شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
آیت الله اعرافی

حوزه/ صدها سال است که روحانیت، تکیه گاه محرومان بوده است؛ همیشه مستضعفان از کوثر زلال معرفت فقهای بزرگ سیراب شده اند و مجاهدت های علمی و فرهنگی آنان که به حق از جهاتی افضل از دماء شهیدان است که بگذریم، آنان برای دفاع از مقدسات دینی، تلخی هایی را کشیده اند و زندان ها و اذیت و آزارها دید ه‌اند و زخم زبان ها شنیده اند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، آیت الله علیرضا اعرافی، مدیر حوزه های علمیه در کنگره ۴۰۰۰ شهید روحانی استان قم که مصلای قدس قم در حال برگزاری است، ضمن تسلیت شهادت امام صادق (ع) و خیرمقدم به حضار، اظهار داشت: از بزرگوارانی که با نام و بی نام در طول این سال ها در گرامیداشت شهدا، یادمان های گوناگونی را برگزار کرده اند و فعالیت های زیادی را برای بازشناسی شهیدان عالیقدر انجام داده اند، کمال تقدیر و تشکر را داریم.

وی ابراز داشت: برگزاری این کنگره در ماه خرداد و در ایام شهادت امام صادق(ع) رازآلود و معنادار است.

مدیر حوزه های علمیه خاطرنشان ساخت: امام شهدا در منشور روحانیت فرموده اند: صدها سال است که روحانیت، تکیه گاه محرومان بوده است؛ همیشه مستضعفان از کوثر زلال معرفت فقهای بزرگ سیراب شده اند و مجاهدت های علمی و فرهنگی آنان که به حق از جهاتی افضل از دماء شهیدان است که بگذریم، آنان برای دفاع از مقدسات دینی، تلخی هایی را کشیده اند و زندان ها و اذیت و آزارها  دید ه‌اند و زخم زبان ها شنیده اند ، شهدای گرانقدری را به پیشگاه مقدس حق تقدیم کرده اند. شهدای روحانیت منحصر به شهدای مبارزه و جنگ در ایران نیستند؛ در هر نهضت مردمی، علمای اسلام اولین کسانی بوده اند که بر تارک جبینشان، خون و شهادت نقش بسته است؛ کدام انقلاب مردمی و اسلامی را سراغ داریم که در آن حوزه و روحانیت پیشکسوت شهادت نبوده اند و بر بالای دار نرفته اند و اجساد مطهرشان بر سنگ فرش های حوادث خونی به شهادت نایستاده است.

عضو فقهای شورای نگهبان تصریح کرد: ملت بزرگ و شریف ایران و محور مقامت در چند دهه گذشته بهای سنگینی پرداخته اند وبیش از ۲۰۰ هزار شهیدو ۵۰۰ هزار جانباز و ده ها هزار اسیر و آزاده و ترورهای زیاد و تحمل تحریم های چهل ساله و هزاران سختی و مرارت را ملت بزرگ ما تحمل کرده است؛ این بهای سنگین برای چه بوده است؟ ما عاشورا را که تحلیل کنیم، خواهیم دید که امام حسین (ع) و یاران او قربانی شده اند و معلوم می شود که هدف متعالی پشت این بهای سنگین بوده است.

امام جمعه قم بیان داشت: این بها برای اهداف کوچک، امروز، منطقه ای، محدود و ... نبوده است؛ بلکه فعالیت های نیروهای مسلح و بسیج و جوانان مجاهد و محور مقامت ما، انقلاب اسلامی بوده است.

آیت الله اعرافی اظهار داشت: شهدا آمده اند پیچ و مهره های فکر منطقه را تغییر دهند و این پیام امام و شهداست؛ انقلاب اسلامی دستاوردهای فراوانی در حوزه های علم، فرهنگ و دانش داشته است. پایه ریزی گفتمان معرفتی جامع و نوین در عالم است؛ این بهای شهدای ما و شماست.

وی ابراز داشت: ملت ما امروز در معرض سنگین ترین تهاجم های بی نظیر تاریخ در همه قلمروهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی قرار گرفته است؛ سپاه کفر با تمام قوا به مبارزه پرداخته است؛ آنان بهتر می دانند که در ایران، چه رازهایی نهفته است؛ چه پیام هایی پنهان و آشکار است و با این درک، به مصاف ما آمده اند.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه خاطرنشان ساخت: دشمنان کور خوانده اند؛ موتور محرکه انقلاب اسلامی، شهدا، امام، مراجع، حوزه ها و دانشگاه ها وملت رشید ایران هستند؛ ما سختی های فراوانی داریم، اما تغییر معادلات قدرت، معرفت، علم و دانش و فرهنگ دنیا نیاز به وحدت و همبستگی و جانفشانی و فداکاری و استواری در این مسیر نورانی دارد؛ شهدای ما ضامن پایداری و استقامت ما هستند.

عضو فقهای شورای نگهبان تصریح کرد: امروز طلاب، اساتید و بزرگان ما آمده اند تا با اسلام، رسول خدا و امام صادق(ع) و امام عصر (عج) و شهدای گرانقدر، پیمان ایستادگی، مقاومت و پایداری در راه خدا ببندند.

امام جمعه قم بیان داشت: برخی از شهدای روحانی مربوط به محدثان و راویان و عصر غیبت صغری هستند؛ گروهی دیگر از شهدای روحانی برای قرن چهار تا دوره معاصر برشمرده شده اند و اما عصر انقلاب اسلامی، عصری نو و جدید و تجربه ای کاملا تازه را آفریده و در این مرحله، حداقل ۴۰۰۰ شهید تقدیم کرده ایم.

آیت الله اعرافی اظهار داشت: حوزه و روحانیت باید تلاش کند مانند همیشه مرجعیت علمی، معنوی، اخلاقی، اجتماعی را برای خدمت به مردم حفظ کند؛ روحانیت در عصر دفاع مقدس هم رزمنده بود، هم مبلغ بود، هم گفتمان ساز بود و هم در حمایت لجستیکی همراه و همگام بود.

وی ابراز داشت: شهدای روحانیت در سنین مختلف و از تمام مذاهب گوناگون حضور داشته اند؛ روحانیون داوطلبانه و فعال در صحنه ها حضور داشته اند؛ میراث وصیت نامه و گنجینه فاخر شهدای ما راهنمای امروز ایران، جهان و محور مقاومت است و روحانیت ما افتخار دارد که همراه با مردم، آمیخته با مردم و متواضع در برابر مردم، شهدا را تقدیم کرده است.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه خاطرنشان ساخت: پیام شهدای ما به طلاب و روحانیون این است که حوزه انقلابی، حوزه در تراز انقلاب اسلامی، حوزه پاسخگو به نیازهای نسل نو و حوزه پاسخگو به نیازهای بین المللی است.

عضو فقهای شورای نگهبان تصریح کرد: شهدا ما را به حضور در صحنه های انقلاب، دفاع از انقلاب و ارزش های الهی فرا می خوانند؛ حوزه عصر انقلاب، باید پیرو شهدای عالیقدر باشد و ویژگی های آن متمایز از حوزه عصر انزوا باشد؛ ما طلاب و روحانیون آمده ایم تا دست در دست شهدای عالیقدر خود قرار دهیم؛ ما با رهبری بزرگوار و مراجع عالیقدر پیمان تحصیل، جهاد علمی، اجتماعی و سیاسی می بندیم؛ چشم های باز و بصیرت عالی در شرایط گوناگون وظیفه ماست.

امام جمعه قم بیان داشت: پیام این اجلاس به مردم ایران و محور مقاومت این است که روحانیت بر همان اوصاف زهد، قناعت و مردمی بودن استوار است؛ البته ممکن است استثناهای ناصحیحی در میان روحانیون باشند؛ اما منطق روحانیت، تواضع در برابر مردم و غمخوری آنان است و این ویژگی ها را با تمام وجود حفظ خواهیم کرد.

آیت الله اعرافی اظهار داشت: عمامه های خود را نشانه مقاومت، کفن های مقاومت و پرچم ایستادگی برای ایثار و شهادت می دانیم؛ هر شخصی آماده ایثار نیست، حوزه جای او نخواهد بود و نباید لباس روحانیت را بپوشد.

وی ابراز داشت: پیام نهایی این اجلاس به دشمنان امت اسلام و محور مقاومت است؛ امروز روحانیت ما، حوزه ما، دانشگاه ما و همه اقشار و نیروهای مسلح ما مانند عصر دفاع مقدس، بلکه بیشتر در صحنه حاضرند؛ به دشمنان اعلام می کنیم: خیالتان راحت باشد و ره به جایی نمی برید و این ملت در کنار رهبر معظم انقلاب و فرماندهی کل قوا در مقابل شما و اهداف شوم شما خواهد ایستاد.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه خاطرنشان ساخت: مسئولان ما این مسیر را خواهند پیمود و امیدواریم این نشست، به ما توان مضاعف برای پیمودن این مسیر را عنایت بفرماید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha