پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام حسینی قمی

حوزه/ سخنران حرم بانوی کرامت گفت: برادر دینی در نگاه امام علی علیه السلام، در عین مظلومیت در زندگی، در بزنگاه مبارزه از شجاع ترین افراد است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین حسینی قمی، شب گذشته در شبستان امام خمینی(ره) با اشاره به حکمت ۲۸۹ نهج البلاغه در تبیین برادران ایمانی از نگاه امام علی علیه السلام، خاطرنشان کرد: حضرت فرمودند: کَانَ لِی فِیمَا مَضَی أَخٌ فِی اللَّهِ وَ کَانَ یُعْظِمُهُ فِی عَیْنِی صِغَرُ الدُّنْیَا فِی عَیْنِهِ وَ کَانَ خَارِجاً مِنْ سُلْطَانِ بَطْنِهِ فَلَا یَشْتَهِی مَا لَا یَجِدُ وَ لَا یُکْثِرُ إِذَا وَجَدَ وَ کَانَ أَکْثَرَ دَهْرِهِ صَامِتاً فَإِنْ قَالَ بَذَّ الْقَائِلِینَ وَ نَقَعَ غَلِیلَ السَّائِلِینَ وَ کَانَ ضَعِیفاً مُسْتَضْعَفاً فَإِنْ جَاءَ الْجِدُّ فَهُوَ لَیْثُ غَابٍ...

وی در ادامه با تاکید بر این که هر اندازه دنیا در نظر ما کوچک باشد، ما در نگاه امیر المومنین علی علیه السلام بزرگ جلوه خواهیم نمود، اظهار داشت: امام علی علیه السلام می فرمایند؛«أنا الّذی أهَنْتُ الدُّنیا»( منم که دنیا را خوار شمردم)؛ شخصیتی این سخن را می فرماید که بیش از همه مردم دنبال کارهای اقتصادی، کشاورزی، نخلستان و آباد کردن مزارع بودند.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی قمی، ضمن تبیین وظایف پیشوایان عدل و حق در نگاه امیر المومنین علی علیه السلام به حدیث «إنَّ اللّه َ تعالی فَرَضَ علی أئمّةِ العَدلِ أن یُقَدِّروا أنْفُسَهُمْ بِضَعَفَةِ النّاسِ ، کَیْ لا یَتَبیَّغَ بالفقیرِ فَقْرُهُ» اشاره کرد و ابراز داشت: ای کاش دولت مردان نظام های اسلامی در گستره تاریخ، به این جمله امیر المومنین علی علیه السلام توجه می‌نمودند؛ تا فقر فقیر، او را به خروش در مقابل اسلام وا ندارد.

سخنران حرم مطهر با تاکید بر این که مولی الموحدین علی(علیه السلام) در اوج ثروت لباس ساده‌ای داشتند، اظهار داشت: نیاز است تا انسان در عین برخورداری از مال دنیا، آن را در نظر خویش بزرگ نکرده و شیفته عظمت ظاهری دنیا نگردد.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی قمی، در ادامه به روایاتی از سیره اهل بیت(علیهم السلام) در مواجهه با دنیا اشاره کرد و اذعان داشت: اهل بیت علیهم السلام وقتی محصول باغشان می‌رسید، دستور می‌دادند در دیوارهای باغ شکاف‌هایی برای عبور نیازمندان و بهره برداری ایشان ایجاد گردد.

وی با بیان این که اهل بیت(علیهم السلام) محصولات نخلستان را در میان گروه‌های مختلف از جمله همسایگان و فقرا تقسیم می‌کردند، یادآور شد: در روایتی از امام صادق علیه السلام نقل است که پس از تقسیم محصول نخلستان، تنها یک دهم آن برای امام علیه السلام باقی می‌ماند.

این استاد حوزه، با اشاره به این که امام علی(علیه سلام) در ادامه ذکر برادر ایمانی‌اش می‌فرمایند؛ برادران ایمانی من هیچگاه اسیر شکم خود نیستند و در ایشان هیچ میلی برای چیزی که نمی‌توانند تهیه کنند، ایجاد نمی‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی قمی، افزود: برادر ایمانی امیرالمومنین علی(علیه السلام) بیشتر در سکوت به سر می برند و زمانی که سخن می‌گویند؛ حرف مفید به میان می آوردند و با سخن خویش مستمعین را سیراب و تشنگی آنها را برطرف می‌سازند.

وی با بیان این که متاسفانه غالب حرف های ما مفید نیست، خاطرنشان کرد: افراد در سخنرانی بر برادر ایمانی امام(ع) غلبه دارند؛ ولی او در مسابقه سکوت همیشه غالب است و برای شنیدن بیش از حرف زدن اشتیاق و ولع دارد.

وی با تاکید بر این که مراد از سکوت یعنی اهتمام به سخنان مفید، اظهار داشت: برادر دینی امام علی علیه اسلام، هیچ گاه کسی را که مرتکب خطایی می‌شود، سرزنش نمی‌کند و خطایش را به رخ او نمی‌کشند، صبر می‌کند تا ابتدا حرف‌های او را بشنوند.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی قمی با بیان این که ظلم کردن و پذیرش ظلم هر دو اشتباه است، خاطرنشان کرد: برادر دینی امام علی علیه السلام، در عین مظلومیت در سیره زندگی، در بزنگاه مبارزه از شجاع ترین افراد هستند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha