جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
شهدای منادی وحدت

حوزه/ علما و مدرسان دینی اهل سنت بسیاری در کردستان در طول عمر انقلاب به دست عوامل خودفروخته استکبار جهانی و ضدانقلاب به شهادت رسیده اند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در استان کردستان، ماه ها قبل از آغاز جنگ تحمیلی علیه انقلاب نوپای ایران اسلامی، گروهک های تروریستی در استان های غربی کشور همانند کردستان، آذربایجان غربی و کرمانشاه فعالیت مسلحانه خود را علیه این ملت و نظام آغاز کرده بودند.

از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تا امروز شمار زیادی از علمای اهل سنت و مردم کُردزبان به دست عوامل مزدور استکبار جهانی به شهادت رسیده اند که در این میان شاهد شهیدانی از قشر روحانیت اهل سنت و اهل تشیع در کردستان هستیم.

بنابراین این روحانیون و شهیدان را می توان «شهدای منادی وحدت» در کردستان دانست.

علما و روحانیون اهل سنت کردستان که به دست مزدوران و تروریست ها به شهادت رسیده اند:

۱) شهید منادی وحدت

نام: ماموستا محمد شیخ الاسلامی

ماموستا شیخ الاسلام، نماینده مجلس خبرگان رهبری در دوره سوم و چهارم، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج و عضو شورای عالی مجمع جهانی تقریب بین مذاهب اسلامی بود.

وی سرانجام پس از یک عمر تلاش خستگی ناپذیر در راه اعتلای وحدت کلمه و دین اسلام، در شب ۲۷ رمضان بعد از اقامه نماز مغرب، مقابل مسجد سیدقطب سنندج به دست عوامل مزدور به فیض شهادت نایل آمد و شهید منادی وحدت لقب گرفت.

۲) شهید روحانی شب های قدر

نام: ملا برهان عالی

شهید ملا برهان عالی، امام جمعه موقت سنندج و عضو شورای عالی افتاء و روحانیت استان در شب ۲۲ رمضان پس از اقامه نماز در مسجد قبا شهرک بهاران توسط افراد تندرو سلفی وابسته به دشمنان اسلام ترور و در سن ۵۶ سالگی به فیض شهادت نائل گشت.

۳) اولین شهید محراب کردستان

نام: ملا محمد ذبیحی

شهید ذبیحی، امام جمعه بیساران مریوان در آخرین خطبه های نماز جمعه ۲۵ آذر ۱۳۶۰ هنگامی که در مسجد جامع بیساران عده زیادی از مردم برای اقامه نماز جمعه گرد وی جمع شده بودند چنین گفت: «من کشته می شوم و با شما خداحافظی می کنم اما دینتان را حفظ کنید شهادت من حتمی است اما شما به هوش باشید! دین خود را حفظ کنید و از تهدید سرسپردگان اجنبی نترسید! بالاخره روزی جمهوری اسلامی می آید و بر سراسر منطقه حاکمیت می یابد و شما را از بند کفر و نفاق نجات خواهد بخشید».

۴) شهیدی که ضد انقلاب پیکرش را سوزاند

نام: ملامحمد کریمیان

افراد ضد انقلاب بیست و یکم فروردین ۱۳۶۱ شب هنگام به منزل ملامحمد هجوم بردند و نه تنها او را به شهادت رساندند، بلکه پیکرش را در میان انبوه کتابهای دینی و قرآن آتش زده و سوزاندند.

۵) شهدای عاشورایی

نام: ملاحیدر فهیم

کوردلان کومله در تاریخ بیست و چهارم مهر ۱۳۶۴ مصادف با شب عاشورای حسینی به خانه شهید یورش برده و او را به همراه عده‌ای از پیشمرگان بسیجی بومی اسیر کردند و پس از چند روز شکنجه طاقت فرسا این روحانی نستوه و سازش ناپذیر را به شهادت رساندند.

۶) طلبه شهیدی که گمشده معنوی خویش را در جبهه یافت

نام: علیرضا عسگری

پیام شهید:

این شهید والامقام در یکی از یادداشت هایش درباره علاقه اش به عروج و شهادت چنین نوشته است: «اگر دنیا و تمام متعلقاتش مانع از رسیدن من به هدفم شوندبا هر وسیله ای آن ها را پشت سر می گذارم و به هدف خود می رسم».

۷) طلبه ای که با ندای الله اکبر شهید شد

نام: محمدتقی ملاولی

وصیت نامه شهید:

«خدایا به پهلوی شکسته زهرای مرضیه قسمت می دهم مرا در بستر نمیران! مرا در نبرد حق علیه باطل شربت شهادت بنوشان! مادر جان! مرا به خاطر آنکه فرزندت هستم دوست مدار! دوستم بدار از آن روی که فرزند اسلام هستم و هدفم آزادی وطن و نجات محرومان و مستضعفان است».

۸) فرمانده گردان پیشمرگان کرد با پیکر سوخته

نام: ملا مصطفی مردوخی

مزدوران گروهک کومله وی را شناسایی کرده، شب هنگام یک گروه ۲۸ نفره کومله، خانه ملا مصطفی مردوخی را محاصره کردند و او را به اسارت گرفته و پس از چند روز شکنجه او را به شهادت رساندند.

۹) ماموستای پاسدار؛ شهید شب عاشورا

نام: ملا محی الدین بیانی

افراد ضد انقلاب وی را شب عاشورای حسینی در حالی که مشغول اقامه نماز بود در مقابل چشمان مضطرب خانواده اش به شهادت رساندند.

۱۰) اولین شهید استان کردستان

نام: ملا محمدرشید علومی

شکنجه و شهادت توسط ساواک سال ۱۳۴۱

۱۱) شهیدی که به خاطر حمایت از امام خمینی (ره) توسط گروهک دموکرات ترور شد

نام: ملا هاشم کریم پاوه

عوامل ضدانقلاب بعد از شهادت این شهید روی سینه اش می نویسند: «ملاهاشم کریم پاوه به‌علت حمایت از خمینی توسط حزب دموکرات اعدام شد»

پیام شهید:

«بکوشید تا نعمت حکومت اسلامی را که خداوند به شما ارزانی داشته است، حفظ کنید».

۱۲) ماموستایی که اعلان جهاد علیه رژیم عراق کرد

نام: ملا لطیف پنجوینی

۱۳) شهدای وحدت؛ پدر و پسری که هر دو روحانی بوده و هدف گلوله منافقین قرار گرفتند.

نام: ملا علی و ملا مسلم جلالی زاده

۱۴) فرمانده لشکر قرآن حرکت اسلامی کردستان عراق

نام: ملاعلی بیاره ای

۱۵) ماموستایی که به همراه پسر نوجوانش ترور شد

نام: ملا صلاح الدین معاضدی

۱۶) ماموستایی که با همسرش توسط گروهک دموکرات شهید شدند

نام: ملازین الدین فخری

۱۷) ماموستای ۷۰ ساله با تکیه به قرآن هراس در دل ضد انقلاب انداخته بود

نام: ملا عارف فریقی

۱۸) ماموستایی که به همراه پسر دانش آموزش توسط ضد انقلاب شهید شدند.

نام: ملا صالح خسروی

۱۹) شهیدی وابسته به حرکت اسلامی عراق علیه رژیم بعث صدام

نام: ملا طاهر عبدالکریم

۲۰) ماموستای شهیدی که عضو پیشمرگان کرد مسلمان بود

نام: ملا مختار کمانگر

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha