جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تصاویر/ نشست اعضای شورای عالی فضای مجازی حوزه های علمیه

حوزه/ جلسه  مدیران و کارشناسان رسانه و فضای مجازی حوزه و مرکز ملی فضای مجازی  کشور در قم برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، نشست مدیران و کارشناسان رسانه و فضای مجازی حوزه و نمایندگان برخی نهادهای حوزوی با مرکز ملی فضای مجازی صبح امروز پنج‌شنبه ۵ خرداد در سالن آیت الله حائری مرکز مدیریت حوزه های علمیه در قم برگزار شد.

* ماجرای شکل‌گیری شورای عالی فضای مجازی کشور

قاسم خالدی معاون فرهنگی، اجتماعی و امور محتوایی مرکز ملی فضای مجازی در این نشست به سیر شکل‌گیری شورای عالی و مرکز ملی فضای مجازی کشور اشاره کرد و بیان داشت: با عبور از وبِ۱ به وبِ۲ و رواج وبلاگ‌نویسی، تحول بزرگی در کشور شکل گرفت. البته برخی از مسئولان وقت کشور برداشت دقیقی از ماجرا نداشتند اما همان ایام، رهبر معظم انقلاب با اشاره به فرصت‌ها و تهدیدهای این موضوع برای جامعه تاکید کرده بودند که مورد توجه جوانان قرار خواهد گرفت.

وی فقدان یک قرارگاه برای تمرکز فعالیت‌ها در عرصه نت را خلأ آن دوران دانست و اظهار داشت: در همان ایام دوگانه فرصت و تهدید بودن اینترنت مطرح شد که برخی عامدانه و برخی سهوا به آن دامن می‌زدند اما خروجی جلسات در سطح کلان کشور منجر به شکل‌گیری شورای عالی فضای مجازی و مرکز ملی فضای مجازی شد و در یکی از جلسات مربوط به این موضوع در همان سال‌ها بود که رهبری فرمودند: اهمیت فضای مجازی به اندازه انقلاب اسلامی است.

خالدی افزود: برای بسیاری از شوراهایی که تشکیل می‌شود یک دبیرخانه در نظر می‌گیرند اما به جهت اهمیتی که این موضوع داشت، یک «مرکز» شکل گرفت تا کارها را با قوت بیشتری پیش ببرد.

نشست مشترک مرکز ملی فضای مجازی کشور با مدیران رسانه‌ای حوزه

* دولت‌ها به شورای عالی فضای مجازی بها نمی‌دهند

معاون مرکز ملی فضای مجازی گفت: البته در دولت‌های مختلف، این شورا و این مرکز از جایگاه ویژه خود برخوردار نبوده است.

وی در ادامه با بیان دیدگاه‌های رهبر معظم انقلاب نسبت به این مرکز، بیان داشت: در پیوست حکم ایشان و در پی‌نوشت‌هایی که در مصوبات مختلف شورای عالی فضای مجازی داشتند، کاملا نگاهشان به شورای عالی فضای مجازی و مرکز ملی مشخص است و ماموریت‌ها کاملا واضح است که عبارت از تقسیم کار بین دستگاه‌ها، هماهنگی بین دستگاه‌ها ، نظارت و ارزیابی بر آنچه که در این حوزه در کشور اتفاق می‌افتد ، ترسیم نقشه راه جمهوری اسلامی توسط شورای عالی فضای مجازی و مدیریت و رهبری آن توسط مرکز ملی فضای مجازی است. و ماموریت های عملیاتی نیز در عرصه تولید محتوا بر عهده مرکز ملی گذاشتند اما باید اعلام کنیم ما طی نه سال گذشته نتوانستیم مرکز ملی فضای مجازی را آن طوری که مقام معظم رهبری تاکید داشتند به جایگاه خودش یعنی قرارگاه فرماندهی فضای مجازی برسانیم.

* نمره قبولی نمی‌گیریم

وی افزود: مرکز ملی وشورای عالی فضای مجازی در حوزه پر کردن خلأهای قانونی و اسناد بالا دستی این حوزه به عنوان کارشناس نمره خوبی دارد. چون توانسته است خلأها را خوب شناسایی کند و برای آنها سندنویسی کند اما در اینکه چه کسی به این سندها عمل می‌کند و آن را عملیاتی می‌کند و نقش مرکز ملی به عنوان ناظر و ارزیاب چیست؟ قطعا در این مورد نمره قبولی نمی‌گیرد.

نشست مشترک مرکز ملی فضای مجازی کشور با مدیران رسانه‌ای حوزه

* نسبت بین دین و فضای مجازی؛ مهم اما مغفول

خالدی به نسبت بین دین و فضای مجازی اشاره کرد و گفت: یکی از نکات بسیار مهمی که مغفول مانده و یک ماموریت بسیار مهم دارد و آن هم بحث دین است و ما نتوانستیم این موضوع اصلی را در فضای مجازی تبیین کنیم و یک اقدام مؤثر داشته باشیم؛ تا ندانیم نسبت دین با فضای چیست و این نسبت را چگونه باید برقرار کنیم، هیچ کاری موفق نخواهد شد.

وی در پایان گفت: اقدامات خوبی شکل گرفته و زحمات بسیار زیادی در این سال‌ها انجام شده، اما برآیند این زحمات و اقدامات، برآیند قابل قبولی نیست.

نشست مشترک مرکز ملی فضای مجازی کشور با مدیران رسانه‌ای حوزه

* همه می‌خواهند همه کارها را انجام دهند!

در ابتدای این نشست حجت‌الاسلام محمدرضا برته مسئول مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه‌های علمیه موضوع نشست را ظرفیت‌شناسی و آشنایی با فرصت‌ها و توانمندی‌های مراکز حوزوی در عرصه تولید محتوا و رسیدن به فرایندهای مشترک با مرکز ملی فضای مجازی کشور دانست و ابراز داشت: حوزه علمیه به معنای عامش یعنی تمام نهادهای حوزوی، رسالت بزرگی در عرصه دین و دینداری دارد و باید کارهای جدی انجام بگیرد.

وی اظهار داشت:‌ گاهی تعدد نهادها منجر به این می‌شود که همه می‌خواهند همه کارها را انجام دهند و عملا تقسیم کار و تمرکز بر روی مزیت‌های نسبی انجام نمی‌گیرد که این نشست‌ها می‌تواند تا حدی این آسیب را بکاهد و تعریف پروژه‌های مشترک را به دنبال داشته باشد.

در این جلسه کارشناسان به بیان دیدگاه های خود پرداختند و ضمن بیان ظرفیت‌ها و مزیت‌های نسبی خود در عرصه فضای مجازی، به آسیب‌شناسی مرکز ملی فضای مجازی کشور پرداختند و بر ضرورت بازتعریف مأموریت و کنشگری این مرکز برای عبور از موانع موجود و ایجاد فرصت‌های نوین تاکید کردند.

خبرنگار: رضا ابدالی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha