پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
تصاویر/ بیست و دومین نشست هم اندیشی و مهارت افزایی معاونان تهذیب و تربیت هم اکنون در دارالقرآن تهران در حال برگزاری است

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین عالم زاده در توضیح مردمی سازی تربیت، گفت: مردمی سازی تهذیب و تربیت به این شکل است که بتوان بستری مناسب را در جامعه ایجاد کرد تا مسئولیت اجتماعی در افراد به شکوفایی برسد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» ز تهران، حجت الاسلام والمسلمین محمد عالم زاده، امروز در بیست و دومین نشست هم اندیشی و مهارت افزایی معاونان تهذیب و تربیت حوزه علمیه سراسر کشور که در سالن اجتماعات دارالقرآن کریم شهر تهران برگزار شد، با بیان موضوع مردمی سازی امر تهذیب و تربیت در سطح جامعه، اظهار داشت: اگر تهذیب و تربیت در جهت مردمی سازی انجام بگیرد و در سطح وسیعی به عنوان یک رویکرد حاکم شود، بهره ها و ثمرات فراوانی می تواند در پی داشته باشد.

ببینید:

تصاویر بیست و دومین هم‌اندیشی و مهارت افزایی معاونان تهذیب حوزه‌های کشور در تهران

معاون تهذیب حوزه های علمیه کشور ادامه داد: از مجموعه تعالیم دینی برداشت می شود که تربیت فردی و اجتماعی باید به سمت مردمی سازی و یا عمومی سازی به پیش برود تا این موضوع در جامعه به صورت حقیقی حاکم شود و در واقع یک نوع بسیج، تعاون، مشارکت و قیام در امر تربیت بصورت عمومی ایجاد گرد و تمام اراده ها به میدان بیایند.

وی با توضیح مردمی سازی تربیت در سطح جامعه، بیان کرد: مردمی سازی تهذیب و تربیت به این شکل است که بتوان بستری مناسب را در جامعه ایجاد کرد تا مسئولیت اجتماعی در افراد به شکوفایی برسد و این مسئله اعم از مومنان است. طلاب علوم دینی از افراد موثر در مردمی سازی تربیت در جامعه هستند که در این موضوع نقش اساسی دارند.

معاون تهذیب و تربیت حوزه های علمیه اظهار کرد: مردمی سازی تهذیب و تربیت در واقع مشارکت دادن افراد در مسائل مختلف است و خصوصا در سازه ها و قالب های گروهی است؛ منظور از مردمی هم به این معنی است افرادی که عنوان حقوقی ندارند و به صورت تعریف مشخص مکلف به کار نیستند، در میدان حضور داشته باشند.

حجت الاسلام والمسلمین عالم زاده نوری با تاکید بر اینکه روحانیت مسئول شکوفایی تهذیب و تربیت جامعه است، گفت: روحانیون در امر تهذیب و تربیت مسئولیت دارند و باید به این مسئله ورود کنند.

وی در ادامه با بیان ویژگی مردمی سازی تربیت، گفت: از ویژگی های ایده مردمی سازی تربیت این است که فرد را از یک نوع انفعال، یک طرفه بودن و یک استعلاء خارج کرده و به یک حالت تعاملی تبدیل می کند.

معاون تهذیب و تربیت حوزه های علمیه در بخش دیگری از سخنان خود با توضیح روش تربیت سنتی، اظهار کرد:  در تربیت سنتی که تعریف رایجی دارد، تربیت را یک موضوعی بین مربی و متربی بیان می کند و در واقع یک امر و ارتباط یک طرفه را تعریف کرده و متربی را یک موجود منفعل قلمداد می کند و هموار منتظر دریافت از سوی مربی است.

حجت الاسلام والمسلمین عالم زاده نوری ادامه داد: در مردمی سازی تربیت، متربی علاوه بر دریافت تربیت دینی و تاثیری که از استاد و مربی می پذیرد و در امر تربیت، اثر گذاری و مشارکت فعال خواهد داشت و خود را مخاطب و کارگزار امر تربیت می داند و نسبت به دیگران احساس مسئولیت و سنگ بنای نقش آفرینی را در خودش ایجاد می کند.

معاون تهذیب و تربیت حوزه های علمیه تصریح کرد: تا وقتی فردی خود را سرباز و مسئول در نظر نگیرد، نمی تواند حرکت خاصی صورت دهد، و لذا اگر دغدغه تربیت دیگران را نداشته باشد خودش نیز تربیت نخواهد شد.

وی اضافه کرد: پیامبر اسلام(ص) در خصوص مسئولیت اجتماعی افراد می فرمایند: «کُلُّکُم راعٍ وَ کُلُّکُم مَسئولٌ فَالاِمام راعٍ وَ هُوَ مَسئولٌ و الرَّجُلُ راعٍ عَلی اَهلِه وَ هُوَ مَسئُولٌ وَ المَرئَةُ راعِیَةٌ عَلی بَیتِ زَوجِها وَ عَلی وُلدِه فَکُلُّکُم مَسئوُلٌ عَن رعیته» یعنی همه شما نسبت به آنچه عهده دار شده اید مسئولید، زمامدار و امام مسئول ملّت، مرد مسئول خانواده، زن مسئول امور منزل و فرزندان است پس هر کس نسبت به انجام وظایف و حقوقی که به او واگذار شده مسئول است. این فرمایش شریف فقط برای افراد ریش سفید و یا افرادی که مسئولیت حقوقی دارند نیست، بلکه لفظ «کلکم» اشاره به همه افراد در خصوص مسئولیت اجتماعی است دارد.

حجت الاسلام والمسلمین عالم زاده نوری تاکید کرد: در مدارس علمیه علاوه بر مدیران و مسئولان اجرایی، باید طلاب علوم دینی نیز احساس مسئولیت کنند و نسبت به اطراف و اطرافیان خود بی تفاوت نباشند، این یکی از بزرگترین قدم های انسان سازی و تربیت دینی است، بنابراین برای تربیت باید جبهه ای را پدید بیاوردیم و همگان را مشارکت دهیم تا اراده ها به حرکت در بیایند.

معاون تهذیب و تربیت حوزه های علمیه در پایان گفت: بحث تربیت دینی را به تنهایی نمی توان انجام داد، بلکه احتیاج به یک عزم جدی و اراده همه جانبه از طرف همه افراد دارد، البته طلاب علوم دینی یکی از اقشار اصلی این جامعه محسوب می شوند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha