جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آبله میمون

حوزه/ اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

فلسطینیان به اسرائیل هشدار اعلام جنگ دادند

گروه‌های فلسطینی اعلام کردند که اصرار اشغالگران صهیونیست بر برگزاری راهپیمایی تحریک‌آمیز پرچم طبق برنامه اعلام شده، کل منطقه را به آتش خواهد کشید و پیامدهای خطرناکی را به دنبال خواهد داشت که مسئولیت آن تنها متوجه دولت رژیم صهیونیستی خواهد بود. در همین راستا، خضر حبیب از رهبران جهاد اسلامی عنوان کرد که طرف‌های واسطه پیام‌هایی به گروه‌های مقاومت در نوار غزه ابلاغ کردند مبنی بر اینکه رژیم صهیونیستی قصد تحریک احساسات مسلمانان در خصوص قدس و مسجد الاقصی را ندارد. حبیب اظهار داشت که اما واقعیت‌های موجود و اصرار شهرک‌نشینان اشغالگر بر برگزاری راهپیمایی پرچم، چیزی غیر از این را می‌رساند. وی عنوان کرد که پایه و اساس نزاع بین فلسطینیان و صهیونیست‌ها اکنون قدس و مسجد الاقصی است و دشمن صهیونیستی به هر شیوه‌ای به دنبال تحمیل واقعیت‌هایی جدید در این زمینه است. از سوی دیگر، عضو کمیته مرکزی جبهه مردمی برای آزادی فلسطین نیز تاکید کرد که برگزاری راهپیمایی پرچم طبق برنامه اعلام شده، به منزله اعلان جنگ علیه ملت و گروه‌های مقاومت فلسطین است. ماهر مزهر خاطر نشان کرد که فلسطینیان تحت هر شرایطی، از قدس و مقدسات آن دفاع خواهند کرد و با اقدامات و طرح‌های شوم دشمن در این شهر مقابله می‌کنند.مزهر تصریح کرد که مقاومت هرگز اجازه خدشه وارد شدن به قواعد و معادلات برقرار شده پس از نبرد سیف القدس را نخواهد داد.

منبع: مهر

ورود "آبله میمون" به ایران تکذیب شد

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر گفت: خبر منتشرشده در مورد فوت یک نفر در جنوب سیستان و بلوچستان در پی ابتلا به "آبله میمون" شایعه است. سعید موحد گفت: خبر منتشرشده در مورد فوت یک نفر در جنوب سیستان و بلوچستان در پی ابتلا به "آبله میمون" در فضای مجازی شایعه است. سرپرست دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی ایرانشهر افزود: تاکنون هیچ موردی از ابتلا به این ویروس در استان گزارش نشده است و فراتر از آن در سطح کشور نیز موردی از ابتلا نداشته‌ایم.وی خاطرنشان کرد: علایم اولیه بیماری آبله میمون تب، سردرد و ضعف عضلانی است و علایم ثانویه آن به‌صورت پوستی و شبیه آبله انسانی است.

منبع: تسنیم

عراق رکورد فروش طلای سیاه را شکست

بدون احتساب نفت کردستان عراق که به علت فروش خارج از ضوابط شرکت بازاریابی نفت عراق (سومو) به فروش می رسد، عراق توانست در آوریل گذشته با بیش از ۱۰ میلیارد درآمد، بالاترین رکورد فروش نفت را به ثبت برساند.وزارت نفت عراق با انتشار گزارشی اعلام کرد درآمدهای نفتی این کشور در ماه آوریل از مرز ۱۰ میلیارد دلار عبور کرده و به ۱۰ میلیارد و ۶۰۹ میلیون و ۲۵۲ هزار دلار رسیده است. براساس این گزارش شرکت بازاریابی و فروش نفت عراق (سومو) توانست بالغ بر ۱۰۱ میلیون و ۳۰۹ هزار و ۶۶۲ بشکه نفت در ماه آوریل ( با میانگین روزانه بالغ بر ۳ میلیون و ۳۷۶ بشکه) صادر کند. اما در ماه جاری میلادی (تا ۲۲ می) و بر اساس گزارش «تانکر ترکرز» میانگین صادرات روزانه نفت عراق بالغ بر ۳.۲۸ میلیون بشکه بوده است. هند در صدر واردکنندگان نفت عراق است و بر اساس گزارش ها، ۳۰.۶ درصد کل صادرات نفت عراق را به خود اختصاص داده است. هند در این مدت یاد شده ۲۲.۱۸ میلیون بشکه نفت از عراق وارد کرده است. بعد از هند کشور چین ۲۵.۲۷ درصد نفت عراق در ۲۲ روزه ماه جاری میلادی (می) را خریداری کرد که معادل میانگین ۸۳۰.۱ هزار بشکه در روز می شود و در ۲۲ روزه مذکور بالغ بر ۱۸.۲۶ میلیون بشکه شده است. هلند مشتری اروپایی عراق در بازه یادشده ۴ میلیون بشکه نفت از عراق وارد کرده است. به این ترتیب در ۲۲ روز ماه جاری، کل صادرات نفت عراق بالغ بر ۷۲ میلیون و ۲۶۰ هزار بشکه با قیمت ۷.۸ میلیارد دلار و میانگین فروش هر بشکه ۱۰۹ دلار و ۲۵ سنت شده است. بیشترین میزان صادرات طلای سیاه، مانند همیشه از میادین نفت جنوب و مرکز عراق با ۹۸ میلیون و ۱۰۰ هزار و ۴۲ بشکه و سهم صادرات نفت از کرکوک به بندر «جیهان» ترکیه نیز دو میلیون و ۹۹۱ هزار و ۶۰ بشکه بوده است. وزارت نفت عراق افزوده است که شرکت سومو هر بشکه نفت را در ماه آوریل به قیمت میانگین ۱۰۴.۶۳۷ دلار به فروش رسانده است. این در حالی است که میانگین قیمت در ماه می تاکنون بالغ بر 109 دلار برای هر بشکه است. این وزارتخانه همچنین از دستیابی به درآمدهای اضافی ناشی از فروش مقادیر محموله‌های نفت خام صادراتی با قیمت ویژه خبر داد و مجموع درآمدهای آن را بالغ بر ۷۱ میلیون و ۸۴۴ هزار دلار عنوان کرده است. اربیل جدا از دولت مرکزی عراق، از ۲۰۰۹ تا به امروز، بخشی از نفت میادین واقع در حوزه اقلیم کردستان عراق را راسا صادر کرده و درآمدهای آن را برای خود بر می دارد امری که با مخالفت بغداد مواجه شده و دادگاه عالی مرکزی عراق در ۱۵ فوریه گذشته (۲۶ بهمن ۱۴۰۰) نیز در حکمی قضایی، این اقدام اربیل را غیر قانونی خواند. اقلیم کردستان عراق در گزارش اواخر مارس گذشته (۱۱ فروردین ۱۴۰۱) کل صادرات نفت خاک خود را در سال گذشته (۲۰۲۱) بالغ بر ۱۵۲ میلیون بشکه عنوان کرد که درآمد حاصل از آن ۹ میلیارد دلار برآورد شد. براساس این گزارش میزان صادرات روزانه از میادین نفتی واقع در حوزه اقلیم کردستان در حدود ۴۲۳ هزار بشکه در نفت بوده است. خودداری اربیل از تسلیم درآمدهای حاصل از فروش نفت به بغداد یکی از مسائل مهم اختلاف بین دولت مرکزی و دولت اقلیم کردستان عراق به شمار می رود.

منبع: ایرنا

ایران کاردار یونان را احضار کرد

کاردار سفارت یونان در تهران(در غیاب سفیر) و در پی توقیف محموله کشتی تحت پرچم جمهوری اسلامی ایران در آبهای یونان، به وزارت امور خارجه کشورمان احضار و مراتب اعتراض شدید دولت جمهوری اسلامی ایران به وی ابلاغ شد. در این دیدار رئیس اداره مدیترانه ضمن یاداوری تعهدات بین المللی دولت یونان با توجه به توقف اضطراری کشتی مذکور بدلیل نقص فنی، تسلیم در برابر فشارهای غیر قانونی آمریکا را غیر قابل پذیرش و محکوم دانست و افزود: تصرف در محموله کشتی با پرچم جمهوری اسلامی ایران مصداق راهزنی بین المللی است که مسئولیت آن با دولت یونان و تصرف کنندگان غیرقانونی می باشد. وی افزود: جمهوری اسلامی ایران از حقوق قانونی خود چشم پوشی نخواهد کرد و از دولت یونان انتظار دارد به تعهدات بین المللی خود در عرصه دریانوردی و کشتیرانی ملتزم و پایبند باشد. کاردار سفارت یونان نیز در این دیدار اعلام کرد که بلافاصله مراتب اعتراض و ناخرسندی دولت جمهوری اسلامی ایران را به دولت متبوع خویش ابلاغ خواهد کرد. دولت یونان یک فروند کشتی تحت پرچم جمهوری اسلامی ایران را در سواحل این کشور نگه داشته و بار آن را با حکم دادگاه و با هماهنگی دولت آمریکا توقیف کرد.

منبع: ایرنا

ایران و روسیه پیمان همکاری امضا کردند

ایران و روسیه پس از دیدار «جواد اوجی» وزیر نفت و «الکساندر نواک» معاون نخست وزیر روسیه سه سند همکاری امضا کردند.بیانیه مشترک در نتیجه ملاقات روسای کمیسیون مشترک همکاری‌های تجاری-اقتصادی ایران و روسیه (۲۵ مه ۲۰۲۲ تهران) بین «جواد اوجی»، وزیر نفت و «الکساندر نواک»، معاون نخست‌وزیر فدراسیون روسیه امضا شد. همچنین تفاهم‌نامه‌ای بین شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران و اتحادیه صنایع شیمیایی روسیه در خصوص تبادل دانش فنی و همکاری‌های دانش‌بنیان در حوزه تجهیزات صنایع پتروشیمی توسط «مرتضی شاه میرزایی» مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی و «رودکوویچ» به نمایندگی از طرف ایوانف، رئیس اتحادیه صنایع شیمیایی روسیه امضا شد. دوازدهمین پروتکل اجلاس گروه کاری همکاری‌های حمل‌ونقل جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه میان شهریار افندی زاده، معاون حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران و دیمتری زوریوف، معاون وزیر حمل‌ونقل فدراسیون روسیه امضا شد. جواد اوجی، وزیر نفت امروز (چهارشنبه، چهارم خردادماه) با الکساندر نواک، معاون نخست‌وزیر روسیه دیدار و بر تلاش جمهوری اسلامی و دولت مردمی سیزدهم برای توسعه روابط تجاری با کشور روسیه با همکاری بخش‌های دولتی و خصوصی دو کشور تأکید کرد. الکساندر نواک، معاون نخست‌وزیر روسیه نیز در این دیدار با اشاره به اینکه همکاری‌های ایران و روسیه همه‌جانبه است، گفت: این همکاری‌ها اخیراً از پویایی خاصی برخوردار شده است و ما باید توافق‌های مهمی را که در سطح رؤسای جمهوری ایران و روسیه حاصل شده است، اجرایی کنیم.

منبع: ایرنا

تابلوی گمشده «تیتیان» کشف شد

واحد میراث فرهنگی پلیس ایتالیا، اثری از تیتیان، نقاش مشهور عصر رنسانس، را پس از نزدیک به ۲۰ سال کشف کرد.این تابلوی قرن شانزدهمی که پرتره مردی با کلاه بره (Portrait of a Man with a Beret) نام دارد، در سال ۲۰۰۴ میلادی ناپدید شد و مقامات بر این باور بودند که به طور غیرقانونی به سوئیس منتقل شده است. تیتیان در قرن شانزدهم میلادی به عنوان عضوی از مکتب ونیز فعالیت می‌کرد. وی با کشیدن سوژه‌های اشرافی و اسطوره‌ای در سبک‌های دراماتیک به شهرت رسید. تیتیان که در سال ۱۵۷۶ میلادی درگذشت در دوران حیات خود نقاش دربار ایتالیا بود و در خدمت اشراف ایتالیایی و اعضای سلسله هابسبورگ اتریش فعالیت می‌کرد. مقامات ایتالیایی ارزش تابلوی رنگ روغن مردی با کلاه بره را در حدود ۷ میلیون دلار برآورد کرده‌اند که این تابلو را در ردیف ارزشمندترین و گرانترین آثار تیتیان قرار می‌دهد. رکورد گرانترین اثر حراج شده از این نقاش عصر رنسانس در سال ۲۰۱۱ به نام تابلوی مدونا و کودک او ثبت شد که در حراجی ساتبیز به قیمت ۱۶ میلیون و ۹۰۰ هزار دلار به فروش رسید. ماموران پلیس ایتالیا پرتره گمشده را در منطقه پیمونت در شمال غرب ایتالیا کشف کردند. تابلوی تیتیان برای ترمیم به این منطقه فرستاده شده بود و در یک استودیوی محلی در شهر آسته نگهداری می‌شد. واحد میراث فرهنگی پلیس ایتالیا به کمک اطلاعاتی که از یک منبع ناشناس به دستش رسیده بود به محل نگهداری این تابلوی گمشده پی برد و آن را توقیف کرد. ماموران پلیس در حال حاضر درباره دزدی این تابلو از دو شهروند سوئیسی در حال بازجویی هستند.

منبع: ایرنا

امارات با طالبان قرارداد همکاری بست

مشاور دیپلماسی رئیس امارات متحده عربی از عقد قرارداد این کشور با طالبان برای انجام خدمات در سه فرودگاه افغانستان خبر داد.«انور قرقاش» مشاور دیپلماسی رئیس امارات عربی متحده در حساب رسمی خود در توئیتر نوشت که کشورش قراردادی را برای انجام خدمات زمینی در سه فرودگاه افغانستان منعقد کرده است. اظهارات مشاور دیپلماسی رئیس امارات عربی متحده اعلامیه قبلی طالبان مبنی بر توافق این گروه با امارات برای ارائه خدمات در چند فرودگاه افغانستان را تایید کرد. انور قرقاش در حساب رسمی خود در توییتر نوشت که برنده شدن قرارداد انجام خدمات زمینی در سه فرودگاه افغانستان پس از رقابت بزرگ با چندین کشور نشان می‌دهد که امارات از قابلیت‌ها و شایستگی‌های پیشرفته‌ای در زمینه مقررات و ایمنی هوانوردی برخوردار است. مشاور دیپلماسی رئیس امارات افزود: هدف ما کمک به مردم افغانستان و کمک به بزرگ شدن اقتصاد این کشور برای ارتقای توسعه و ثبات افغانستان است. به گزارش رویترز، هنوز مشخص نیست که آیا این توافق فراتر از ترتیبات فعلی است یا خیر و آیا شامل امنیت فرودگاه که موضوعی حساس برای طالبان است، می‌شود یا نه. ترکیه و قطر نیز بر سر این قرارداد با یکدیگر رقابت کردند. این دو کشور پس از خروج نیروهای خارجی از افغانستان و قدرت گرفتن طالبان در ماه اوت سال گذشته، تیم‌های فنی خود را برای کمک به عملیات پرواز و امنیت فرودگاه به این کشور اعزام کردند. یک منبع آگاه از مذاکرات در افغانستان گفت که یکی از نقاط اختلاف برانگیز در مذاکرات با قطر، شرط دوحه برای حضور نیروهای امنیتی قطر در فرودگاه‌ها بود. طالبان که دهه‌ها با نیروهای ناتو به رهبری آمریکا می‌جنگید، می‌گوید که نمی‌خواهد نیروهای بین‌المللی به این کشور بازگردند. گفت‌وگوها بین طالبان و امارات، ترکیه و قطر برای دستیابی به توافقی در مورد همکاری امنیتی در فرودگاه‌های افغانستان ماه‌ها ادامه یافت. در پایان ماه آوریل گذشته رویترز به نقل از مقامات طالبان اعلام کرد که مذاکرات این جنبش با قطر و ترکیه برای بهره برداری از پنج فرودگاه افغانستان از جمله کابل با توجه به اصرار طالبان برای نظارت جنگجویانش بر این تاسیسات به بن بست رسیده است. فعالیت روان فرودگاه کابل برای احیای اقتصاد فروپاشیده افغانستان حیاتی است و این فرودگاه در حال حاضر توسط وزارت هوانوردی افغانستان و با کمک کارشناسان قطری که پس از خروج آمریکا به این کشور وارد شده اند، اداره می‌شود. دو شرکت هواپیمایی افغانستان به نام‌های «کام ایر» و «آریانا افغان» از فرودگاه کابل به فرودگاه‌های دوبی، دوحه، اسلام آباد و تهران پرواز می‌کنند و شرکت هواپیمایی «ماهان» ایران نیز به کابل پرواز دارد.

منبع: ایرنا

یارانه جدید خانوارهای معترض واریز شد

آنطور که سازمان هدفمندی یارانه‌ها خبر داده است، مرحله دیگری از یارانه جدید ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومانی را به حساب خانوارهایی که اعتراض کرده بودند، واریز کرده ولی تا مشخص شدن نتیجه بررسی‌ها، مسدود و غیرقابل برداشت خواهد بود.جریان پرداخت این یارانه از این قرار است که در ماه گذشته، دولت روال پرداخت یارانه نقدی را در قالب طرح اصلاح نظام یارانه‌ای تغییر داد و در ساعت ۲۴ روز ۱۹ اردیبهشت، مبلغی در قالب یارانه جدید به حساب سرپرستان خانوار ۷۲ میلیون نفر واریز کرد. این یارانه برای مرحله ۱۳۵ و ۱۳۶ یعنی اردیبهشت و خرداد بود و برای ۹ دهک پرداخت شد. هر نفر در سه دهک اول ۴۰۰ هزار و شش دهک دوم ۳۰۰ هزار تومان برای هر مرحله دریافت کرد. در این حالت از جمعیت ۷۸ میلیون نفری که تا اردیبهشت امسال یارانه ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی دریافت می‌کردند حدود شش میلیون نفر در قالب دهک دهم، حذف شدند. این غربالگری را وزارت رفاه انجام داده بود. اما به دنبال آن اعتراض زیادی از سوی کسانی که یارانه آنها قطع شده بود، مطرح شد. این افراد می‌توانستند در سامانه‌ای که تعیین شد، درخواست بازبینی را ثبت کنند. طولی نکشید که رئیس‌جمهور دستور رسیدگی فوری به این اعتراض‌ها را صادر کرد و مقرر شد که یارانه اردیبهشت یا همان یارانه مرحله ۱۳۵، به حساب خانوارهایی که اعتراض خود را ثبت کرده بودند، واریز ولی «غیرقابل برداشت» باشد تا مورد بررسی قرار گیرد. از این جهت در ۲۷ اردیبهشت ماه اولین مرحله واریز برای کسانی که اعتراض کرده بودند، انجام شد. اکنون سازمان هدفمندی یارانه‌ها اعلام کرده است که برای تعداد دیگری از کسانی که تا اردیبهشت امسال یارانه دریافت کرده ولی در یارانه جدید به عنوان دهک پردرآمد کنار گذاشته شده بودند و اعتراض آنها ثبت شده است نیز واریز یارانه اردیبهشت را انجام داده است و مانند قبلی‌ها قابل برداشت نخواهد بود تا وضعیت آنها رسیدگی شده و اگر مشمول دریافت یارانه باشند، امکان برداشت خواهند داشت. خانوارهایی که نسبت به دهک‌بندی خود و قطع یارانه در اردیبهشت، اعتراض دارند، همچنان می‌توانند با مراجعه به سامانهemayat.mcls.gov.ir وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نسبت به ثبت درخواست بازبینی اقدام کنند تا مورد بررسی قرار گیرد.

منبع: ایسنا

هوای خوزستان در وضعیت "خطرناک" باقی ماند

مدیر روابط عمومی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان از قرار گرفتن هوای ۱۷ شهر استان در وضعیت "خطرناک" خبر داد. شهریار عسگری با اشاره به وضعیت هوای شهرهای خوزستان اظهار کرد: طبق آخرین اندازه‌گیری‌ها تا ساعت ۱۱ صبح ۴ خردادماه شاخص کیفی هوای اهواز، امیدیه، اندیمشک، بهبهان، دزفول، شوشتر، شوش، شادگان، ماهشهر، هندیجان، رامشیر، گتوند، مسجدسلیمان و بندر امام(ره) ۵۰۰ میکروگرم بر مترمکعب بوده است. وی افزود: در این مدت شاخص کیفی هوای آبادان نیز ۳۲۱، سوسنگرد ۳۴۳ و حمیدیه ۳۵۴ میکروگرم بر مترمکعب بوده است، بنابراین وضعیت هوای این شهرها "خطرناک" بوده است.

منبع: ایسنا

سمند و تیبا از فهرست سازمان استاندارد حذف خوردند

سازمان ملی استاندارد، دو خودروی سمند و تیبا را از فهرست تمدید اعتبار حذف کرد.مصطفی آجورلو، سرپرست اداره کل روابط عمومی سازمان ملی استاندارد، در توئیتر اعلام کرده که «امروز سمند»، «تیبا یک» و «تیبا دو» به دلیل عیوب پرتکرار ایمنی عملکرد، از سوی دفتر تخصصی صنایع فلزی سازمان ملی استاندارد ایران، از فهرست تمدید اعتبار حذف شدند.

منبع: ایسنا

آلودگی بندرعباس را تعطیل کرد

استانداری هرمزگان اعلام کرد: با توجه به افزایش غلظت گرد و غبار در شهر بندرعباس و پیش بینی ادامه این وضعیت در روز پنجشنبه، فردا همه ادارات و نهادهای دولتی و عمومی، مدارس و دانشگاه‌های شهر بندرعباس تعطیل است. برپایه این اطلاعیه آمده است: بر این اساس بانک‌های شهر بندرعباس نیز فردا (۵ خردادماه) تعطیل است و امتحان‌های مدارس و دانشگاه‌های شهر بندرعباس نیز به زمان دیگری موکول می شود. همچنین ادارات و نهادهای خدمت رسان مانند بیمارستان‌ها فردا خدمت رسانی دارند و مشمول این تعطیلی نمی‌شوند. بنا بر اعلام مرکز سنجش محیط زیست هم اکنون کیفیت هوای شهر بندرعباس با شاخص ۳۷۰ در وضعیت خطرناک قرار دارد. امروز نیز سه شهرستان بندرعباس، بندرخمیر و جاسک در وضعیت خطرناک آلودگی هوا قرار داشتند.

منبع: ایسنا

جانسون کنار نرفت

گاردین در گزارشی اعلام کرده است که «بوریس جانسون»، نخست وزیر انگلیس برنامه‌ای برای استعفا و کناره گیری از مقام خود را ندارد. در این گزارش گفته شده است که از هر پنج بریتانیایی، سه نفر به استعفای نخست وزیر فکر می‌کند و بوریس جانسون در همین ارتباط در پاسخ به پرسشی درباره استعفا گفته است که خشم مردم را درک می‌کند، اما وظیفه او این است که در مقامش باقی بماند و به مردم خدمت کند. جانسون در این ارتباط گفته است: «من به شدت احساس می‌کنم که وظیفه دارم تا کارم را ادامه دهم و خدمت ارائه کنم.» در گزارش گاردین همچنین از رفتار نخست وزیر انگلیس در برابر ملکه این کشور انتقاد شده و به نقل از یکی از نزدیکان جانسون گفته شده است که جانسون در جریان حضور آتی خود در کنار ملکه، از او عذرخواهی نخواهد کرد. درخواست از نخست وزیر انگلیس برای عذرخواهی از ملکه این کشور به دلیل برگزاری مراسم جشنی از سوی بوریس جانسون همزمان با برگزاری تشییع جنازه دوک ادینبورگ در چند ماه گذشته مطرح شده است و پیشتر نیز برخی مخاافان جانسون خواستار استعفای او از مقام نخست وزیری انگلیس شده بودند. «بوریس جانسون»، نخست وزیر انگلیس مدت هاست که برای کناره گیری و اعلام استعفای خود تحت فشار زیادی در لندن قرار دارد و با وجود انتقادات فراوان از عملکرد او، اما تا کنون جانسون واکنش معناداری برای اعلام استعفا در برابر موج زیاد نارضایتی عمومی از خود نشان نداده است.

منبع: مهر

انفجار مسجد «ذکریا» 21 کشته و زخمی برجای گذاشت

منابع محلی از وقوع یک انفجار در مسجدی در شهر کابل پایتخت افغانستان خبر می دهند. بر اساس اعلام این رسانه، این انفجار در مسجد «حضرت ذکریا» در چهار راه ترافیک واقع در شهر کابل رخ داده است. به گزارش الجزیره، تا کنون در این حادثه ۶ نفر کشته شده و ۱۵ تَن نیز زخمی شده اند. مسئولان امنیتی طالبان در کابل تاکنون در این باره اظهاری نکرده اند.این درحالی است که طی ساعات گذشته ۲ انفجار در شهر مزارشریف مرکز ولایت بلخ نیز رخ داده است. کمتر از یک ساعت پیش بود که وقوع انفجاری مهیب در حوزه دهم امنیتی شهر مزار شریف در مرکز ولایت بلخ واقع در افغانستان شنیده شد. فرماندهی پلیس طالبان در بلخ وقوع انفجار را تأیید کرد؛ اما تا کنون درباره‌ آن اطلاعاتی را منتشر نکرد. این انفجار یک خودرو مسافربری را هدف قرار داده بود. دقایقی پس از آن، انفجار دوم در کارته آریانا در حوزه پنجم امنیتی شهر مزارشریف رُخ داد. به گفته‌ این منابع، ۱۰ نفر در این رویداد کشته و زخمی شده‌ اند. طالبان تاکنون تنها وقوع یک انفجار را تأیید کرده‌ است. تا کنون اطلاعات بیشتری درباره مسببین این حوادث منتشر نشده است.

منبع: مهر

سارق مسلح "شرق تهران" به دار مجازات آویخته شد

دادستان تهران از اجرای حکم اعدام یکی از اعضای باند سه نفره سارقان مسلح شرق تهران خبر داد.دادستان تهران گفت: حکم اعدام یکی از اعضای باند سه نفره سارقان مسلح شرق تهران، صبح امروز (چهارشنبه 4 خرداد) اجرا شد. علی صالحی در خصوص جزئیات این خبر اظهار کرد: این سارق مسلح با نام اختصاری (ر-ع) به همراه دو نفر از هم‌دستانش باند زورگیری و سرقت مسلحانه‌ای را تشکیل داده بودند و با ایجاد رعب و وحشت و استفاده از سلاح در منطقه شرق تهران به ویژه محلات جوادیه و تهرانپارس، نسبت به سرقت طلاجات مردم مبادرت می‌کردند. وی در ادامه افزود: این افراد پس از گشت‌زنی با موتورسیکلت، سوژه خود را عمدتاً از بین بانوان انتخاب کرده و پس از تهدید و ترساندن مالباخته با قمه و خنجر به وسیله قیچی آهن‌بُر طلاجات وی را بریده و سرقت می‌کردند. دادستان تهران تصریح کرد: این سارقان مسلح در موارد متعددی اقدام به ضرب و جرح و سرقت مقرون به آزار مالباختگان کرده‌اند و با همین شیوه جرائم یاد شده را علیه افراد زیادی مرتکب شده‌اند. صالحی خاطرنشان کرد: پس از طی مراحل دادرسی، اثبات جرم محاربه از طریق سرقت مسلحانه و صدور حکم اعدام در خصوص متهم (ر-ع)، این حکم در دیوان عالی کشور تأیید و صبح امروز به مرحله اجرا گذاشته شد. دادستان عمومی و انقلاب تهران در پایان با هشدار به هنجارشکنان و اخلال‌گران امنیت عمومی تصریح کرد: افرادی که سودای چنین جرایم شیطانی را در سر می‌پرورانند، بدانند که دستگاه قضائی برای حفظ امنیت مردم با کسی تعارف ندارد و مجازات این‌گونه افراد، قاطع و بدون اغماض خواهد بود.

منبع: تسنیم

رابرت مالی به جنگ اقتصادی اعتراف کرد

فرستاده ویژه آمریکا در امور ایران به افزایش تحریم‌ها علیه تهران پس از دولت ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا اذعان کرد.فرستاده ویژه آمریکا در امور ایران به افزایش تحریم‌ها علیه تهران پس از دولت ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا اذعان کرد. رابرت مالی در جلسه پرسش و پاسخ در کمیته روابط خارجی سنا ادعا کرد آمریکا با هدف افزایش توان اسرائیل و برخی کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس با برنامه پهپادی و موشکی ایران مقابله کرده است. مالی همچنین گفت دستیابی به توافق با تهران به منظور آنچه وی جلوگیری از ساخت سلاح هسته‌ای از سوی ایران خواند، ارزش لغو تحریم‌ها را دارد. سناتور جیم ریش گفت این مسئله چقدر طول خواهد کشید؟رابرت مالی، فرستاده آمریکا در امور ایران، گفت ما به تحریم‌هایی که رئیس جمهور ترامپ علیه ایران وضع کرده بود افزودیم. ما با همراهی همپیمانان‌مان برای تقویت توان اسرائیل و متحدانمان در حاشیه خلیج (فارس) در مقابله با تهدیدهای ایران اقداماتی علیه برنامه پهپادی و موشک‌های بالستیکی آن‌ها انجام دادیم؛ بنابراین چه مذاکرات برجام ادامه پیدا کند، چه شکست بخورد ما همه این اقدامات را انجام دادیم. در حال حاضر ارزیابی کارشناسانه ما این است که منافع جلوگیری از ساخت سلاح هسته‌ای در نتیجه (دستیابی به) توافق هسته ای، ارزش لغو تحریم‌ها از سوی آمریکا را دارد.

منبع: شبکه خبر

آمریکا بازهم دست به عصای تحریم شد

خزانه‌داری آمریکا تحریم‌هایی را علیه ۱۰ فرد و ۹ نهاد به بهانه فروش نفت ایران اعمال کرده است. وزارت خزانه‌داری آمریکا با ادعای آن‌که یک شبکه بین‌المللی به هدایت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به تسهیل فروش نفت ایران کمک کرده است، آن را در لیست تحریم خود قرار داد. در بیانیه‌ای که در وب‌سایت خزانه‌داری آمریکا منتشر شده است، نام ۱۰ فردِ «ایرانی، افغان و ترک» و همچنین ۹ نهادِ مستقر در «هنگ‌کنگ، لبنان، چین، ایران، روسیه، کره‌جنوبی و امارات» ذکر شده است. این نهاد آمریکایی مدعی شد که این شبکه قاچاق نفت و پولشویی بود که امروز تحریم شد و ادعا کرد: «این شبکه را نیروهای قدس سپاه پاسداران هدایت می‌کنند، این شبکه فروش صدها میلیون دلار نفت ایران را برای نیروی قدس و حزب‌الله آسان کرده است.» از طرفی در این بیانیه ادعا شده که این شبکه را نهادهای اقتصادی روسیه نیز حمایت می‌کنند و یکی از عوامل اصلی تولید درآمد نفتی برای ایران نیز این شبکه بوده است. این در حالی است که اندکی پیش «رابرت مالی» نماینده آمریکا در امور ایران، با اشاره به مذاکرات وین ادعا کرد در صورت عدم دستیابی به توافق، واشنگتن آماده است تحریم‌ها علیه ایران را تشدید و تحریم‌های جدیدی اعمال کند و همچنین مدعی شد: «واشنگتن خواسته‌های ایران خارج از چارچوب توافق را رد خواهد کرد و هرگونه توافق هسته‌ای جدید برای بررسی به کنگره فرستاده خواهد شد.» یک سال بعد از خروج ترامپ از برجام، آمریکا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در فهرست «سازمان‌های تروریستی خارجی» قرار داد که این اقدام بخشی از کمپین «فشار حداکثری» دولت ترامپ بود.

منبع: خبرنگاران جوان

معترضان کاخ حکومت ایروان را محاصره کردند

مخالفان دولت ارمنستان با مسدود کردن درب اصلی و ورودی کارکنان، کاخ ریاست جمهوری این کشور را محاصره کردندآسپرام کرپیان، یکی از نمایندگان پارلمان ارمنستان می‌گوید: ما اینجا هستیم، زیرا مردی که اینجا نشسته (اشاره به واهاگن خاچاطوریان، رئیس جمهور ارمنستان) به منافع ترکیه و آذربایجان خدمت کرده است.وضعیت در مقابل کاخ ریاست جمهوری ارمنستان در خیابان باغرامیان با درگیری بین پلیس و مخالفان متشنج است. تردد در خیابان‌های مجاور که ساختمان مجلس نیز در آن قرار دارد محدود شده است. مخالفان دولت ارمنستان از اول ماه مه تظاهرات گسترده‌ای را در اعتراض به قصد نیکول پاشینیان، نخست وزیر این کشور برای امضای معاهده صلح با آذربایجان بر سر قره باغ برگزار کرده اند. روز گذشته نیز معترضان ورودی ساختمان وزارت خارجه را مسدود کردند. چندی پیش وزارت کشور ارمنستان از دستگیری بیش از ۲۰۰ نفر از معترضان خبر داده بود. ارمنستان و آذربایجان چند دهه است بر سر منطقه کوهستانی «قره باغ» درگیر هستند و هر دو این منطقه را بخشی از خاک خود می‌دانند. در یک جنگ شش هفته‌ای در پاییز ۲۰۲۰، آذربایجان توانست قبل از امضای آتش‌بس با میانجیگری روسیه، کنترل بخش‌های وسیعی از اراضی داخل و اطراف منطقه را پس بگیرد. در حالی که ارمنستان و آذربایجان در سال جاری به یک توافق صلح نزدیک‌تر شده اند، نیروهای مخالف در ارمنستان اعتراضات خود را از سر گرفته اند.

منبع: خبرنگاران جوان

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha