جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
یادداشت

حوزه/ با مسئله جمعیت، اصلا نباید شوخی کرد؛ وقتی پای امنیت در میان هست. اگر به ما امروز بگویند، اسرائیل به ایران حمله کرده است، ما همۀ کشور را به خط می کنیم، تمام بودجه بندی ها و برنامه ریزی ها را به نفع امنیت، رقم می زنیم؛ هیچ کسی هم اعتراض نمی کند، چرا برای امنیت بودجه آن چنانی، لحاظ کردید؟ چون پای حفظ امنیت در میان هست.

خبرگزاری حوزه | اگرچه اقتصاد، همیشه مسئلۀ اول کشور ما هست، اما مهم تر از اقتصاد، امنیت جامعه است. امنیت نباشد، اقتصاد بی معناست. این را همه می فهمند، امنیت پایه ترین، نیاز کشور هست، بعد نوبت به موضوعات دیگر می رسد، حالا یکی از مهم ترین عناصر تاثیرگذار بر امنیت، چیست؟ جمعیت.

اگر مسئلۀ جمعیت، در سیاست گذاری های کلان کشور، توسط مدیران سیاسی، به صورت جدی و اولویت دار طراحی، برنامه ریزی نشود؛ ما به زودی با بزرگترین چالش یعنی چالش امنیتی روبرو خواهیم شد. امنیت در سلامت، امنیت اقتصادی، امنیت مرزها.

از آنجا که مسئله جمعیت، مهم ترین عنصر تاثیرگذار بر امنیت است؛ در جهان مرسوم هست که قدرتمندان، سیاست مداران، در معادلات قدرت، برای مدیریت جمعیت، برنامه ریزی های بلند مدت و بودجه بندی های اساسی دارند. یعنی در جهان با مسئله جمعیت، کاملاً سیاسی برخورد می شود.

با مسئله جمعیت، اصلا نباید شوخی کرد؛ وقتی پای امنیت در میان هست. اگر به ما امروز بگویند، اسرائیل به ایران حمله کرده است، ما همۀ کشور را به خط می کنیم، تمام بودجه بندی ها و برنامه ریزی ها را به نفع امنیت، رقم می زنیم؛ هیچ کسی هم اعتراض نمی کند، چرا برای امنیت بودجه آن چنانی، لحاظ کردید؟ چون پای حفظ امنیت در میان هست.

بنابراین اگرچه اقتصاد، الان مسئله اول کشور ما هست. اما وقتی ما درآینده نه چندان دور، با چالش امنیتی مواجه خواهیم شد به خاطر مسئله جمعیت، پس از حیث موضوع، جمعیت اولویت اول ما است.

از حیث اولویت زمان هم، ما اصلا زمانی نداریم که از کنار مسئله جمعیت به سادگی عبور کنیم. آمارها و ارقام ها به ما می گویند خوش بینانه ترین زمانی که در اختیار ما هست تا مسئله جمعیت را علاج کنیم، کمتر از یک دهه است.

اگر در این دهه طلایی و حیاتی، جمعیت را جدی گرفتیم، برای مسئله جمیعت برنامه ریزی و بودجه بندی درست و دقیق هوشمندانه کردیم، امید هست که از این تله جمعیتی نجات پیدا کنیم وگرنه نابودی امنیت ما، حتمی و قطعی است.

ما فعالان جمعیتی، از مدیران سیاسی جامعۀ خودمان تمنا داریم بی تفاوت با مسئله جمعیت برخورد نکنند، بلکه متفاوت با بسیاری از موضوعات دیگر، به مسئله جمعیت برخورد کنند؛ حتی مهم تر از مسئله اقتصاد. چون اگر مسئله جمعیت حل نشود، نوبت به اقتصاد، سلامت و بسیاری از مقوله های دیگر نمی رسد.

حجت الاسلام رضا رضایی رحمتی

۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha