جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
کد خبر: 1026748
۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۲
حجت الاسلام و المسلمین محمد عالم‌زاده نوری

حوزه/ به گفته معاون تهذیب حوزه های علمیه، مهندسی اخلاق و تربیت را باید در جامعه ایجاد کنیم و برای مهندسی اخلاقی باید محیط تربیت را به گونه ای ایجاد کرد که تربیت های اخلاقی موثر باشد یا نرم افزارهای تربیتی و اخلاقی را پدید آورد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین محمد عالم زاده نوری در نشست نقش و کارکرد مربی در تربیت که ویژه فعالان تهذیب و تربیت در حوزه های علمیه در مدرسه امام کاظم (ع) برگزار شد، اظهار داشت: دانشمندان هسته ای و اتمی به خاطر اینکه کار استراتژیک و پیچیده ای انجام می دهند و با مجاهدت خودشان مایه اعتلای کشور شده اند، خیلی مورد تجلیل قرار می گیرند.
معاون تهذیب حوزه های علمیه افزود: از صنعت هسته ای موثرتر، صنعت انسان سازی و تغییر و تحول در جان انسانهاست که همه پیامبران گذشته در این مسیر بوده اند و انسان ها را هدایت می کردند.
این استاد اخلاق با بیان اینکه مربیان، مخاطبان ویژه و ارزشمندی در اجتماع هستند گفت: همه ما به عنوان اعضای یک تیم و لشکریان یک جبهه دور یک دیگر جمع شده ایم که برای انجام این کار برنامه ریزی کنیم تا دانش تخصصی کار با اهمیت هدایت انسان ها را بیشتر پیدا کنیم.
وی بیان داشت: باید با اشتراک گذاری تجربیات به صورت منسجم کار مشترکی را انجام دهیم و در همین راستا اگر هنری داریم به دیگران هم آموزش دهیم و به این وسیله، تمایزها را آشکار کنیم.

* نقش و کارکرد مربی در تربیت
حجت الاسلام والمسلمین عالم زاده نوری به نقش و کارکرد مربی در تربیت اشاره کرد و گفت: در جبهه اخلاقی به گروه های مختلف نیاز داریم، در مرحله اول محققان برای حل امور مبهم، رفع ابهام مساله و پاسخگویی به پرسشها قدم برمی دارند و در مرحله بعد، مدرسان اخلاق و تربیت، یافته های پژوهشی را از پژوهشگران دریافت می کنند و آنها را به حلقه های تخصصی انتقال می دهند و بعد مروجان و مبلغان کارشان انتقال معلومات است که این اطلاعات را به مردم ارائه کردند.
معاون تهذیب حوزه های علمیه ابراز داشت: مبلغان کارشان انتقال معلومات به توده مردم است در حالی که مدرسان به متخصصان، اطلاعات را ارائه کرده و بر این اساس مدرسان نیروپروری می کنند؛ مدرس با زبان علمی اما مبلغ با زبان ساده مباحث را به مردم اطلاع رسانی می کند.
این استاد اخلاق خاطرنشان کرد: وظیفه مشاور اخلاق و تربیت این است که یافته های کلی را بر احوالات شخصی افراد تطبیق داده و مسائل را شناسایی و بعد ارائه کند، همچنین مربی اخلاق و تربیت کسی است که با فرد همراهی طولانی مدت دارد که کارهای متعددی را انجام می دهد.

* وظایف مربی
وی با اشاره به وظایف مربی بیان داشت: مربی به معنی مراقبت و همراهی با طلبه، آگاهی دهی، انگیزه بخشی، هشدار دهی، توبیخ و تشویق، تشخیص بالینی، برنامه دهی، مهارت بخشی و استقلال بخشی، ایفای نقش الگویی برای فرد است و متربی در یک چرخه زمانی منظم به مربی مراجعه می کند و در هر زمینه ای همراهی را می طلبد.
حجت الاسلام والمسلمین عالم زاده نوری با اشاره به اینکه مهندسی اخلاق و تربیت را باید در جامعه ایجاد کنیم، افزود: برای مهندسی اخلاقی باید محیط تربیت را به گونه ای ایجاد کرد که تربیت های اخلاقی مؤثر باشد یا نرم افزارهای تربیتی و اخلاقی را باید پدید آورد.
وی به وظایف مدیر اخلاق و تربیت اشاره کرد و گفت: مدیر با اخلاق کسی است که متولی می شود تا فرایند را در یک سازمان و یا محیط بزرگ مراقبت کند؛ بر این اساس معاونت تهذیب و تربیت در حوزه های علمیه این وظیفه را برعهده دارد.
سخنران این نشست بیان داشت: مدیر باید سیاست های چشم انداز آینده را طراحی و برنامه ریزی کند و در مراحل بعد ساماندهی و نظارت را بر عهده بگیرد.
معاون تهذیب حوزه های علمیه با اشاره به اینکه مربیان می توانند حلقه های صالحین ایجاد کنند گفت: این امر باعث می شود تا مشاهده رفتار دیگران برای انسان موثر باشد و انگیزه اجرا وجود داشته باشد.
حجت الاسلام والمسلمین عالم زاده نوری گفت: مربی حلقه همراه را ایجاد می کند و با گروه سازی مطالعاتی، مباحثاتی و اخلاقی عهد جمعی ایجاد می شود.
وی با اشاره به کتاب «نقش مربی در تربیت اخلاقی معنوی» گفت: ناشر این کتاب، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی است و مخاطب اصلی این کتاب همه جوانانِ مشتاق کمال که بر پایه ندای فطرت خود به سلوک معنوی گرایش یافته اند، غالباً در اولین مواجهه ها در معرض این گفته مشهور قرار می گیرند که برای حرکت معنوی به یک «استاد راه رفته و خبره» نیاز است.
این استاد اخلاق خاطرنشان کرد: بخش های اصلی این کتاب عبارتند از فصل اول: کلیات، فصل دوم: ضرورت مربی، فصل سوم: ویژگی های مربی، فصل چهارم: وظایف و کارکردهای مربی، فصل پنجم: وظایف متربی، فصل ششم: اطاعت از مربی است.
معاون تهذیب حوزه های علمیه در خصوص کتاب نقش اساتید در تربیت گفت: این کتاب در ۴ فصل «نقش معنوی _ اخلاقی اساتید»، «نقش شناختی _ معرفتی اساتید»، «نقش انگیزشی _ عاطفی» و «نقش رفتاری اساتید» تنظیم شده است.
حجت الاسلام والمسلمین عالم زاده نوری ابراز داشت: این کتاب ها به صورت نسخه الکترونیک در فضای مجازی موجود است و علاقمندان می توانند از آن بهره مند شوند.
وی با تعریف اثرگذاری پروانه ای گفت: اثر پروانه ای نیز مانند بسیاری از پدیده‌ها و اصطلاحات علمی وارد گفتگوهای روزمره شد و به عنوان واقعیتی بدیهی پذیرفته شد. یعنی هر شخصی بر روی دیگری اثر می گذارد.
این استاد اخلاق گفت: هر قدر انسان از نظر مقام علمی و سنی بالاتر می رود اثرگذاری بیشتری بر روی دیگران دارد.

۳۱۳/۶۱

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha