت برمی‌گردد.

رئیس کمیسیون مشترک حمایت از خانواده و جوانی جمعیت تأکید کرد: اگر جمهوری اسلامی در همه عرصه‌های علمی، اقتصادی و غیره موفق باشد اما در سیاه چاله جمعیت بیفتد، همه آنچه به دست آورده، از دست می‌دهد. بنابراین امروز فعالان جمعیت باید این مسئله را برای دیگران تبیین کنند.

هنوز جامعه ما بحران پیری را حس نمی‌کند

بانکی پور با بیان اینکه امروز ما با جامعه جوان در کشور روبرو هستیم، گفت: امروز جمعیت فعال جوان و میانسال داریم، به همین خاطر هنوز جامعه ما بحران پیری را حس نمی‌کند، اما ۳۰ سال بعد با بحران پیری مواجه خواهیم شد و موتور متحرکه جامعه از کار می‌افتد.

وی با بیان اینکه جوانان و افراد میانسال موتور متحرکه جامعه هستند، افزود: ظرف سی سال و به صورت خیلی تدریجی، جامعه ما پیر می‌شود و شیب سنی جوانی به سمت پیری بسیار تند است. در کشور ایران به صورت یک دفعه ای و در طی سی سال رخ می‌دهد، اما در بسیاری از کشورها این شیب بسیار ملایم بوده است.

نماینده مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: سیاه چاله پیری جمعیت هم از حیث بعد زمانی و هم از حیث مکانی در ایران رخ می‌دهد که در حقیقت بحران امنیتی است و به همین خاطر ابربحران گفته می‌شود.

حوزه برای رفع بحران جمعیت باید وارد فضای تبلیغی در خانواده شود

بانکی پور با بیان اینکه فرصت حل و پیشگیری از بحران پیری کم است، خاطرنشان کرد: برای اینکه جبران جمعیت شود، با افراد زیر ۴۰ سال کار داریم. اگر می‌خواهیم از بحران جمعیت خارج شویم، حوزه خواهران باید وارد فضای تبلیغی در خانواده‌ها شود و خانواده‌ها را توجیه کند و طرح‌های گوناگونی برای زمینه سازی ازدواج جوانان اجرا شود.

وی به جمعیت دختران و پسران در سن ازدواج اشاره کرد و اظهار داشت: ما باید زمینه ازدواج دختران و پسران را فراهم کنیم، الان ما بحران جمعیتی نداریم و تعداد دختران و پسران ما در گروه سنی یکسان هستند. ما باید فاصله سنی ازدواج را کاهش دهیم و ازدواج همسالان را ترویج کنیم.

رئیس کمیسیون مشترک حمایت از خانواده و جوانی جمعیت بیان کرد: اگر نسبت طلاق به ازدواج را بررسی کنیم، نسبت طلاق به ازدواج همسالان کمتر از بقیه است. یعنی شانس موفقیت ازدواج همسالان بیشتر بوده است. حتی نسبت طلاق خانم‌هایی که یک سال بزرگتر از آقایان بودند، از نسبت طلاق آقایان که چهار سال بزرگتر از خانم بودند، کمتر بوده است.

بانکی پور با اشاره به ازدواج پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم و حضرت خدیجه علیهاالسلام، عنوان کرد: سه تابوشکنی در این ازدواج می‌بینید، از جمله سن حضرت خدیجه علیهاالسلام از پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم بالاتر بود. اما سن عقلی حضرت خدیجه علیهاالسلام به رسول اکرم صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم می‌خورد. همچنین حضرت خدیجه علیهاالسلام از نظر سن فیزیولوژی بسیار جوان تر از سن واقعی بودند، به طوریکه صاحب چند فرزند شدند.

وی تصریح کرد: ما باید تابوهای سنی را بشکنیم و سن شناسنامه ای را حذف کنیم. باید حرکت‌های اصولی را شروع کنیم، برنامه ریزی گسترده صورت بگیرد و زمینه ازدواج بین المللی دختران فراهم شود.

ما باید درباره مواد قانون جمعیت مطالبه گری کنیم/ همه بر روی ریل قانون جمعیت وحدت کنیم

نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به سیاست‌های جمعیتی و قانون جمعیت،گفت: ما باید درباره مواد قانون جمعیت مطالبه گری کنیم. یعنی به جای اینکه درباره کلیت جمعیت کار شود، مواد قانون جمعیت باید مورد مطالبه قرار گیرد.

بانکی پور با بیان اینکه همه بر روی ریل قانون جمعیت وحدت کنیم، تأکید کرد: امروز سلاحی به نام قانون در دست ما است که می‌توانیم از آن استفاده کنیم، درباره داستان‌های سقط در قانون جمعیت، ۹ ماده دیده شده که در حد مفسد فی الارض و باطل کردن مجوز است که می‌توان اعمال کرد.

وی بیان داشت: من امروز صحن مجلس را ترک کردم تا این پیام را به شما بدهم که بیایید همه ما بر ریل قانون جمعیت وحدت پیدا کنیم و پیش رویم.

رئیس کمیسیون مشترک حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در پایان یادآور شد: تا به امروز مشکل اقلیت داشتیم، اما امروز که گفتمان افزایش جمعیت غالب شده، ما در معرض خطر هستیم. امروز دشمنان علیه جمعیت در حال حرکت هستند و به دنبال ایجاد تفرقه میان گروه‌های عرصه جمعیت هستند، مواظب شیاطین و دشمنان جمعیت باشیم و مراقب حاشیه‌ها و منیت‌ها و غیره باشیم تا از هدف اصلی خارج نشویم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha